Page 16 - Περιβάλλον & Αυτοκίνητο. Μέρος 1ο: Ηλεκτροκίνηση
P. 16

ΑΝΑΛΕΚΤΑ    Τεύχος 21 /  Το Οικολογικό Αυτοκίνητο / 10 Μαΐου 2014                                                             www.pemptousia.gr














































              Στις φωτογραφίες βλέπουμε με πολύ χαρακτηριστικό τρόπο πως διαμορφώνεται μια ολοκληρωμένη μπαταρία, προ-
           ορισμένη να τοποθετηθεί στο πάτωμα του ηλεκτρικού αυτοκινήτου Nissan Leaf, ξεκινώντας από τα απλά στοιχεία ιόντων
           λιθίου. Οι εν λόγω μπαταρίες έχουν χωρητικότητα 24 kWh, τάση 345 V και ισχύ 90 kW, κατασκευάζονται δε από την
           AESC που προέκυψε από τη σύμπραξη της Nissan με τις NEC και NEC Tokin, το 2007. Η παραγωγή στο «μητρικό» εργο-
           στάσιο στη Zama της Ιαπωνίας ξεκίνησε το 2009.


         τις  ώρες  που  υπάρχει  μεγάλη  διαθεσιμότητα,         Με βάση το υλικό κατασκευής της ανόδου, οι
         υποστήριξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας).             μπαταρίες ιόντων λιθίου χωρίζονται σε τέσσερις
                                                              μεγάλες ομάδες: λιθίου-οξειδίου κοβαλτίου, λιθί-
            Στον τομέα της ειδικής ενέργειας το ρεκόρ         ου-οξειδίου μαγγανίου, τριών στοιχείων, και λιθί-
         φαίνεται να κατέχουν οι μπαταρίες ψευδαργύρου        ου-φωσφορικού σιδήρου (LiFePO4). Το οξείδιο του
         αέρα (Zn-air) που ξεπερνούν τους συσσωρευτές         κοβαλτίου είναι το επικρατέστερο αυτή τη στιγμή
         μολύβδου κατά 6-7 φορές. Από την άλλη μεριά          υλικό κατασκευής της ανόδου σε μπαταρίες που
         όμως υστερούν στον τομέα της ειδικής ισχύος.         συναντάμε σε καταναλωτικά προϊόντα. Υπερέχει
                                                              σε ενεργειακή πυκνότητα, αλλά δεν τα καταφέρε-
            Οι μπαταρίες λιθίου                               νει τόσο καλά στον τομέα της θερμικής ευστάθειας
                                                              (ο κίνδυνος εμφάνισης πυρκαγιάς είναι υπαρκτός)
            Οι πλέον υποσχόμενες για το μέλλον μπαταρί-       ενώ και ο κύκλος ζωής τους είναι σχετικά μέτριος.
         ες είναι σήμερα οι ιόντων λιθίου (Li-ion), γνωστές   Οι μπαταρίες λιθίου-οξειδίου μαγνησίου επιδει-
         από ένα πολλές εφαρμογές εκτός αυτοκίνησης.          κνύουν μεγαλύτερη θερμική σταθερότητα, αλλά η
         Η ενεργειακή τους πυκνότητα είναι 3 φορές με-        απόδοσή τους πέφτει με την άνοδο της θερμοκρα-
         γαλύτερη, σε σχέση πάντα με τις μπαταρίες μο-        σίας και δεν θεωρούνται οι καλύτερες για εφαρμο-
         λύβδου, έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής, η αυτοεκ-        γές μεγάλης κλίμακας. Οι μπαταρίες τριών στοι-
         φόρτιση διατηρείται σε χαμηλά επίπεδα, ενώ δεν       χείων έχουν μεγάλη ενεργειακή πυκνότητα, αλλά
         παρουσιάζουν το φαινόμενο της «μνήμης».              η απόδοσή τους πέφτει στις πολύ ψηλές και τις
                                                              πολύ χαμηλές θερμοκρασίες. Οι μπαταρίες λιθίου-
            Στα μειονεκτήματά τους περιλαμβάνεται το          φωσφορικού σιδήρου έχουν σχετικά μικρή ενεργει-
         υψηλό  κόστος  και  η  πτώση  της  απόδοσής  τους    ακή πυκνότητα, αλλά υπερέχουν στον τομέα της
         στις ψηλές θερμοκρασίες                              ασφάλειας, κοστίζουν λιγότερο ενώ διαθέτουν και
                                                              ιδιαίτερα μεγάλο κύκλο ζωής.


         Σελίδα 16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21