Page 10 - milenkovits-palamas
P. 10

την Κυριακή της Ορθοδοξίας και ως συνέχεια εκείνης, επειδή η νίκη επί των
                   Θεωριών του Βαρλαάμ θεωρείται εφάμιλλη της νίκης κατά των εικονομάχων. Το


                   2009, ύστερα από πρόταση της Μητρόπολης Βέροιας, Ναούσης και Καμπανίας,
                   το Οικουμενικό Πατριαρχείο αποφάσισε την αγιοκατάταξη και των μελών της


                   οικογένειας του. Ημέρα μνήμης τους ορίστηκε η 18η Δεκεμβρίου.



            2.  Η ησυχαστική παράδοση



                       Ο  όρος ¨ησυχία¨ χαρακτηρίζει  τον  τρόπο  ζωής  που  διάλεξαν  οι  ερημίτες

               αφιερωμένοι         στη       θεωρία       και      την       αδιάλειπτη        προσευχή. Ο

               όρος ησυχαστής χρησιμοποιήθηκε για να προσδιορίσει τον ερημίτη και αναχωρητή,

               από τις απαρχές του μοναχισμού. Εμφανίζεται στα κείμενα του Ευάγριου Ποντικού

               ο  οποίος  «ήταν  ο  πρώτος  μεγάλος  πατέρας  που  κωδικοποίησε  τη  μοναχική

                                                   3
               διδασκαλία  για  την  προσευχή   και  διατύπωσε  τη  θεολογία  της  προσευχής  ως
               την ανώτατη  πράξη  του  νου,  μια ανάβαση  του  νου  στο  Θεό.  Ο  σκοπός,  το

               περιεχόμενο και η δικαίωση της ησυχαστικής-ερημιτικής ζωής ήταν για τον Ευάγριο

               η νοερά  προσευχή,  ή  η  αδιάλειπτη προσευχή  του  νου .  Η  άσκηση  και  ο  τρόπος
                                                                             4
               προσευχής περιλήφθηκαν από τον Ευάγριο σε ένα μεταφυσικό και ανθρωπολογικό

               σύστημα νεοπλατωνικής έμπνευσης ,              μετασχηματίζοντάς          τον      σε     ένα
                                                        5







               3  Ιωάννης Μάγιεντορφ, Άγιος Γρηγόριος Παλαμάς και ορθόδοξη μυστική παράδοση, έκδ.
               Ακρίτας, Αθήνα 1989, σελ. 27
               4  Ιωάννης Μάγιεντορφ, «Η Υπεράσπιση των ιερώς ησυχαζόντων του Αγ. Γρηγορίου Παλαμά» Η
               Βυζαντινή κληρονομιά στην ορθόδοξη παράδοση, Αθήνα 1990, σελ. 208-209
               5  Ιωάννης Μάγιεντορφ, Άγιος γρηγόριος Παλαμάς και ορθόδοξη μυστική παράδοση, Αθήνα
               1989, σελ. 26

                                                              9
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15