Page 8 - 'Αγιος ιωάννης ο Βαπτιστής
P. 8

ΑΝΑΛΕΚΤΑ  Τεύχος 25 /  Αγ. Ιωάννης ο Πρόδρομος /24 Σεπτεμβρίου 2014                                                         www.pemptousia.gr




                                                                  Ψηφιακή αναπαράσταση του Μαχαιρούντα





































         ἔλεγχον δειλιῶσα τοῦ Βαπτιστοῦ, κατὰ τὸ Ἠρώδου          μαρτυρεῖ… Καὶ ὁ μὲν – Ἰωάννης – ὑποψίᾳ τῇ τοῦ
         ἀνάκτορον, ἀφανεῖ τινι τόπῳ ταύτην κατέκρυψεν» .        Ἠρώδου, δέσμιος εἰς τὸν Μαχαιροῦντα πεμφθεῖς τὸ
                                                         11
         Υπέρ της άποψης, πως η κάρα του Αγίου Ιωάννου του       προειρημένον φρούριον, ταύτῃ κτίννυται ». Βλ. και
         Βαπτιστού τάφηκε χωριστά από το υπόλοιπο σώμα,          Χρονικόν Πασχάλιον, 217, P.G. 92, 529.
         συνηγορούν: 1) Οι μαρτυρίες του Κόμη Μαρκελλίνου,
         του ανώνυμου συγγραφέα του λόγου Εις την Πρώτην         4     Βλ. Ιωσήπου, Ιουδαϊκοί Πόλεμοι, Ζ΄, ΣΤ΄, 170-
         Εύρεσιν της Τιμίας Κεφαλής του Τιμίου και Ενδόξου       177. Βλ. και 186-189.
         Προφήτου του Προδρόμου και Βαπτιστού Ιωάννου,
         και του Νικηφόρου Καλλίστου Ξανθοπούλου. 2) Άλ-         5     Βλ. Ιωσήπου, Ιουδαϊκή Αρχαιολογία, ΙΗ΄, Ε΄, 1
         λες ιστορικές μαρτυρίες που αναφέρονται στην εύρε-      κ.εξ.  109-119.
         ση μόνο της κάρας του Αγίου Ιωάννου του Βαπτιστού.
         3) Η συναξαριακή παράδοση.                              6     Σύμφωνα με τον Γ. Γαλίτη, η Ηρωδιάδα δεν
                                                                 ήταν σύζυγος του Φιλίππου, του Ηγεμόνα της Ιτου-
           ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ                                            ραίας και Τραχωνίτιδος και των γύρω περιοχών  (
                                                                 Βλ. και Λκ. 3,1 ), αλλά άλλου αδελφού του Ηρώδη,
           1     09/01, 18/01, 01/02, 12/02, 26/02, 13/03, 28/03,   που, επίσης, λεγόταν Φίλιππος. Βλ. Γεωργίου Γαλίτη,
           25/04, 03/05, 16/05, 26/05, 07/06 και 29/06.          Ιστορία Εποχής της Καινής Διαθήκης, Επιμέλεια Ιω.
                                                                 Γαλάνη, Εκδόσεις Πουρναρά, Ζ΄ Έκδοση, Ανατύπω-
           2     Μρ. 6,29. Bλ. και Μθ. 14,11, « Καὶ προσελθό-    ση, Θεσσαλονίκη 2004, σελ. 67.
           ντες οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ ἦραν τὸ πτῶμα καὶ ἔθαψαν
           αὐτό καὶ ἐλθόντες ἀπήγγειλαν τῷ Ἰησοῦ ». Σχετικά      7     Βλ. Gyozo Voros, « Machaerus: Where Salome Danced
           με την εικονογράφηση του ενταφιασμού του Προ-         and John the Baptist was Beheaded », Biblical Arcaeology
           δρόμου βλ. Κατσιώτη Αγγελικής, Οι σκηνές της ζωής     Review, Σεπτέμβριος-Οκτώβριος 2012.
           και ο εικονογραφικός κύκλος του Αγίου Ιωάννη του
           Προδρόμου στη βυζαντινή τέχνη, Διδακτορική Διατρι-    8     Βλ. Εις την Πρώτην Εύρεσιν της Τιμίας Κε-
           βή, Αθήνα 1998, σελ. 148-158.                         φαλής του Τιμίου και Ενδόξου Προφήτου του Προ-
                                                                 δρόμου και Βαπτιστού Ιωάννου, στο κλασικό έργο
           3     Βλ. Ιωσήπου, Ιουδαϊκή Αρχαιολογία, ΙΗ΄, 5, 2.   του Charles Du Fresne, Sieur Du Cange, Traite Historique
           Βλ. και Ευσεβίου Καισαρείας, Εκκλησιαστική Ιστο-      du Chef De S. Jean Baptiste, Paris 1665, σελ. 210 και
           ρία, Α΄, ΙΑ΄, P.G. 20, 116, « Ὁ δ’ αὐτὸς Ἰώσηπος ἐν   P.L. 67, 422. Αυτόν τον λόγο μετέφρασε στη λατι-
           τοῖς μάλιστα δικαιότατον καὶ Βαπτιστὴν ὁμολογῶν       νική ο Διονύσιος ο μικρός, Σκύθης μοναχός του 6
                                                                                                               ου
           γεγονέναι τὸν Ἰωάννην, τοῖς περὶ αὐτοῦ κατὰ τὴν       αιώνα. O ελληνικός λόγος και η λατινική μετάφραση
           τῶν Εὐαγγελίων Γραφὴν ἀναγεγραμμένοις συμ-            του Διονυσίου του μικρού περιέχονται στο έργο του


         Σελίδα 8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13