Page 13 - 'Αγιος ιωάννης ο Βαπτιστής
P. 13

www.pemptousia.gr                                                           Τεύχος 25 / Αγ. Ιωάννης ο Πρόδρομος  /24 Σεπτεμβρίου 2014     ΑΝΑΛΕΚΤΑ




            πανταχοῦ παλαμωμένων, καὶ τοῦτο τοῖς ἀσεβέσι         21   Βλ. Ιερωνύμου, Επιστολή 108, Στην Ευστοχία,
            κατὰ Παλαιστίνην δεδραματούργηται. Τὰ τοῦ προ-       NPNF, Series 2, vol. 6, σελ. 201. Βλ., επίσης, Ιερωνύ-
            φήτου Ἐλισσαίου ὀστᾶ καὶ τοῦ Βαπτιστοῦ Ἰωάννου (     μου, Επιστολή 46, Στην Μαρκέλλα, ο.π., σελ. 65 και
            ἐκεῖ γὰρ ἄμφω ἐτέθαπτο ) τῶν θηκῶν ἐξελόμενοι, καὶ   P.L. 46, 22, 491, « Ας μεταβούμε για προσκύνημα
            ζώων ὀστοῖς  ἀλόγων  συγκαταμίξαντες,  ὀμοῦ  πρὸς    στη Σαμάρεια, και ας τιμήσουμε τις στάχτες του Ιω-
            κόνιν κατεύκαυσαν, καὶ εἰς τὸν ἀέρα διεσπείραντο     άννου του Βαπτιστού, του Ελισσαιέ και του Οβδιού,
            ». Η βεβήλωση των οστών του Αγίου Ιωάννου του        που βρίσκονται δίπλα δίπλα », και Ερμηνεία εις τον
            Βαπτιστού αναφέρεται και από μεταγενέστερους         Οβδιού, P.L. 25, 1099 κ.εξ..
            ιστοριογράφους. Βλ., π.χ., Χρονικόν Πασχάλιον,
            P.G. 92, 740, Γεωργίου Κεδρηνού, Σύνοψις Ιστοριών,   22   Βλ. π.χ. Ιωάννου Ρούφου, Πληροφορίαι, PO 8,
            305, P.G. 121, 581 και Νικηφόρου Καλλίστου Ξαν-      70. Ο Ιωάννης Ρούφος περί το 512 αναφέρεται σε
            θοπούλου, Εκκλησιαστική Ιστορία, Ι΄, ΙΓ΄, P.G. 146,   Εκκλησία, χτισμένη στον Τάφο του Αγίου Ιωάννου
            476. Κατά τον Georges Kazan, η ιστορική αναφορά      του Βαπτιστού, στη Σεβάστεια, όπου σε ειδικό πα-
            για την βεβήλωση των οστών και των δύο Προφητών      ρεκκλήσι φυλάσσονταν δύο καλυμμένες με χρυσό και
            ταυτόχρονα από τους ειδωλολάτρες, « μπορεί να        ασήμι λάρνακες, με λείψανα του Προφήτου Ελισσαί-
            επιτρέψει το ενδεχόμενο κάποιου αναδιπλασιασμού      ου και του Ιωάννου του Βαπτιστού.
            των τμημάτων των λειψάνων » ( Βλ. Georges Kazan,
            The Head of St. John the Baptist – the Early Evidence,   23   Βλ. Ιωάννου Φωκά, Ἔκφρασις ἐν συνόψει
            London 2012, στο  www.sjc.ox.ac.uk/3758/St-John-The-  τῶν ἀπ’ Ἀντιοχείας μέχρις Ἰεροσολύμων κάστρων,
            Baptist-Conference.html ). Ο καθηγητής απ’ την Οξφόρ-  καὶ χωρῶν Συρίας, Φοινίκης, καὶ τῶν κατὰ Παλαι-
            δη Dr Georges Kazan διεξήγαγε δική του έρευνα για    στίνην Ἁγίων Τόπων, ΙΒ΄, P.G. 133, 940. Ο Ιωάννης
            την ιστορία των λειψάνων του τιμίου Προδρόμου, την   Φωκάς αναφέρει πως στη Σεβάστεια υπήρχε και η
            οποία παρουσίασε σε εισήγηση στο ειδικό συνέδριο     φυλακή του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου και ο
            που έγινε προς τιμήν του Βαπτιστού Ιωάννου στην      τόπος, όπου μαρτύρησε. Ωστόσο, αυτή η αναφορά,
            Οξφόρδη, με αφορμή την εορτή του Προδρόμου και       που βασίζεται σε τοπική παράδοση, είναι, προφανώς,
            την εύρεση των τιμίων οστών στη Σωζόπολη. Σ’ αυτή    εσφαλμένη. Έρχεται σε αντίθεση τόσο με την ανα-
            την εισήγηση αναφέρει πολλά στοιχεία για την ιστο-   φορά του Ιωσήπου, που επαναλαμβάνεται και από
            ρία των λειψάνων του Αγίου Ιωάννου του Προδρό-       μεταγενέστερους ιστορικούς, για αποκεφαλισμό του
