Page 9 - Περιβάλλον Και Αυτοκίνητο
P. 9

ΑΝΑΛΕΚΤΑ Τεύχος 40 /  Το Οικολογικό Αυτοκίνητο (Β' μέρος) / 31 Ιουλίου 2016                                                                             www.pemptousia.gr  www.pemptousia.gr                                                                 Τεύχος 40 / Το Οικολογικό Αυτοκίνητο (Β' μέρος) / 31 Ιουλίου 2016  ΑΝΑΛΕΚΤΑ


                                                                                             Πρόσφατα, η
                                                                                             BMW παρου-
                                                                                             σίασε ένα νέου
                                                                                             τύπου ρεζερ-
                                                                                             βουάρ υγρού
                                                                                             υδρογόνου, με
                                                                                             ενσωματωμένα
                                                                                             τα βοηθητικά
                                                                                             συστήματα,
                                                                                             του οποίου το
                                                                                             βάρος περιο-
                                                                                             ρίζεται στο 1/3
                                                                                             του βάρους των
                                                                                             συμβατικών,
                                                                                             χαλύβδινων
                                                                                             δεξαμενών.
                                                                                             Ρεζερβουάρ του
                                                                                             τύπου αυτού
                                                                                             αναμένεται
                                                                                             στο μέλλον να
                                                                                             δώσουν αυτονο-
                                                                                             μία έως και 500
                                                                                             χιλιομέτρων.



