Η Θεολογική Σχολή του Α.Π.Θ. και η Αγιορειτική Εστία, συνδιοργανώνουν την προβολή του ντοκιμαντέρ του Πάνου Καρκανεβάτου με τίτλο: Ιερή Τέχνη, η οποία θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 18 Απριλίου 2024, στις 18:30 το απόγευμα, στο Αμφιθέατρο Δ΄ του 1ου ορόφου της Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ. Η ταινία ντο...
Η ΘΕΟΜΗΤΟΡΙΚΗ ΥΜΝΟΓΡΑΦΙΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΛΛΟΓΗ ΕΙΚΟΝΩΝ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ Πολλοί υμνογράφοι και συγγραφείς της εκκλησίας συνέθεσαν εορταστικούς ύμνους και κείμενα προς τιμήν της Θεοτόκου, προκειμένου να ψάλλονται στο πλαίσιο του εορτασμού των γιορτών των σχετικών με το πρόσωπο τ...
«Έαρ χελιδών ου καθίστησι μία αi τρεις αηδόνες δε των ψυχών έαρ ». Το άρθρο αυτό έχει θέμα την επιστροφή μίας ακόμα φορητής εικόνας από την κατεχό...
Για να κατανοήσουμε την πορεία της ρωσικής εικονογραφίας και τη σχέση της προς την βυζαντινή, πρέπει να έχουμε πάντοτε υπ’ όψη, ότι οι Έλληνες διέθεταν μακραίωνα παράδοση πλαστικών τεχνών, την οποία κληρονόμησε ο βυζαντινός πολιτισμός, ενώ οι Ρώσοι δεν είχαν προϊστορία πλαστικών αναζητήσεων. Ωστόσο,...
Στο θαυμαστό βίο της αγίας Βαρβάρας αναφέρεται ότι ήταν ένα όμορφο κορίτσι που έζησε στην πόλη της Νικομήδειας στη Μικρά Ασία, επί Ρωμαίου Αυτοκράτορα Μαξιμιανού. Ο Διόσκορος ο φανατικός (ειδωλολάτρης) πατέρας της, την είχε κλεισμένη σε ένα πύργο προκειμένου να τη διαφυλάξει από μνηστήρες. Ωστόσο μ...
Στο σύμπλεγμα των Δωδεκανήσων μεταξύ Λέρου και Πάτμου υπάρχει ένα μικρό αλλά γραφικό νησάκι οι Λειψοί ἠ Λειψώ που εκκλησιαστικά ανήκει στην Πατριαρχική Εξαρχία της Πάτμου. Σε αυτό ζουν περίπου 800 κάτοικοι που διακρίνονται για την ευλάβεια και τη δημιουργικότητα τους και δεν εγκαταλείπουν το νησί το...
Οι Άγγελοι στην Αγία Γραφή, την Πατερική παράδοση, και την Υμνογραφία της Εκκλησίας έχουν διαφόρους ρόλους, είναι πανταχού παρόντες και λειτουργούν τα μυστήρια του Θεού. Η απεικόνιση των Αγγέλων είναι προνόμιο της Χριστιανικής Τέχνης η οποία μετά την εικονομαχία τους απεικόνισε με συγκεκριμένους ρόλ...
Η Ανάληψη του Κυρίου, Ψαλτήρας Chludov, Ψαλμός 46:6 «ἀνέβη ὁ Θεός ἐν ἀλαλαγμῷ», ~850-875 μ.Χ., State Historical Museum, Μόσχα. 1 ΠΡΟΛΕΓΟΜΕΝΑ Εισαγωγικά Το γεγονός της Αναλήψεως του Κυρίου, συνιστά την τελευταία πράξη της εν σαρκώσει παρουσίας του, ύστερα από μία τεσσαρακονθήμερη περίοδ...
Ο εικονογραφικός κύκλος της ενσάρκωσης του Χριστού στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Στον εικονογραφικό κύκλο της Γέννησης του Υιού του Θεού στο Βυζαντινό και Χριστιανικό μουσείο περιλαμβάνονται γεγονότα που συνδέονται με τον επίγειο βίο του Χριστού και της Παναγίας. Συγκεκριμένα, εντοπίζονται ...
Η ακολουθία του Μεγάλου Αγιασμού κατά πάσα πιθανότητα πρωτοεμφανίστηκε στην Αγία Γη, όπου ευρίσκεται ο Ιορδάνης ποταμός. Δεν είναι γνωστό ποιος είναι ο πρώτος συνθέτης του πρώτου πυρήνα της ακολουθίας του αγιασμού. Μια παράδοση θέλει η ακολουθία του Μεγάλου Αγιασμού να συντάχθηκε από τον Μέγα Βασίλ...