Page 16 - moulopoulou_xiliasmos
P. 16

Γεωργία Μουλοπούλου:
                                  Ο Χιλιασμός στην πρώτη Εκκλησία και στην σύγχρονη εποχή






                   σχέση  με  τη  διάσταση  του  μέλλοντος.  Γι'  αυτό,  άλλωστε,  δίνεται

                                                                            30
                   έμφαση στην επερχόμενη χιλιετία της σωτηρίας .
                            Δύο  εξίσου  σημαντικά  στοιχεία  του  Χιλιασμού  είναι  το

                   ενθουσιαστικό  και  το  ριζοσπαστικό.  Η  προσδοκία  του  ιστορικού

                   τέλους δημιουργεί ενθουσιαστικές τάσεις και παρωθεί τους οπαδούς

                   των χιλιαστικών κινημάτων να ζουν από τώρα το ένδοξο μέλλον της

                   χιλιετούς βασιλείας του Μεσσία. Ενδείξεις ενθουσιαστικού στοιχείου

                   αποτελούν οι προφητείες, τα χρησμολογικά κείμενα και άλλα ομοειδή

                   φαινόμενα.  Προέκταση  του  θρησκευτικού  ενθουσιασμού  είναι  το

                   ριζοσπαστικό  στοιχείο  στο  κοινωνικοπολιτικό  επίπεδο,  κάτι  που

                   δικαιολογεί την κοινωνική κριτική  την οποία  ασκούσε ο  Χιλιασμός

                   στην  περιρρέουσα  τάξη  πραγμάτων,  με  επακόλουθο  τη  λήψη

                   ιστορικών  πρωτοβουλιών  για  τη  συντομότερη  έλευση  της  χιλιετούς

                   βασιλείας .
                               31
                                                                                       32
                            Ο  Χιλιασμός  διακρινόταν  επίσης  στον  υλικό   και  στον
                                 33
                   πνευματικό .  Στην  πρώτη  κατηγορία  ανήκαν  οι  οπαδοί  οι  οποίοι
                   υποστήριζαν ότι στη χιλιετή βασιλεία του Χριστού όλοι οι πιστοί θα


                   απολαμβάνουν επίγεια αγαθά. Στον πνευματικό Χιλιασμό, η επί της



                                   4
                   30  Μπέγζος, (1995 ), Όπ.π., σ. 186-187.
                   31  Μπέγζος, (2011),  Όπ.π., σ. 249.
                   32  Ο υλικός Χιλιασμός ή σαρκικός Χιλιασμός έχει ιουδαϊκή προέλευση και στηρίζεται σε
                   ραβινική  παράδοση,  σύμφωνα  με  την  οποία  η  ιστορία  του  κόσμου  περιέχεται  σε  επτά
                   χιλιετίες. Οι έξι πρώτες χιλιετίες εκπροσωπούν το πρώτο μέρος της μωσαϊκής εβδομάδας
                   (προμεσσιανική εποχή) και η τελευταία το Σάββατο, τη χιλιετία της αναπαύσεως και της
                   εορτής.  Την  τελευταία  χιλιετία  θα  επικρατήσει  η  βασιλεία  του  Μεσσία  στην  οποία  οι
                   άνθρωποι  θα  απολαμβάνουν  τα  υλικά  αγαθά  (πλούτη,  θρίαμβος  του  Ισραήλ).  Βλ.
                   «Χιλιασμός»,  Θρησκευτική  και  Ηθική  Εγκυκλοπαίδεια  (ΘΗΕ),  τ.  12,  Όπ.π.,  στ.  129-130.
                   Επίσης, Σκουτέρης, Όπ.π., σ. 344.
                   33  Adamson, Όπ.π., p. 17-33.



                                                            15
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21