Η απεικόνιση των τριών μάγων είναι από τις πρώτες εικόνες αφηγηματικού τύπου που κάνουν την εμφάνισή τους στην πρωτοχριστιανική τέχνη. Την εικόνα αυτή την βρίσκουμε από τα μέσα του 3ου μ. Χ. πάνω σε μια αψίδα στην Κατακόμβη της Πρισκίλλης, στην Ρώμη. Αρκετές παραστάσεις των μάγων βρέθηκαν στις ρωμαϊ...
Για την ζωή του αγίου Σπυρίδωνα αντλούμε πληροφορίες ήδη κατά τον 7ο αι. μ.Χ. από τον επίσκοπο Πάφου Θεόδωρο, ο οποίος συνέγραψε εγκώμιο στον άγιο και το ανέγνωσε δημόσια για πρώτη φορά ο ίδιος στις 14 Δεκεμβρίου του 655 μ.Χ. στον εορτάζοντα ναό του αγίου Σπυρίδωνος στην Τριμυθούντα. Σύμφωνα με τ...
Το σκλάβωμά του γένους μας, πίκρανε την ψυχή του Ορθόδοξου λαού μας και μας έκανε να καταφύγουμε στον Θεό, απελπισμένοι από τη δικαιοσύνη των ανθρώπων. Αλλά «ον αγαπά Κύριος παιδεύει, μαστιγεί δε υιον ον παραδέχεται», και γι’ αυτό η παιδεία Του έρχεται μαζί με τα ταπεινά δώρα της. Είναι καλότυχος όπ...
Ο Βασίλης Βασιλείου στη μελέτη του «Νικόλαος Παπαστεφάνου & Νεόφυτος Ν. Ζωγράφος. Ο βίος και το έργο δύο άγνωστων αγιογράφων του 19ου-20ού αι. στην Κύπρο» παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των δύο αυτών ζωγράφων, πατέρα και υιού και δικών του προγόνων. Πρόκειται για μία καλαίσθητη πολυτελή έκδοση, ...
Τα ψηφιδωτά από τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες κόσμησαν τους χριστιανικούς ναούς. Σταθμό στην Ιστορία της Τέχνης αποτελεί το ψηφιδωτό που βρίσκεται στο ναό της Αγίας Πουδεντιανής, στη Ρώμη, έργο που εικονίζει τον Χριστό ένθρονο μεταξύ των μαθητών του. Το εντοίχιο ψηφιδωτό κατέχει μια αρχαιότατη θ...
ΤΟ ΑΓΙΟΝ ΠΝΕΥΜΑ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΙΑ “Η ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ ΤΟΥ ΑΒΡΑΑΜ” –Αίθουσα Δεξιώσεων Ι.Ν. Αγίου Δημητρίου Βαρικού Φλώρινας, έργο πρεσβ. Μαρίας Τοτού, 2008 «Καί εἰς τό Πνεῦμα τό Ἅγιον, τό κύριον, τό ζωοποιόν, τό ἐκ τοῦ Πατρός ἐκπορευόμενον, τό σύν Πατρί καί Υἱῶ συμπροσκυνούμενον καί συνδοξα...
Εξέχουσα θέση στη χορεία των αγίων της Εκκλησίας µας έχει ο αναχωρητής Άγιος Νεόφυτος ο Έγκλειστος. Μια μορφή που αγιάζει την Πάφο και τους προσκυνητές του ασκητηρίου του, που το επισκέπτονται από όλη την Κύπρο. Ο βίος του αγίου είναι σε όλους μας γνωστός και η φήμη της αγιότητας του έφθασε σε όλα τ...
Κάθε πολιτισμός, δηλαδή κάθε πρόταση για το πώς των σχέσεων, αποτελεί ένα ιδιαίτερο λόγο που παράγει συστήματα αναφοράς και σχέσεων που φανερώνονται με μορφές και έργα τέχνης. Συχνά οι μορφές αυτών των έργων ομοιάζουν κι αυτό οδηγεί πολλούς να επιχειρούν συσχετισμούς και συνδέσεις μεταξύ των μορφών...
Σύ εἶ, θεομῆτορ, ἡ τροφός τῆς ζωῆς ἡμῶν. Σύ εἶ, Θεοκυῆτορ, ἡ τόν ἀχώρητον ἐν γαστρί χωρήσασα. Σύ εἶ, θεογεννήτρια, τῆς σωτηρίας ἡμῶν τό κεφάλαιον. Ο άνθρωπος από τη φύση του πλάστηκε “κατ’ εικόνα” και “καθ΄ομοίωσιν” του Θεού, «καί εἶπεν ὁ Θεός· ποιήσωμεν ἄνθρωπον κατ᾿ εἰκόνα ἡμετέραν καί καθ᾿ ὁμο...
Συμπυκνωμένο το βαθύ νόημα των Χριστουγέννων θα το αντιληφθούμε αν παρατηρήσουμε την εικόνα της Γέννησης του Χριστού. Με την ερμηνεία της εικόνας των Χριστουγέννων έχουν ασχοληθεί πολλοί ειδικοί για το θέμα, όπως ο Ουσπένσκι, καθηγητής εικονογραφίας σε ορθόδοξο ινστιτούτο της Γαλλίας, ο Αρχιμανδ...