            μου με βάση αρχαίες ιστορικές μαρτυρίες. Στο έργο    Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου στον Μαχαιρούντα,
            του χρησιμοποιεί και το κλασικό έργο του Charles Du   όσο και με τα ιστορικά δεδομένα της εποχής, αφού,
            Fresne, Sieur Du Cange, Traite Historique du Chef De S.   όπως αναφέραμε, η Σεβάστεια βρισκόταν εκείνη την
            Jean Baptiste.                                       εποχή υπό την διοίκηση των Ρωμαίων και όχι του
                                                                 Ηρώδη. Πάντως, αυτή η τοπική παράδοση αναφέρε-
            18   Ρουφίνου, Εκκλησιαστική Ιστορία, Β΄, ΚΗ΄, P.L.   ται και σε άλλα κείμενα. Βλ. π.χ. Μηνολόγιον Βασι-
            21, 536-537. Ο Ρουφίνος μετέφρασε στα λατινικά τα    λείου, ΚΘ΄ Αυγούστου, P.G. 117, 612.
            δέκα βιβλία της Εκκλησιαστικής Ιστορίας του Ευ-
            σεβίου Καισαρείας, συνενώνοντας το ένατο και το      24   Βλ. Βενιαμίν Ιωαννίδου, Προσκυνητάριον της
            δέκατο σε ένα βιβλίο, ώστε τα 10 βιβλία της ιστορίας   Αγίας Γης, Η Αγία Πόλις Ιερουσαλήμ και τα Περίχω-
            του Ευσεβίου να περιέχονται στα εννέα πρώτα βι-      ρα Αυτής, Ανατύπωσις από την Έκδοση , Εκδόσεις
            βλία της δικής του ιστορίας. Προσέθεσε τη δική του   Μυγδονία,  Θεσσαλονίκη 2004,  σελ. 340. Λιθογρα-
            συνέχεια της ιστορίας του Ευσεβίου σε δύο βιβλία,    φία του Λουί Χάγκ, βασισμένη σε σκίτσο του David
            το δέκατο και το ενδέκατο, που καλύπτουν τη χρονι-   Roberts, που επισκέφτηκε τη Σεβάστεια στις 18 Απρι-
            κή περίοδο από το 325 ως το 395. Βλ. τα δύο βιβλία   λίου 1839, βλ. στο Οι Άγιοι Τόποι χτες και σήμερα,
            στα λατινικά στο P.L. 21, 461-540. Πρόσφατα, τα      Λιθογραφίες και Ημερολόγιο του Ντέιβιντ Ρόμπερτς,
            δύο αυτά βιβλία εξεδόθησαν και σε αγγλική μετά-      Κείμενα Φάμπιο Μπουρμπόν, Φωτογραφίες Αντόνιο
            φραση του Philip R. Amidon. Βλ. Philip R. Amidon (   Ατίνι, Εκδόσεις Καρακώτσογλου, Αθήνα 2001, Λι-
            Transl. ), The Church History of Rufinus of Aquileia, Books   θογραφία 88, σελ. 206-207.
            10 and 11, Oxford University Press, New York 1997.
                                                                 25   Περισσότερα  στοιχεία  για την ιστορία του
            19   Βλ. Ρουφίνου, Εκκλησιαστική Ιστορία, Β΄, ΚΓ΄-   προσκυνήματος του τάφου του Αγίου Ιωάννου
            ΚΗ΄, P.L. 21,529-537, και Ιωάννου Νικίου, Χρονικόν,   του Βαπτιστού στη Σαμάρεια βλ. Carla Benelli,
            128, 42, London 1916, σελ. 74-75. Πρβλ. και Θεοφά-   Associazione Pro Terra Sancta, The Tomb of Nabi/
            νους, Χρονικόν, P.G. 108, 212.                       St. John the Baptist in Sabastiya: Documentation and
                                                                 Historical Analysis, ο.π..
            20   Βλ. Ιερωνύμου, Ονομαστικόν των Αγίων Προ-
            σκυνημάτων, Στοιχείον Σ, Βιβλίον Ιησού του Ναυή,
            Λήμμα Someron ( 829 ), The Onomasticon of Eusebius
            Pamphili, compared with the version of Jerome and annotated
            by C. Umhan Wolf ( 1914-2004 ), 1971, digitised 2006.


                                                                                                            Σελίδα 13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18