«Πάντας τοὺς τολμῶντας παραλύειν τὸν ὅρον τῆς ἁγίας καὶ μεγάλης συνόδου τῆς ἐν Νικαίᾳ συγκροτηθείσης ἐπὶ παρουσίᾳ τῆς εὐσεβείας τοῦ θεοφιλεστάτου βασιλέως Κωνσταντίνου, περὶ τῆς ἁγίας ἑορτῆς τοῦ σωτηριώδους Πάσχα, ἀκοινωνήτους καὶ ἀποβλήτους εἶναι τῆς ἐκκλησίας, εἰ ἐπιμένοιεν φιλονεικότερον ἐνιστάμε...
Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Κύπρου μνημονεύεται στα Δίπτυχα ως η πρώτη απ’ τις δεκαπέντε Αυτοκέφαλες Ορθόδοξες Εκκλησίες. Είναι η μοναδική αρχαία Αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία απ’ το 431 μ.Χ., όταν με απόφασή της η Γ’ Οικουμενική Σύνοδος την αναγνώρισε ως ανεξάρτητη και αυτοκέφαλη και έτσι έγινε η πρώτη ...
Υπάρχουν δύο είδη «αφορισμών» ο μικρός και ο μεγάλος. Ο μικρός αφορισμός είναι η προσωρινή απαγόρευση συμμετοχής στη Θ. Κοινωνία, ο δε μεγάλος αφορισμός ή το ανάθεμα είναι η παντελής αποκοπή του παρεκτραπέντος από την εκκλησιαστική κοινωνία και η στέρηση της ιδιότητας του μέλους της με απόφαση του ...
ΘΕΜΑ: Η Μνήμη του Θανάτου και η αδιαφορία για τα φθαρτά και γήϊνα στο χώρο της Ορθόδοξης Νομοκανονικής Παράδοσης. (Το παρόν άρθρο - εισήγηση το αφιερώνω στον μακαριστό μητροπολίτη Αμφιλόχιο Ράντοβιτς, και στον άγιο Πατριάρχη Παύλο, με τους οποίους συνυπήρξαμε τακτικά μέλη της Σλαβικής Ακαδη...
Κατά καιρούς, έχουν διατυπωθεί απόψεις περί ποινικής δίωξης σε κληρικούς, οι οποίοι μετέδωσαν την Θεία Κοινωνία σε πιστούς. Εν προκειμένω, το ερώτημα το οποίο τίθεται είναι: Ευσταθεί ποινική δίωξη κατ' έγκλησιν ή αυτεπαγγέλτως ή ακόμη πειθαρχική δίωξη του Υπαλληλικού Κώδικα για την παραπάνω περίπτω...
Ως είναι γνωστόν, κυρίες και κύριοι Εισαγγελείς, υπάρχει ο ανθρώπινος νόμος και μάλιστα σε μία συντεταγμένη πολιτεία ίσταται βάσει της διασταυρώσεως των τριών λειτουργιών, της νομοθετικής, εκτελεστικής και δικαστικής. Αλλά υπάρχει και ο θείος νόμος. Ο νόμος τον οποίον έδωκε ο Θεός, ο Δημιουργός του...
Κλήθηκα από τη Σλαβική Ακαδημία των Επιστημών και ετοίμασα εισήγηση γι’ αυτό το σημαντικό Συνέδριο με γενικό θέμα: «Κράτος, Εκκλησία και Δίκαιο, συνταγματικά, νομικά και θεολογικά προβλήματα αφιερωμένα στην 250η επέτειο από την επανένωση της Λευκορωσίας στη Ρωσία». Το δικό μου θέμα εισήγησης αναπτύ...
Όπως παρατηρεί ο Καθηγητής Ν. Ματσούκας «Ἡ θεολογική γνωσιολογία τῆς βυζαντινῆς φιλοσοφίας καὶ θεολογίας, στηριζόμενη καταρχήν σέ πρότυπα τὴς ἀρχαίας ἑλληνικῆς φιλοσοφίας, ἐπισημαίνει με ξεκάθαρο τρόπο τη διαφορητότητα (ἑτερότητα) ἀλήθειαςκαὶ γνώσης, εἶναι καὶ συνειδέναι…Ἡ ἀλήθεια εἶναι τὸ πράγμα, κ...
Μήπως ήδη αυτοί οι ίδιοι οι ι. κανόνες είναι η οικονομία της εκκλησίας; Αυτή ταύτη η σάρκωση του Θεού Λόγου, δεν είναι οικονομία; Αλλά ας δεχθούμε το δεδομένο σήμερα, άλλο ακρίβεια και άλλο οικονομία. Και οι δύο θέσεις έχουν τους υποστηρικτές τους. Οι «αυστηροί» και οι «συγκαταβατικοί». Η τιτλοφορ...
Σκοπός αυτού του άρθρου είναι η κατανόηση των θείων και ιερών κανόνων οι οποίοι ρυθμίζουν τη ζωή της Εκκλησίας, αλλά και τον βίο των χριστιανών, όχι με νομικούς όρους, αλλά σταθερά με πνεύμα φιλανθρωπίας, που εξαντλείται με κάθε τρόπο, σε τέτοιο μάλιστα βαθμό, που ο κανόνας γίνεται οικονομία, και η ...