Page 15 - Παραδοσιακή ενδυμασία και αμφίεση
P. 15

www.pemptousia.gr                                                                     Τεύχος 23 /  Παραδοσιακές Φορεσιές /24 Ιουλίου 2014     ΑΝΑΛΕΚΤΑ




         Θεσσαλονίκης,  happening στην πλατεία Αριστοτέ-      Αν ο προ-νεωτερικός άνθρωπος επινόησε τα εκκω-
         λους με επιζωγράφιση ξύλινων ομοιωμάτων μεταμ-       φαντικά στην κλίμακα της κοινότητάς του κουδού-
         φιεσμένων εκπαιδευτικό πρόγραμμα με θέμα την         νια για να εξορκίσει το κακό, και φαίνεται πως τα
         κατασκευή  μιας κεφαλοστολής, ημερίδα  με  ομιλη-    κατάφερε καλά, τί διαστάσεων κουδούνια να περι-
         τές Έλληνες – την κ. Νέλλη Κεφαλά, τον κ. Πάνο       μένουμε από τον νεωτερικό άνθρωπο που σε δυόμι-
         Πανόπουλο και ξένους – την Αμερικανίδα κ. Υβόνη      σι μόλις αιώνες έφτασε να απειλήσει τον πλανήτη;
         Χαντ, ερευνητές που θα αναπτύξουν το θέμα της με-
         ταμφίεσης, της μουσικής και του χορού αντιστοίχως·     Ίσως μια κωδωνοφορία συμπαντικής κλίμακας!
         αναλόγιο με τη Ζυράννα Ζατέλη, η οποία θα διαβά-
         σει αποσπάσματα από το μυθιστόρημά της «Και με          Με αφορμή τις εκδηλώσεις «Οι δρόμοι του Κου-
         το φως του λύκου επανέρχονται», που αναφέρονται         δουνιού» που διοργανώνει το ΛΕΜΜΘ και ενόψει
         στο καρναβάλι του Σοχού, τόπου καταγωγής της            της πομπής κωδωνωφορίας την Κυριακή 23/2 στο
         συγγραφέως.                                             κέντρο της Θεσσαλονίκης.

         Τις εκδηλώσεις θα κορυφώσει την Κυριακή 23 Φε-                                 .
         βρουαρίου η Πρώτη Πομπή Κωδωνοφορίας, από τον
         Λευκό Πύργο ως την πλατεία Αριστοτέλους με τη                                  .
         συμμετοχή ομάδων από περιοχές  που ανταποκρίθη-
         καν στην πρόσκλησή μας, τίμησαν το Μουσείο μας                                 .
         και θα πραγματοποιήσουν αναπαραστάσεις από
         δρώμενα γονιμικά, κωδωνοφορίες εκκωφαντικές                                    .
         και αποτροπαϊκές, «εκτός τόπου και χρόνου» ως
         προς τη γεωγραφία και τη συμβατική χρονομέτρηση,                               .
         εντός όμως της εποποιίας της κοινής γεωργοκτηνο-
         τροφικής μας κληρονομιάς, της πιο πλατιάς, της πιο                             .
         γενναιόδωρης αναγωγής του σημερινού μας πολιτι-
         σμού.                                                                          .

         Γιατί, όμως, οι κωδωνοφόροι στον Θερμαϊκό; Τί εν-                              .
         διαφέρουν τον νεωτερικό άνθρωπο;
                                                                                        .
         Η περιοχή  μας, εδώ στη Θεσσαλονίκη, βρίσκεται
         πάνω  στον  διάδρομο  Θερμαϊκός-Αξιός-Μοράβας-                                 .
         κοιλάδα της Ουγγαρίας που διέτρεξε ο πολιτισμός
         των καλλιεργητών γύρω στην 7η χιλιετία π.Χ., μετα-                             .
         δίδοντας  τη γεωργία από το Αιγαίο στις ολιγομε-
         λείς κοινωνίες των κυνηγών της Μεσευρώπης. Μέσα                                .
         από όμοιους διαδρόμους η νέα οργάνωση της συλλο-
         γικής ζωής, που πλέον στηριζόταν σε παραγωγικούς                               .
         κύκλους, διέσχισε τον ορεινό όγκο των Άλπεων και
         από τη βόρεια ακτογραμμή της Μεσογείου απλώθη-                                 .
         κε έως την 5η  χιλιετία π.Χ. σε όλη την ευρωπαϊκή
         ήπειρο.                                                                        .

         Οι γεωργοκτηνοτροφικές κοινότητες βίωναν τα πε-                                .
         ράσματα από τον έναν παραγωγικό κύκλο στον άλλο
         με εξαιρετική ένταση, ανάμεσα στον φόβο για το                                 .
         ευμετάβλητο κλίμα, και την ελπίδα για καλή συγκο-
         μιδή και υγιή αναπαραγωγή ανθρώπων και ζώων.                                   .

         Αυτά τα διάχυτα στις  κοινότητές τους ισχυρά αισθή-                            .
         ματα ώθησαν τους γεωργούς και τους κτηνοτρόφους
         να οργανώσουν δρώμενα: ιεροπραξίες ευγονικού και                               .
         καλο-χρονιάτικου χαρακτήρα, που εξακολουθούν να
         τελούνται και στις μέρες μας,  κατά το κρίσιμο πέ-                             .
         ρασμα από τον χειμώνα (εποχή εμφανούς νέκρω-
         σης)  στην άνοιξη (εποχή αναβλάστησης). Ανάμεσα                                .
         σε αυτά είναι και τα δρώμενα της κωδωνοφορίας.




                                                                                                            Σελίδα 15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20