Page 20 - Περιβάλλον Και Αυτοκίνητο
P. 20

ΑΝΑΛΕΚΤΑ Τεύχος 40 /  Το Οικολογικό Αυτοκίνητο (Β' μέρος) / 31 Ιουλίου 2016                                                                             www.pemptousia.gr  www.pemptousia.gr                                                                 Τεύχος 40 / Το Οικολογικό Αυτοκίνητο (Β' μέρος) / 31 Ιουλίου 2016  ΑΝΑΛΕΚΤΑ





























         1. Φορτηγό φυσικού αερίου. Εδώ οι μπουκάλες το-
         ποθετούνται σε ειδικά πλαίσια, αναρτημένα στο σασί.
         2. Mercedes E200 NGT. Όπως συμβαίνει συνήθως σε
         αυτές τις περιπτώσεις πρόκειται για αυτοκίνητο δι-
         πλού καυσίμου. Οι δεξαμενές φυσικού αερίου βρί-
         σκονται στο πορτ-μπαγκάζ
         3. Τετρακόσια δέκα τέσσερα (414) λεωφορεία της
         ΕΘΕΛ κινούνται με φυσικό αέριο



         το φυσικό αέριο αποτελεί ένα υψηλής ποιότητας καύ-    Επιπλέον, το φυσικό αέριο χαρακτηρίζεται από υψη-                   Το Zafira Tourer 1.6 CNG (Compressed Natural Gas) Turbo ecoFLEX διαθέτει ισχύ 110 kW/150 hp, καταναλώνει
         σιμο για Μηχανές Εσωτερικής Καύσης. Η θερμογόνος      λό αριθμό οκτανίου, με συνέπεια να μπορεί να καί-                   4,7 kg (7.2 m3) φυσικού αερίου ανά 100 km (μικτός κύκλος), πληροί τις προδιαγραφές Euro 5 και μπορεί να
                                                                                                                                                                              2
         δύναμη του φυσικού αερίου η ενέργεια δηλαδή που       γεται σε βενζινοκινητήρες με υψηλή σχέση συμπίε-                    αναπτύξει ταχύτητα 200 km/h. Οι εκπομπές CO  περιορίζονται στα 129 g/km. Η αυτονομία με φυσικό αέριο
         παράγεται κατά την καύση του ανά μονάδα μάζας,        σης, χωρίς κίνδυνο να εμφανιστεί προανάφλεξη (να                    φτάνει τα 530 km. Οι χωρητικότητας 25 κιλών «μπουκάλες» είναι κατασκευασμένες από προηγμένο συνθετι-
         ξεπερνά αυτήν όλων των υπόλοιπων υδρογονανθρά-        έχουμε δηλαδή τα λεγόμενα «πειράκια») που μπορεί                    κό υλικό από ανθρακονήματα, που είναι πολύ ελαφρύτερο από το χάλυβα που χρησιμοποιείται συνήθως σε
         κων. Ωστόσο τα πράγματα δεν είναι τόσο ευχάριστα      να προκαλέσει ζημιά στον κινητήρα. Η λειτουργία με                  αυτές τις περιπτώσεις, γεγονός που επέτρεψε τη μείωση βάρους κατά 85 kg. Από το 2001 που λανσάρισε το
         από την άποψη της ενεργειακής πυκνότητας, γιατί ο     υψηλότερη σχέση συμπίεσης σημαίνει πιο αποδοτική                    πρώτο όχημα φυσικού αερίου, η Opel έχει πουλήσει πάνω από 70.000 αυτοκίνητα CNG σε όλη την Ευρώπη,
         όγκος που καταλαμβάνει η μάζα αυτή του φυσικού        εκμετάλλευση του καυσίμου.                                          μεταξύ των οποίων Zafira, Astra Caravan και Combo.
         αερίου είναι πολλαπλάσια από αυτή της βενζίνης.
                                                               Από την πλευρά των εκπομπών καυσαερίων τώρα,                     που κινούνται με φυσικό αέριο, που διακρίνονται       Ecofuel κάθε χιλιόμετρο στον αυτοκινητόδρομο κο-
         Από τεχνική σκοπιά λοιπόν, το κύριο μειονέκτημα       βλέπουμε ότι οι εκπομπές CO 2 των αυτοκινήτων που                από την προσθήκη του λογότυπου “Natural Power”        στίζει 6 λεπτά όταν με το ίδιο ή αντίστοιχο αυτοκί-
         της χρήσης του φυσικού αερίου στο χώρο των μετα-      καίνε φυσικό αέριο είναι σημαντικά χαμηλότερες των               στην ονομασία του βασικού, συμβατικού μοντέλου,       νητο που κινείται με βενζίνη θα πλήρωνες παραπάνω
         φορών είναι ότι για αποκτήσει ένα αυτοκίνητο φυ-      βενζινοκίνητων, λόγω της υψηλής αναλογίας υδρογό-                από το οποίο προέρχονται: Fiat Punto Natural Power,   από 14 λεπτά το χιλιόμετρο.
         σικού αερίου αυτονομία αντίστοιχη με αυτήν ενός       νου ανά άνθρακα (H/C) του καυσίμου. Ενώ οι εκ-                   Multipla, Doblo και Doblo Cargo Natural Power.
