Page 14 - kotsopoulou-thaumata
P. 14

άλλωστε  να  είναι,  αφού  εκείνη  την  στιγμή  ήταν  έτοιμος  να  σκοτώσει  πάνω  από  600
               ανθρώπους και  ο ίδιος φυσικά δεν ήταν Ορθόδοξος Χριστιανός,  για να έχει προετοιμάσει
               έστω  και  ασυνείδητα  τον  εαυτό  του  να  δει  μπροστά  του  την  Παναγία.  Κατά  πάσα
               πιθανότητα,  δεν  γνώριζε  καν  την  όψη  Της.  Επιπροσθέτως,  αναφέραμε  πως  το  θαύμα  που
               πραγματοποιήθηκε λίγο μετά την κοίμηση του Αγίου Νεκταρίου έχει ιδιαίτερη σημασία. Και
               όντως έτσι είναι, διότι, σε αυτό το θαύμα ούτε κάποιος προσευχήθηκε για τον ασθενή,
               ούτε ο ίδιος ο ασθενής για τον εαυτό του, κι όμως θεραπεύθηκε μόνο με την επαφή που
               είχε  με  το  ρούχο  του  Αγίου,  χωρίς  να  προσμένει  την  ίασή  του.  Η  μόνη  ερμηνεία  που
                                                                                                 ου
               μπορεί να δοθεί σε αυτό το θαύμα είναι, πως ο Θεός μαρτύρησε για τον Άγιο του 20  αιώνα,
               όπως ονομάστηκε αργότερα. Τέλος, είδαμε στα θαύματα πως η προσευχή των πνευματικών
               πατέρων μπορεί να προφυλάξει τους ανθρώπους από ολέθριες καταστάσεις και οι προσευχές
               των Ορθοδόξων μπορούν να επηρεάσουν την άλογη και άψυχη φύση. Αντίθετα, έρευνες που
               έχουν πραγματοποιηθεί σε χώρες του εξωτερικού, έχουν δείξει πως η προσευχή ανθρώπων
               για τρίτα πρόσωπα δεν είχε τα οφέλη που είχαν προβλεφθεί κατά τις ερευνητικές υποθέσεις.
               [40], [41] Στην περίπτωση όμως του αγιασμένου γέροντος Ιωσήφ, βλέπουμε να συμβαίνει
               ακριβώς  το  αντίθετο,  και  αυτό  δεν  διαπιστώνεται  από  κάποια  έρευνα  ή  σε  κάποιο
               εργαστήριο, αλλά στην πράξη και στο βίωμα.


               Βλέπουμε λοιπόν, πως τα θαύματα της Ορθοδοξίας που αναφέραμε δεν εμπίπτουν σε καμία
               των περιπτώσεων στην ίδια ερμηνεία και στις ίδιες μεθόδους με τις πνευματικές εμπειρίες
               που  εξέτασαν  οι  νευροθεολόγοι  στα  πειράματα  που  διεξήγαγαν.  Προς  συμπλήρωση  των
               παραπάνω  επιχειρημάτων  αναφέρουμε  ένα  ακόμα  παράδειγμα.  Οι  Ορθόδοξοι  μοναχοί
               περνούν  όλη  τους  την  ζωή  σύμφωνα  με  τον  μοναχικό  βίο  και  το  μοναστικό  πρόγραμμα.
               Έχουν όλες τις κατάλληλες συνθήκες για να βιώσουν μία πνευματική εμπειρία. Έχουν όλη
               τους την σκέψη στραμμένη προς τα πνευματικά, επιζητούν την εμπειρία, έχουν διαβάσει για
               παλαιότερους μοναχούς που είχαν τέτοια βιώματα, ζουν εν νηστεία και προσευχή, επομένως
               όλη τους η ζωή είναι οι πλέον κατάλληλη για να τους συμβεί ένα φαινόμενο placebo ή ακόμα
               και μια παραίσθηση. Παρ’ όλα αυτά είναι πάρα πολλοί οι μοναχοί εκείνοι, που με παράπονο
               αναφέρουν στους γέροντές τους, πως όλα αυτά τα χρόνια που αγωνίζονται πνευματικά δεν
               αξιώθηκαν να δουν ένα θαυμαστό σημείο. Αυτό είναι παράδοξο, αν σκεφτεί κανείς πως οι
               άνθρωποι που συμμετείχαν στα πειράματα των νευροθεολόγων, με μια μικρή προετοιμασία
               είχαν τις προσδοκώμενες εμπειρίες. Το παράδειγμα αυτό, ενισχύει την θέση ότι η πνευματική
               εμπειρία στον ορθόδοξο κόσμο, δεν έχει καμία σχέση με την αντίστοιχη της νευροθεολογίας.

               Όμως, μπορεί να ισχυριστεί κανείς, ότι και στην Ορθοδοξία υπάρχουν κάποια κοινά στοιχεία
               όπως  και  στις  περιπτώσεις  που  μελέτησαν  οι  νευροθεολόγοι.  Και  οι  Ορθόδοξοι  για
               παράδειγμα, συμμετέχουν σε λατρευτικές τελετές ή προσεύχονται με πίστη αναμένοντας να
               πραγματοποιηθεί  το  αίτημά  τους.  Μάλιστα,  μερικές  έρευνες  έχουν  δείξει  πως  οι
               προσευχόμενοι άνθρωποι είναι πιο ήρεμοι από αυτούς που δεν πιστεύουν κάπου ή που δεν
               προσεύχονται. [42], [43] Βέβαια, αυτό μπορεί να αποδοθεί όχι στην θεία βοήθεια, αλλά σε
               μια συγκεκριμένη μέθοδο που χρησιμοποιείται έτσι ώστε να επιτευχθεί ένας στόχος. Και μια
               τέτοια  σκέψη  ευσταθεί.  Διότι,  όπως  κάποιος  θα  μπορούσε  να  χρησιμοποιήσει  κάποιες



                                                           13
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19