Page 2 - Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης: ο Παιζωγράφος
P. 2

ΑΝΑΛΕΚΤΑ Τεύχος 39 /  Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης  / 30 Ιουνίου 2016                                                                                                  www.pemptousia.gr


                                  Νίκος Γαβριήλ





                                  Πεντζίκης,




                                  ο Παιζωγράφος







                                  Ένα αληθινά «τρομερό παιδί» των ελληνικών γραμμάτων του 20ού
                                  αιώνα, ένας ξεχωριστός λόγιος της «Μητέρας Θεσσαλονίκης», ένας
                                  βαθύς μελετητής της ορθόδοξης κληρονομιάς, ο Νίκος Γαβριήλ
                                  Πεντζίκης δύσκολα μπορεί να κατηγοριοποιηθεί. Πεζογράφος, ή
                                  παι-ζωγράφος, ή παιζω-γράφος, όπως αυτοαποκαλούνταν, συνέθεσε
                                  κείμενα και εικόνες που συνιστούν ψηφίδες ενός ξεχωριστού
                                  έργου, το οποίο αντλεί ευθέως έμπνευση και διδάγματα από την
                                  παράδοση του τόπου μας και δύσκολα εντάσσεται σε κάποιο από
                                  τα υπάρχοντα σχήματα τέχνης.


                                  Η προσωπικότητά του στάθηκε μοναδικά πολυδιάστατη. Το
                                  θρυλικό πλέον φαρμακείο του, στη γωνία των οδών Εγνατίας και
                                  Αγίας Σοφίας στη Θεσσαλονίκη, κληρονομιά από τον πατέρα του,
                                  υπήρξε ένα  από τα πιο  ζωντανά  λογοτεχνικά  στέκια της πόλης
                                  και λίκνο των νέων καλλιτεχνών και ρευμάτων τέχνης της πόλης.
                                  Προσκυνητής του Αγίου Όρους από τα νεανικά του χρόνια, αγάπησε
                                  και εξερεύνησε τους θησαυρούς της αγιώνυμης πολιτείας καθ' όλη
                                  τη διάρκεια του βίου του.


                                  Ανέδειξε με ένα σπάνιο μεράκι τα αγιάσματα της περιοχής της
                                  Θεσσαλονίκης και εντρύφησε στη λαϊκή παράδοση της περιοχής
                                  της Δράμας. Η σχέση του με τους τόπους και τις παραδόσεις τους
                                  δεν ήταν διανοητική, αλλά με βιωματικό τρόπο μαθήτευσε σε αυτά
                                  που ανακάλυπτε και τα ανέδειξε, με μόνο σκοπό να καταστήσει
                                  κοινωνό τους καθέναν  που θα είχε πηγαίο ενδιαφέρον  για  τη
                                  σημασία που κόμιζαν.


                                  Η γραφή του μοιάζει ανορθολογική για τους περισσότερους των
                                  αναγνωστών, που είναι συνηθισμένοι στις αναλυτικές κατηγορίες
                                  σκέψης. Μόνον όσοι είναι εξοικειωμένοι με την αποφατική και
                                  τη μυστική θεολογία, ή γνωρίζουν το βίο και τα έργα των δια
                                  Χριστόν σαλών, μπορούν να κινηθούν ευχάριστα στα ταξίδια που
                                  ο μυθιστοριογράφος της "Κυρίας Έρσης" ανοίγει εμπρός τους.
                                  Η ανατρεπτική των κατεστημένων σχημάτων λογική του και η
                                  εσωτερική προοπτική του καλάμου του εκφράζουν περισσότερο
                                  ανάγλυφα  από κάθε  ομότεχνό  του  τη  συνάντηση  των  χαμηλών
                                  τόνων της λεγόμενης "Σχολής της Θεσσαλονίκης" με τις πρώιμες
                                  επισκέψεις του λογοτεχνικού μεταμοντερνισμού στον τόπο μας.



         Σελίδα 2
   1   2   3   4   5   6   7