Page 13 - Παραδοσιακή ενδυμασία και αμφίεση
P. 13

www.pemptousia.gr                                                                     Τεύχος 23 /  Παραδοσιακές Φορεσιές /24 Ιουλίου 2014     ΑΝΑΛΕΚΤΑ




                                                              καβάδια, καφτάνια, ντουλαμάδες, σαγιάδες, πιρ-
                                                              πιρί και τζουμπέδες.

                                                              Στην ενότητα αυτή, εκτός από μεμονωμένα δείγ-
                                                              ματα, παρουσιάζονται και σπάνιες φορεσιές από
                                                              τα Γιάννενα,  τον Πύργο και την  Αθήνα. Έτσι,
                                                              ανάμεσα στα εκθέματα ξεχωρίζουν το πλούσια
                                                              κεντημένο κουστούμι από την Αστυπάλαια, το
                                                              ένδυμα από το Στεφανοβίκι της Θεσσαλίας που
                                                              χαρακτηρίζεται από τον εκπληκτικό συνδυασμό
                                                              υφασμάτων, χρωμάτων και κοσμημάτων, το πο-
                                                              λυτελές και χρυσοποίκιλτο φόρεμα από τα Γιάν-
                                                              νενα καθώς επίσης και υπέροχα κοστούμια, που
                                                              σπάνια εκτίθενται, από την Κύμη Ευβοίας και τα
                                                              Ψαρά.

                                                              Σε ξεχωριστή ενότητα της έκθεσης τέλος, παρου-
                                                              σιάζονται οι φορεσιές της Αυλής. Πρόκειται για
                                                              τις ενδυμασίες που εισήγαγαν η βασίλισσα Αμα-
                                                              λία (1837) και στη συνέχεια η βασίλισσα Όλγα
                                                              (1867) οι οποίες επηρέασαν τις αστικές αλλά και
                                                              τις αγροτικές ενδυμασίες στον ελλαδικό χώρο. Τα
                                                              ενδύματα αυτά αναδεικνύουν την αλληλεπίδραση
                                                              της δυτικής αισθητικής με την ελληνική.

                                                              Η συλλογή των ενδυμάτων που εκτίθενται στην
                                                              έκθεση «Αχνάρια Μεγαλοπρέπειας. Μια νέα μα-
                                                              τιά στην παράδοση της Ελληνικής γυναικείας φο-
                                                              ρεσιάς» αποτελεί μέρος της συλλογής του Πελο-
                                                              ποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος, εκτός από
                                                              δύο (το φόρεμα της Κάσου – Καρπάθου και το
           Γυναικείες φορεσιές. Σίφνος, Κυκλάδες.             πολύπτυχο, ριχτό φόρεμα της Κρήτης) που προ-
           Τέλη 18ου αιώνα.                                   έρχονται από τη συλλογή του Μουσείου Μπενάκη
                                                              και παρουσιάζονται για πρώτη φορά. Οι κούκλες
                                                              είναι από τη συλλογή του Λυκείου των Ελληνί-
         Αφετηρία της έκθεσης αποτελούν δύο τύποι εν-         δων.
         δυμάτων, το φόρεμα της Κάσου – Καρπάθου
         και το πολύπτυχο, ριχτό φόρεμα της Κρήτης που        Την επιμέλεια της έκθεσης έχει αναλάβει η σκη-
         φαίνεται πως διαμορφώθηκε κυρίως στην Ιταλία         νογράφος-ενδυματολόγος και πρόεδρος του ΠΛΙ
         στους χρόνους της Αναγέννησης. Τα ενδύματα           Ιωάννα Παπαντωνίου και τη σκηνογραφική επι-
         αυτά αποτέλεσαν τη  βάση για τις  φορεσιές του       μέλεια ο Σταμάτης Ζάννος.
         Αιγαιοπελαγίτικου χώρου.
                                                                Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος», Πει-
         Η  έκθεση  περιλαμβάνει  επίσης  μία  σειρά  από       ραιώς 254, Ταύρος (τηλ. 212 2540000, www.
         «πουκάμισα»  που  εισάγουν  στη  «δαλματική»,          hellenic-cosmos.gr). Ημέρες και ώρες λειτουρ-
         ένδυμα που αποτέλεσε τη βάση των υπόλοιπων             γίας  της  έκθεσης:  Δευτέρα-Πέμπτη:  09:00-
         ελληνικών ενδυμάτων. Μεταξύ άλλων παρουσι-             13:30, Παρασκευή 09:00-20:00, Σάββατο
         άζονται φορεσιές της Σκοπέλου, της Κύμης, του          11:00-16:00, Κυριακή 10:00-18:00..
         Τρίκερι, της Σκύρου, της Αστυπάλαιας, των Ψα-
         ρών και των Σπετσών και παράλληλα ενδυματο-                                   .
         λογικά σύνολα από το Καστελλόριζο, την Κάρ-
         παθο, το Γιδά, το Σουφλί και το Στεφανοβίκι. Η                                .
         «δαλματική», λόγω της απλής της γραμμής, συ-
         μπληρώθηκε σε όλα τα Βαλκάνια από μια σειρά                                   .
         από ενδύματα το ένα επάνω στο άλλο κατά τη
         μακρά διάρκεια της οθωμανικής κυριαρχίας. Έτσι                                .
         πάνω από το βασικό αγροτικό βυζαντινό ένδυμα
         όπως αυτό εξελίχθηκε μετά τη Ρωμαϊκή περίοδο                                  .
         εντοπίζονται διάφορα αστικά πανωφόρια, αντερί


                                                                                                            Σελίδα 13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18