         βενζινοκίνητου ή ενός diesel, χρειάζεται ρεζερβουάρ   πομπές άκαυστων υδρογονανθράκων των κινητήρων                                                                          Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και στη Γερμανία, όπου
         πολλαπλάσιο σε όγκο από αυτό της βενζίνης. Αυτό       φυσικού αερίου αποτελούνται κατά 90% από μεθά-                   Αυτοκίνητα φυσικού  αερίου  βρίσκουμε  πλέον  και     υπάρχουν φορολογικές ελαφρύνσεις και υπολογίζε-
         προκύπτει λόγω της δυσκολίας (πρακτικά αδυναμί-       νιο, που είναι σχετικά «αθώο», αλλά από την άλλη                 στον επίσημο τιμοκατάλογο των αντιπροσωπειών αυ-      ται ότι το χιλιομετρικό κόστος του φυσικού αερίου
         ας) υγροποίησης του φυσικού αερίου, για την οποία     μεριά είναι από τα αέρια που συμβάλλουν στη δημι-                τοκινήτων της χώρας. Μπορεί κανείς για παράδειγ-      είναι επίσης κάτω από το 50% του αντίστοιχου της
                                           ο
         η κρίσιμη θερμοκρασία είναι οι -162 C. Αναγκαστικά    ουργία του φαινομένου του θερμοκηπίου.                           μα να παραγγείλει και στην Ελλάδα ένα Volkswagen      βενζίνης. Στις ΗΠΑ η τιμή του CNG στο πρατήριο
         οδηγούμαστε έτσι σε αποθήκευσή του στο αυτοκίνη-                                                                       Passat Ecofuel.                                       είναι 30% χαμηλότερη από της βενζίνης, ενώ υπάρ-
         το σε αέρια μορφή, σε ειδικές μπουκάλες υψηλής πί-    Στην πράξη                                                                                                             χουν «κιτ» με συμπιεστή για γέμισμα από το οικιακό
         εσης (της τάξης των 200 bar), όπου το φυσικό αέριο                                                                     Ο ανεφοδιασμός είναι ένα μικρό πρόβλημα, καθώς το     δίκτυο (Phill), όπου η τιμή του αερίου καταλήγει να
         φυλάσσεται συμπιεσμένο για να καταλαμβάνει όσο        Σήμερα στην Ευρώπη κυκλοφορούν περίπου 450.000                   μοναδικό πρατήριο όπου μπορεί κανείς να «φουλά-       είναι το μισό της τιμής της βενζίνης.
         το δυνατόν μικρότερο χώρο. Με τον τρόπο αυτό το       αυτοκίνητα που καίνε φυσικό αέριο, γεγονός που                   ρει» με φυσικό αέριο είναι αυτό της ΔΕΠΑ, στην Αν-
         αυτοκίνητο αποκτά ικανοποιητική αυτονομία.            δεν είναι άσχετο και από τα οικονομικά κίνητρα που               θούσα Αττικής, όπου ανεφοδιάζεται καθημερινά και      Σημειώνουμε ότι για την καλύτερη εκμετάλλευση
                                                               έχουν δοθεί. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι σε χώρες                  ο στόλος των λεωφορείων της ΕΘΕΛ. Το κόστος όμως      των δυνατοτήτων του φυσικού αερίου για χρήση στις
         Η περιορισμένη δυνατότητα αποθήκευσης στο αυτο-       όπως η Γερμανία, η Ιταλία και η Ελβετία διατίθενται              του καυσίμου αυτού (1,12 ευρώ/κιλό) είναι ασύγκρι-    μηχανές εσωτερικής καύσης, οι αυτοκινητοβιομηχανί-
         κίνητο, οδήγησε στην εμφάνιση αυτοκινήτων διπλού      κανονικά στο εμπόριο τα Opel Zafira 1.6 CNG, Opel                τα χαμηλότερο από το κόστος της βενζίνης (άνω του     ες εξελίσσουν πρωτότυπα TNG (Turbo Natural Gas),
         καυσίμου (bi-fuel), που μπορούν εναλλακτικά να κά-    Astra Caravan 1.6 CNG, Volkswagen Touran EcoFuel                 1,80 ευρώ/λίτρο πλέον) με αποτέλεσμα το κόστος κί-    δηλαδή αυτοκίνητα με υπετροφοδοτούμενους κινητή-
         ψουν και βενζίνη.                                     και Caddy EcoFuel, Ford Focus CNG, ενώ η Fiat δια-               νησης να είναι μικρότερο από το μισό του κόστους      ρες φυσικού αερίου.
                                                               θέτει στην Ιταλία μία ολόκληρη γκάμα αυτοκινήτων                 κίνησης με βενζίνη. Για παράδειγμα, με το Passat 1.4


         Σελίδα 20                                                                                                                                                                                                                 Σελίδα 21
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25