Page 14 - moulopoulou_xiliasmos
P. 14

Γεωργία Μουλοπούλου:
                                  Ο Χιλιασμός στην πρώτη Εκκλησία και στην σύγχρονη εποχή






                   Χιλιασμός είχε ως επίκεντρο πια τον νέο Ισραήλ, δηλαδή τους χριστιανούς,

                   οι οποίοι θα γνωρίσουν τη βασιλεία του Χριστού και θα απολαμβάνουν

                   υλικά  και  πνευματικά  αγαθά .  Πολλοί  θεωρούν  την  περίοδο  του
                                                        21
                                                                22
                   χιλιασμού συμβολική και άλλοι ιστορική .
                            Ιστορικά οι ρίζες του χιλιασμού χάνονται στα βάθη των αιώνων σε

                   διάφορα μέρη της γης. Η χιλιετής βασιλεία αποτελεί προσδοκία πολλών

                   λαών και πολιτισμών από τη Μεσοποταμία μέχρι και τους ιθαγενείς του

                            23
                   Μεξικού . Η εσχατολογία του Χιλιασμού, η έλευση δηλαδή χιλίων ετών
                                                                    24
                   μακαριότητας και βασιλείας των εκλεκτών , περιορίζει αριθμολογικά τη
                   γνώση αναφορικά με το ιστορικό τέλος, με αποτέλεσμα να μειώνεται η

                   δυναμική  της  εν  λόγω  δοξασίας  εξαιτίας  της  αριθμοσοφίας  των  χιλίων

                   ετών . Το χιλιαστικό κίνημα προϋποθέτει την αποκαλυπτική παράδοση,
                        25
                   εφόσον προμηνύει την εμφάνιση του Μεσσία, διαχωρίζοντάς τη, βέβαια,


                   από  την  τυποποίηση  των  «χιλίων  ετών».  Η  αποκαλυπτική  παράδοση,
                   όμως, δεν ταυτίζεται με τον Χιλιασμό .
                                                             26




                   21   Φειδάς, Όπ.π., σ. 149. «Χιλιασμός», Θρησκευτική και Ηθική Εγκυκλοπαίδεια (ΘΗΕ), τ. 12,
                   Όπ.π., στ. 129.
                   22  Δεσπότης, (2010), Όπ.π., σ. 330. Ο Μπρατσιώτης σημειώνει ότι η χιλιετής βασιλεία του
                   Χριστού κατά γράμμα πρέπει να εκληφθεί ως επίγειος υλική ή ως πνευματική δηλαδή
                   εσχατολογική.  Π.  Ι.  Μπρατσιώτης,  Η  Αποκάλυψις  του  Αποστόλου  Ιωάννου.  Κείμενο
                   Εισαγωγή, Σχόλια, Εικόνες, (εν Αθήναις: εκδ. Δέσποινα Μαυρομμάτη, 1992), σ. 282.
                   23  Δεσπότης, (2010), Όπ.π., σ. 329. Συγκεκριμένα τονίζεται ότι: «Όσοι τη θεωρούν ιστορική
                   είναι  διχασμένοι  στο  εάν  διανύουμε  ήδη  το  «χρυσό  αιώνα»  της  Εκκλησίας  (οπότε
                   ταυτίζουν  την  έναρξη  της  «χιλιετίας»  με  την  καθιέρωση  της  Νέας  Ρωμαϊκής
                   Αυτοκρατορίας) ή εάν την αναμένουμε στο μέλλον. Όσοι αντιλαμβάνονται μελλοντικά
                   αυτήν την περίοδο επίσης δεν συμφωνούν στο εάν τα χίλια έτη πρέπει να ερμηνευθούν
                   κατά γράμμα ή συμβολικά».
                   24 Δεσπότης, (2010), Όπ.π., σ. 329.
                   25  Μπέγζος, (1995 ), Όπ.π., σ. 186. «Το 1000, ως γινόμενο της τριπλής επανάληψης του 10,
                                   4
                   αποτελεί σύμβολο της πληρότητας», Δεσπότης, (2010),  Όπ.π., σ. 330-331.
                   26  Μπέγζος, (1995 ), Όπ.π., σ. 186.
                                   4

                                                            13
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19