Page 13 - Ηθική & Ποιμαντική του Διαδικτύου
P. 13

www.pemptousia.gr                                          Τεύχος 18 /  Ηθική & Ποιμαντική του Διαδικτύου / 01 Φεβρουαρίου 2014     ΑΝΑΛΕΚΤΑ




         δάσκονται πλέον από το διαδίκτυο τρόπους συμπε-      η έμμεσα, συνειδητά η υποσυνείδητα, την αυθεντία
         ριφοράς, ηθικές αξίες και μεθόδους αντιμετώπισης     άλλων ψευδοπαιδαγωγών, η οποία προβάλλεται ως
         των καθημερινών δυσχερειών, γίνονται αποδέκτες       η πλέον αξιόπιστη και ενδεδειγμένη, και ταυτόχρο-
         της κριτικής που ασκείται για πρόσωπα, πράγμα-       να πλήττει το κύρος και την αυθεντία του ποιμένα,
         τα και θεσμούς, και καθορίζουν το πρόγραμμα της      τότε η ποιμαντική καθοδήγηση και συμβουλευτική
         ζωής τους με βάση το πρόγραμμα των Μέσων Μα-         καθίσταται δυσχερής και προβληματική.
         ζικής Ενημέρωσης. Η εξουσία τούς προβάλλεται ως
         το αδιαμφισβήτητο κριτήριο της πραγματικότητας,          ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
         αφού πραγματικό είναι μόνο ό,τι λέγεται και επι-
         κυρώνεται από αυτά [2].                                  [1] Φραγκουλίδου Φ., όπ. παρ., σ. 28.

            Το διαδίκτυο, σε συνδυασμό με τη τηλεόραση,           [2] π. Θερμός Β., Ποιμαίνοντες μετ’ Επιστή-
         μονοπωλεί όλη την σφαίρα της ενημέρωσης ή πλη-           μης, Αθήνα 1996, σσ. 134-135.
         ροφόρησης στη σύγχρονη κοινωνία και με την «πο-
         λυστρωματική δομή» των ειδήσεών του, οι οποίες           [3] Όπ. παρ., σ. 138.
         συχνά χαρακτηρίζονται από αντιφάσεις ανάμεσα
         στα φανερά και τα ασυνείδητα μηνύματα που εκ-            [4] Πρόκειται για θεωρίες της Συμπεριφο-
         πέμπει, επιφέρει δομικές αλλοιώσεις στην ανθρώ-          ρικής  Ψυχολογίας.  Βλ.  σχ.  Steinberg  S.,  Αn
         πινη συνείδηση [3].                                      Ιntroduction to Communication Studies, Cape Town
                                                                  2007, σσ. 59-60.
            Η αποκαθήλωση όμως των παραδοσιακών παι-
         δαγωγικών μοντέλων της κοινωνίας έχει εξαιρετι-          [5] Στα παραπάνω συμπεράσματα κατέλη-
         κά μεγάλη σημασία στο χώρο της διαποίμανσης.             ξε ο ψυχολόγος Carl Hovland, ο οποίος ερ-
         Η ποιμαντική διακονία του ποιμένα στοχεύει στην          γάστηκε με την ομάδα του στο πανεπιστή-
         επιτυχή αντιμετώπιση των προβλημάτων και των             μιο του Yale κατά τη δεκαετία του 1950. Βλ.
         αναγκών του ποιμνίου. Αποδεικνύεται όμως επι-            σχετικά Spielberger D. C.,Encyclopedia of Applied
         στημονικά πως η ποιμαντική αντιμετώπιση αυτών            Psychology, Vol. 3, Νew York 2004, σ. 63. Η
         των αναγκών εξαρτάται από τη θεμελίωση και δι-           ελκυστικότητα της προσωπικότητας του πο-
         εύρυνση της σχέσης του ποιμένα με το ποίμνιο. Η          μπού θεωρείται μεταξύ άλλων ως ένα από
         απουσία ή η υποτίμηση αυτής της σχέσης μπορεί            τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά γνωρίσμα-
         να παρεμποδίσει ή και να ακυρώσει εξ ολοκλήρου           τά της, που επηρεάζουν την κρίση του δέκτη
         την ποιμαντική επικοινωνία. Η σχέση αυτή είναι           ενός μηνύματος. Βλ. σχετικά Rodriques V. M.,
         τελικά καθοριστική, όχι μόνο για το χειρισμό των         Perspectives of Communication and Communicative
         συναισθημάτων και ιδεών που ανακύπτουν κατά τη           Competence, New Delhi  2000, σ. 120.
         διάρκεια της συμβουλευτικής διαδικασίας του ποι-
         μένα προς τα πνευματικά του παιδιά, αλλά και για         [6] Dayringer R., The Heart of Pastoral Counseling:
         τη συνέχεια αυτής καθεαυτής της συμβουλευτικής           healing  through  Relationship,  New  York  1998,  σ.
         διαδικασίας.                                             45. Βλ. σχετικά Anderson H., «Ιncarnation and
                                                                  Pastoral  Care»,    Pastoral  Psychology      32  (4),
            Πράγματι, η αλληλεπίδραση που αναπτύσσε-              1984, σσ. 241-242.
         ται στη σχέση πομπού – δέκτη τούς ενθαρρύνει να
         υιοθετήσουν  συμπεριφορές,  οι  οποίες  συνδέονται                              .
         στενά με τα συναισθήματα, τις σκέψεις και την
         ευρύτερη εκτίμηση του ενός για τον άλλο, μετα-                                  .
         βλητές οι οποίες επηρεάζουν σημαντικά την πα-
         ραγωγή, την επεξεργασία και τελικά την αποδοχή                                  .
         των αλληλομεταδιδόμενων μηνυμάτων [4]. Όταν το
         κύρος και  η αυθεντία του πομπού αναγνωρίζονται                                 .
         από το δέκτη, τότε η αποδοχή των παραινέσεων
         και συμβουλών του γίνεται πολύ πιο εύκολα εφικτή                                .
         [5]. Εξάλλου, είναι αυτονόητο πως η σχέση των πι-
         στών με το Θεό διαμεσολαβείται από τη σχέση που                                 .
         αναπτύσσουν  αυτοί  με  τον  ποιμένα  τους  [6].  Το
         αμέριστο ενδιαφέρον που αποκομίζει το ποίμνιο                                   .
         από τον ποιμένα του μεταφράζεται ως ενδιαφέρον
         και αγάπη  του ίδιου  του Θεού  γι’ αυτό  και επι-                              .
         δρά σημαντικά στη καλλιέργεια ομοειδών μοντέ-
         λων συμπεριφοράς. Όταν λοιπόν η ανεξέλεγκτη και                                 .
         αδιάκοπη χρήση του διαδικτύου προβάλλει άμεσα


                                                                                                            Σελίδα 13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18