Page 15 - Παραδοσιακή ενδυμασία και αμφίεση
P. 15
www.pemptousia.gr Τεύχος 23 / Παραδοσιακές Φορεσιές /24 Ιουλίου 2014 ΑΝΑΛΕΚΤΑ
Θεσσαλονίκης, happening στην πλατεία Αριστοτέ- Αν ο προ-νεωτερικός άνθρωπος επινόησε τα εκκω-
λους με επιζωγράφιση ξύλινων ομοιωμάτων μεταμ- φαντικά στην κλίμακα της κοινότητάς του κουδού-
φιεσμένων εκπαιδευτικό πρόγραμμα με θέμα την νια για να εξορκίσει το κακό, και φαίνεται πως τα
κατασκευή μιας κεφαλοστολής, ημερίδα με ομιλη- κατάφερε καλά, τί διαστάσεων κουδούνια να περι-
τές Έλληνες – την κ. Νέλλη Κεφαλά, τον κ. Πάνο μένουμε από τον νεωτερικό άνθρωπο που σε δυόμι-
Πανόπουλο και ξένους – την Αμερικανίδα κ. Υβόνη σι μόλις αιώνες έφτασε να απειλήσει τον πλανήτη;
Χαντ, ερευνητές που θα αναπτύξουν το θέμα της με-
ταμφίεσης, της μουσικής και του χορού αντιστοίχως· Ίσως μια κωδωνοφορία συμπαντικής κλίμακας!
αναλόγιο με τη Ζυράννα Ζατέλη, η οποία θα διαβά-
σει αποσπάσματα από το μυθιστόρημά της «Και με Με αφορμή τις εκδηλώσεις «Οι δρόμοι του Κου-
το φως του λύκου επανέρχονται», που αναφέρονται δουνιού» που διοργανώνει το ΛΕΜΜΘ και ενόψει
στο καρναβάλι του Σοχού, τόπου καταγωγής της της πομπής κωδωνωφορίας την Κυριακή 23/2 στο
συγγραφέως. κέντρο της Θεσσαλονίκης.
Τις εκδηλώσεις θα κορυφώσει την Κυριακή 23 Φε- .
βρουαρίου η Πρώτη Πομπή Κωδωνοφορίας, από τον
Λευκό Πύργο ως την πλατεία Αριστοτέλους με τη .
συμμετοχή ομάδων από περιοχές που ανταποκρίθη-
καν στην πρόσκλησή μας, τίμησαν το Μουσείο μας .
και θα πραγματοποιήσουν αναπαραστάσεις από
δρώμενα γονιμικά, κωδωνοφορίες εκκωφαντικές .
και αποτροπαϊκές, «εκτός τόπου και χρόνου» ως
προς τη γεωγραφία και τη συμβατική χρονομέτρηση, .
εντός όμως της εποποιίας της κοινής γεωργοκτηνο-
τροφικής μας κληρονομιάς, της πιο πλατιάς, της πιο .
γενναιόδωρης αναγωγής του σημερινού μας πολιτι-
σμού. .
Γιατί, όμως, οι κωδωνοφόροι στον Θερμαϊκό; Τί εν- .
διαφέρουν τον νεωτερικό άνθρωπο;
.
Η περιοχή μας, εδώ στη Θεσσαλονίκη, βρίσκεται
πάνω στον διάδρομο Θερμαϊκός-Αξιός-Μοράβας- .
κοιλάδα της Ουγγαρίας που διέτρεξε ο πολιτισμός
των καλλιεργητών γύρω στην 7η χιλιετία π.Χ., μετα- .
δίδοντας τη γεωργία από το Αιγαίο στις ολιγομε-
λείς κοινωνίες των κυνηγών της Μεσευρώπης. Μέσα .
από όμοιους διαδρόμους η νέα οργάνωση της συλλο-
γικής ζωής, που πλέον στηριζόταν σε παραγωγικούς .
κύκλους, διέσχισε τον ορεινό όγκο των Άλπεων και
από τη βόρεια ακτογραμμή της Μεσογείου απλώθη- .
κε έως την 5η χιλιετία π.Χ. σε όλη την ευρωπαϊκή
ήπειρο. .
Οι γεωργοκτηνοτροφικές κοινότητες βίωναν τα πε- .
ράσματα από τον έναν παραγωγικό κύκλο στον άλλο
με εξαιρετική ένταση, ανάμεσα στον φόβο για το .
ευμετάβλητο κλίμα, και την ελπίδα για καλή συγκο-
μιδή και υγιή αναπαραγωγή ανθρώπων και ζώων. .
Αυτά τα διάχυτα στις κοινότητές τους ισχυρά αισθή- .
ματα ώθησαν τους γεωργούς και τους κτηνοτρόφους
να οργανώσουν δρώμενα: ιεροπραξίες ευγονικού και .
καλο-χρονιάτικου χαρακτήρα, που εξακολουθούν να
τελούνται και στις μέρες μας, κατά το κρίσιμο πέ- .
ρασμα από τον χειμώνα (εποχή εμφανούς νέκρω-
σης) στην άνοιξη (εποχή αναβλάστησης). Ανάμεσα .
σε αυτά είναι και τα δρώμενα της κωδωνοφορίας.
Σελίδα 15