 Το  Mazda  Hydrogen  Re  διαθέτει  αυτονομία   Η αποθήκευση
 100 χιλιομέτρων με υδρογόνο, ενώ τα αποθη-                    μέσω νερού σε έναν καταλυτικό μετατροπέα. Λόγω
 κευμένα στο συμβατικό ρεζερβουάρ 61 λίτρα                     αυτής ακριβώς της ιδιαιτερότητας, η BMW δεν συνι-
 βενζίνης επαρκούν για άλλα 550 χιλιόμετρα.   Στο μεγάλο πρόβλημα της αποθήκευσης του υδρογό-  στά το παρκάρισμα της Hydrogen 7 σε κλειστά γκα-
 Τριάντα αυτοκίνητα του τύπου αυτού δόθηκαν   νου, η BMW προτίμησε τη λύση της υγρής μορφής,   ράζ, καθώς η ανάμειξη του υδρογόνου με τον αέρα
 στην εθνικό οργανισμό HyNor της Νορβηγίας   καθώς το υγρό υδρογόνο, σε πυκνότητα ενέργειας ανά   δημιουργεί ένα εκρηκτικό μείγμα.
 για αξιολόγηση. Είχαν προηγηθεί παραδόσεις   όγκο, υπερβαίνει κατά πολύ την αντίστοιχη του αερίου
 και άλλων Hydrogen RE σε κυβερνητικές υπηρε-  υδρογόνου. Αυτό σημαίνει ότι ένα όχημα το οποίο λει-  Από την άλλη μεριά η αποθήκευση του υδρογόνου σε
 σίες και ιδιωτικές εταιρίες στην Ιαπωνία. Στη   τουργεί με υγρό υδρογόνο διαθέτει μεγαλύτερη αυτο-  αέρια μορφή είναι μια λύση πολύ πιο απλή, από τεχνι-
 φωτογραφία, ο πρίγκηπας της Νορβηγίας γεμί-  νομία, από ένα άλλο υδρογονοκίνητο όχημα που διαθέ-  κή άποψη και κατά συνέπεια αρκετά πιο φθηνή.
 ζει με υδρογόνο το ρεζερβουάρ ενός Hydrogen   τει ίδιου όγκου ρεζερβουάρ συμπιεσμένου υδρογόνου.  Οι προοπτικές
 RE,  κατά  τη διάρκεια  της  επίσημης  τελετής
 έναρξης του προγράμματος.  Υπάρχει όμως το πρόβλημα ότι για να διατηρηθεί το
         υδρογόνο σε υγρή μορφή, θα πρέπει η θερμοκρασία       Το υδρογόνο μπορεί να παραχθεί από φυσικό αέριο ή
         του να είναι ιδιαίτερα χαμηλή (–253° Κελσίου). Κάπως   υγραέριο (με τη μέθοδο της καταλυτικής αναμόρφω-
         έτσι η BMW οδηγήθηκε στην «υπερμόνωση»: το ρεζερ-     σης με ατμό), αλλά και με ηλεκτρόλυση. Η τελευταία
 δοκιμών, οι Γερμανοί ετοίμασαν ένα πιο εξελιγμένο   Κατά τη χρήση βενζίνης, ο κινητήρας λειτουργεί με   βουάρ υδρογόνου της Hydrogen 7 έχει διπλά τοιχώμα-  αποτελεί την πλέον ελκυστική από οικολογική σκοπιά
 μοντέλο, ενώ πριν από τέσσερα περίπου χρόνια έκα-  άμεσο ψεκασμό καυσίμου στους κυλίνδρους, ενώ στο   τα με αρκετά στρώματα αλουμινίου και υαλονήματα,   λύση (καθώς η πρώτη ύλη που χρησιμοποιείται – το
 ναν ένα μεγάλο βήμα, με την έναρξη της παραγωγής   πρόγραμμα του υδρογόνου, το μίγμα καυσίμου/αέρα   των οποίων το πάχος φτάνει τα 30 mm.  νερό  – είναι πρακτικά  ανεξάντλητη),  ιδιαίτερα  στην
 σε περιορισμένη κλίμακα –και της διάθεσης για αξι-  σχηματίζεται στις πολλαπλές εισαγωγής, με τη βοή-  περίπτωση που το ρεύμα το οποίο καταναλώνεται
 ολόγηση σε διάφορους παράγοντες της κοινωνικής   θεια νέων μπεκ (μεγαλύτερων σε διαστάσεις από αυτά   Είναι  δε  αυτή  η  μόνωση  τόσο  αποτελεσματική  ώστε   προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (αιολι-
 ζωής- της Hydrogen 7. Πρόκειται για μία έκδοση της   της βενζίνης) που σχεδιάστηκαν ειδικά για αέριο υδρο-  αν γεμίζατε το ρεζερβουάρ με καυτό καφέ, θα έπρεπε   κή ή ηλιακή). Η επίλυση των όποιων τεχνικών προβλη-
 (προηγούμενης γενιάς) σειράς 7, με 12κύλινδρο κινη-  γόνο.  να περιμένετε περίπου 80 ημέρες ώστε να κρυώσει σε   μάτων, η μείωση του κόστους παραγωγής του υδρο-
 τήρα6 λίτρων(260 PS) και τελική ταχύτητα 215 km/h,   θερμοκρασία κατάλληλη για να τον πιείτε.  γόνου, η δημιουργία της αναγκαίας υποδομής για τη
 ικανή να λειτουργήσει τόσο με υδρογόνο όσο και με   Ειδικά μπεκ –και μάλιστα δύο για κάθε ρότορα- δια-  διανομή του και η μαζική παραγωγή υδρογονοκίνητων
 βενζίνη. Η λύση του διπλού καυσίμου έχει σίγουρα εν-  θέτει και ο περιστροφικός (Βάνκελ) κινητήρας υδρογό-  Ωστόσο, ακόμα και η υπερ-μόνωση εν κενώ δεν μπο-  οχημάτων που θα λειτουργήσει στην κατεύθυνση της
 διαφέρον καθώς σε ένα υποθετικό, σταδιακό πέρασμα   νου της Mazda, που κινεί το Hydrogen RE, την έκδοση   ρεί να αποτρέψει την άνοδο της θερμοκρασίας και την   μείωσης του κόστους τους είναι τα σημεία κλειδιά που
 στην εποχή του υδρογόνου, σε πρώτη φάση, οι σταθμοί   διπλού καυσίμου του γνωστού σπορ μοντέλου RX-8.   αύξηση της πίεσης, κάτι που σημαίνει ότι μία μικρή   θα καθορίσουν τις εξελίξεις. Και αυτό δεν αφορά μόνο
 ανεφοδιασμού με το εν λόγω καύσιμο θα είναι σίγου-  Εδώ ο ψεκασμός (και ο σχηματισμός του μείγματος)   ποσότητα υγρού υδρογόνου αναπόφευκτα, κάθε τόσο,   τη μηχανή εσωτερικής καύσης, αλλά και τις κυψέλες
 ρα  πολύ  λιγότεροι  από  τα  κλασικά  πρατήρια  βενζί-  πραγματοποιείται απευθείας στο θάλαμο εισαγωγής,   θα εξατμίζεται. Η εξάτμιση ξεκινά μόνον αφού το αυ-  καυσίμου, στις οποίες θα επανέλθουμε με εκτενέστερο
 νης. Καίγοντας, λοιπόν, υδρογόνο η BMW Hydrogen 7   καθώς η καύση πραγματοποιείται σε χωριστό θάλαμο,   τοκίνητο έχει παραμείνει σε ακινησία για τουλάχιστο   αφιέρωμα.
 μπορεί να καλύψει μία απόσταση μεγαλύτερη των200   οπότε υπάρχει το επιπλέον προσόν ότι δεν εμφανίζεται   17 ώρες και ελέγχεται από ειδικό σύστημα. Το αέριο
 χιλιομέτρων, ενώ χρησιμοποιώντας βενζίνη μπορεί να   το φαινόμενο της αντίθλιψης (αναδρομή φλόγας), που   υδρογόνο που εκλύεται με τον τρόπο αυτό αναμιγνύ-
 κινηθεί για άλλα 500 χιλιόμετρα.  απαιτεί λήψη μέτρων στους εμβολοφόρους κινητήρες  εται με αέρα σε ένα σωλήνα venturi και οξειδώνεται


 Σελίδα 8                                                                                                   Σελίδα 9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14