Page 15 - milenkovits-palamas
P. 15

Β΄ ΚΕΦΑΛΑΙΟ



                                                     ΤΡΙΑΣ ΠΡΩΤΗ



               1. ΗΣΥΧΑΣΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ ΠΡΟΣΕΥΧΗΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ

               ΣΩΜΑΤΟΣ



                       Μετά τις πρώτες επιθέσεις του Βαρλαάμ εναντίον του ησυχασμού, μοναχοί

               της Θεσσαλονίκης ζήτησαν την βοήθεια του Παλαμά. Ο Αγιορείτης μοναχός ήρθε

               πρόθυμα στη Θεσσαλονίκη, όπου φρόντισε να συναντήσει αμέσως τον Βαρλαάμ για

               να  τον  αποτρέψει  από  τις  επιθέσεις  του.  Ο  Καλαβρός  έδειξε  στον  μοναχό

               σημειώσεις άλλων μοναχών περι υσηχαστικής εμπειρίας, και παρουσίασε μερικά

               γραπτά, προτού ξεσχίσει με τα χέρια του ώς μη αληθινά εκείνα που διδάχτηκε ο

               ίδιος απο αυτούς, όπως έλεγε τότε. Σε αυτά όμως τα κείμενα ο Παλαμάς δεν βρήκε

               τίποτε σχετικά με τη θέα και ουσία του Θεού και το μόνο που βρήκε να λέγεται ήταν

               ότι την οικείωση προς τον Θεό δεν την φέρει η πολυπάθεια, αλλά η καθαρότητα και

               η  προσευχή.  Ο  Βαρλαάμ  επίσεις  συκοφαντούσε  τους  μοναχούς  πως  αυτοί

               ισχυρίζονταν ότι αντί των έξω μαθημάτων η αγία γραφή είναι τελείως ανώφελη και

                                                                  14
               η γνώση των όντων πονηρή και πολλά άλλα . Έτσι  δεν μπόρεσε βέβαια προς το
               παρόν να μελετήσει τα συγγράματα αυτά ο Παλαμάς, αλλά εφόσον ο αντίπαλος των

               μοναχών συνέχιζε την πολεμική του παρά τις συμβουλές, αναγκάστηκε να επέμβει

               στον αγώνα και να γράψει την  πρώτη τριάδα. Σύμφωνα με την χρονολογία η πρώτη

               τριάδα του «υπέρ υσηχαζόντων» συντάχθηκε στις αρχές του 1338 μετά την άφιξη

               του Παλαμά στη Θεσσαλονίκη.


               14  Υπέρ των ιερώς ησυχαζόντων, 2,3,13, σ. 369.

                                                             14
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20