Page 8 - 'Αγιος ιωάννης ο Βαπτιστής
P. 8
ΑΝΑΛΕΚΤΑ Τεύχος 25 / Αγ. Ιωάννης ο Πρόδρομος /24 Σεπτεμβρίου 2014 www.pemptousia.gr
Ψηφιακή αναπαράσταση του Μαχαιρούντα
ἔλεγχον δειλιῶσα τοῦ Βαπτιστοῦ, κατὰ τὸ Ἠρώδου μαρτυρεῖ… Καὶ ὁ μὲν – Ἰωάννης – ὑποψίᾳ τῇ τοῦ
ἀνάκτορον, ἀφανεῖ τινι τόπῳ ταύτην κατέκρυψεν» . Ἠρώδου, δέσμιος εἰς τὸν Μαχαιροῦντα πεμφθεῖς τὸ
11
Υπέρ της άποψης, πως η κάρα του Αγίου Ιωάννου του προειρημένον φρούριον, ταύτῃ κτίννυται ». Βλ. και
Βαπτιστού τάφηκε χωριστά από το υπόλοιπο σώμα, Χρονικόν Πασχάλιον, 217, P.G. 92, 529.
συνηγορούν: 1) Οι μαρτυρίες του Κόμη Μαρκελλίνου,
του ανώνυμου συγγραφέα του λόγου Εις την Πρώτην 4 Βλ. Ιωσήπου, Ιουδαϊκοί Πόλεμοι, Ζ΄, ΣΤ΄, 170-
Εύρεσιν της Τιμίας Κεφαλής του Τιμίου και Ενδόξου 177. Βλ. και 186-189.
Προφήτου του Προδρόμου και Βαπτιστού Ιωάννου,
και του Νικηφόρου Καλλίστου Ξανθοπούλου. 2) Άλ- 5 Βλ. Ιωσήπου, Ιουδαϊκή Αρχαιολογία, ΙΗ΄, Ε΄, 1
λες ιστορικές μαρτυρίες που αναφέρονται στην εύρε- κ.εξ. 109-119.
ση μόνο της κάρας του Αγίου Ιωάννου του Βαπτιστού.
3) Η συναξαριακή παράδοση. 6 Σύμφωνα με τον Γ. Γαλίτη, η Ηρωδιάδα δεν
ήταν σύζυγος του Φιλίππου, του Ηγεμόνα της Ιτου-
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ραίας και Τραχωνίτιδος και των γύρω περιοχών (
Βλ. και Λκ. 3,1 ), αλλά άλλου αδελφού του Ηρώδη,
1 09/01, 18/01, 01/02, 12/02, 26/02, 13/03, 28/03, που, επίσης, λεγόταν Φίλιππος. Βλ. Γεωργίου Γαλίτη,
25/04, 03/05, 16/05, 26/05, 07/06 και 29/06. Ιστορία Εποχής της Καινής Διαθήκης, Επιμέλεια Ιω.
Γαλάνη, Εκδόσεις Πουρναρά, Ζ΄ Έκδοση, Ανατύπω-
2 Μρ. 6,29. Bλ. και Μθ. 14,11, « Καὶ προσελθό- ση, Θεσσαλονίκη 2004, σελ. 67.
ντες οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ ἦραν τὸ πτῶμα καὶ ἔθαψαν
αὐτό καὶ ἐλθόντες ἀπήγγειλαν τῷ Ἰησοῦ ». Σχετικά 7 Βλ. Gyozo Voros, « Machaerus: Where Salome Danced
με την εικονογράφηση του ενταφιασμού του Προ- and John the Baptist was Beheaded », Biblical Arcaeology
δρόμου βλ. Κατσιώτη Αγγελικής, Οι σκηνές της ζωής Review, Σεπτέμβριος-Οκτώβριος 2012.
και ο εικονογραφικός κύκλος του Αγίου Ιωάννη του
Προδρόμου στη βυζαντινή τέχνη, Διδακτορική Διατρι- 8 Βλ. Εις την Πρώτην Εύρεσιν της Τιμίας Κε-
βή, Αθήνα 1998, σελ. 148-158. φαλής του Τιμίου και Ενδόξου Προφήτου του Προ-
δρόμου και Βαπτιστού Ιωάννου, στο κλασικό έργο
3 Βλ. Ιωσήπου, Ιουδαϊκή Αρχαιολογία, ΙΗ΄, 5, 2. του Charles Du Fresne, Sieur Du Cange, Traite Historique
Βλ. και Ευσεβίου Καισαρείας, Εκκλησιαστική Ιστο- du Chef De S. Jean Baptiste, Paris 1665, σελ. 210 και
ρία, Α΄, ΙΑ΄, P.G. 20, 116, « Ὁ δ’ αὐτὸς Ἰώσηπος ἐν P.L. 67, 422. Αυτόν τον λόγο μετέφρασε στη λατι-
τοῖς μάλιστα δικαιότατον καὶ Βαπτιστὴν ὁμολογῶν νική ο Διονύσιος ο μικρός, Σκύθης μοναχός του 6
ου
γεγονέναι τὸν Ἰωάννην, τοῖς περὶ αὐτοῦ κατὰ τὴν αιώνα. O ελληνικός λόγος και η λατινική μετάφραση
τῶν Εὐαγγελίων Γραφὴν ἀναγεγραμμένοις συμ- του Διονυσίου του μικρού περιέχονται στο έργο του
Σελίδα 8