Page 6 - Κρίση Οικονομική ή Ηθική;
P. 6

ΑΝΑΛΕΚΤΑ   Τεύχος 07 /  Κρίση Οικονομική ή Ηθική / 4 Φεβρουαρίου 2013                                            www.pemptousia.gr




         3. Αλλά ας επανέλθουμε στον οικείο, κοινωνικό        ζεται  στην  πλειονότητα  των  λαών  και  κρατών,
         μας χώρο. Πρωταρχικό μας χρέος είναι η σοβα-         σχετίζεται με σαφή αίτια, που έχουν όνομα και
         ρή  αυτοκριτική.  Δυστυχώς,  η  έννοια  της  κρίσι-  συγκεκριμένες μορφές. Περιορίζομαι να επιση-
         μης αυτής λέξης έχει αλλοιωθεί. Χρησιμοποιρεί-       μάνω τρεις ρίζες της διαφθοράς η οποία είναι η
         ται συνήθως για να επισημανθούν τα λάθη των          μητέρα της οικονομικής κρίσεως.
         άλλων.  Όμως,  μαζί  με  τις  αναμφισβήτες  ευθύ-
         νες της πολιτικής και οικονομικής ηγεσίας, επι-      α)  Πλεονεξία.  Αυτή,  κατά  τον  Απόστολο  Παύ-
         βάλλεται  να  δυνειδητοποιήσουμε  τα  λάθη  που      λο,  είναι“ειδωλολατρία”  (Κολοσ.  3:5),άρνηση
         έχουμε διαπράξει ως πολίτες.                         της λατρείας προς τον αληθινό Θεό. Ο πλεονέ-
                                                              κτης αδιαφορεί για τη νομιμότητα των μεθόδων.
         Ασφαλώς, δεν είναι αλήθεια ότι όλοι συλλήβδην        Η απληστία του παίρνει όλο και νέες ανεξέλε-
         έχουν τις ίδιες ευθύνες. Πολλοί απλοί άνθρωποι       γκτες μορφές.
         είναι  θύματα  και  δεν  έχουν  ωφεληθεί  από  την
         ευημερία  που  δημιουργήθηκε  με  χρήματα  δα-       Με εκφραστικό τρόπο, ο Απόστολος των εθνών
         νεικά. Όμως, αν ψάξουμε με διεισδυτική ματιά,        επισημαίνει:”οι  δε  βουλόμενοι  πλουτείν  εμπί-
         οι περισσότεροι θα ανακαλύψουμε και ατομικά          πτουσιν  εις  πειρασμόν  και  παγίδα  και  επι-
         σφάλματα  και  παραλείψειες.  Περιπτώσεις  στις      θυμίας  πολλάς  ανοήτους  και  βλαβεράς,  αίτι-
         οποίες  δεν  αντισταθήκαμε  στη  διάχυτη  ασυδο-     νες  βυθίζουσι  τους  ανθρώπους  εις  όλεθρον  και
         σία και την κραυγαλέα παραβατικότητα.                απώλειαν. ρίζα γαρ πάντων των κακών εστιν η
                                                              φιλαργυρία” (Α Τιμ. 6:9).
         Επαναλαμβάνοντας απλώς τη φράση “κρίση αξι-
         ών”, κινδυνεύουμε να χαθούμε στην αοριστία.Η         Ο ιός της φιλαργυρίας στη σύγχρονη εποχή με-
         Εκκλησία,  “έτι  και  έτι”,  καλείται  να  ονομάζει,   ταλλάσσεται  και  μεταδίδεται  σε  όλα  τα  κοι-
         νάτονίζει,  να  επισημαίνει  αύτές  τις  παγκοσμί-   νωνικά  στρώματα.  Η  λεγομένη  καταναλωτική
         ου κύρους διαχρονικές αξίες: τη δικαιοσύνη, με       κοινωνία  έφθασε  στην  καταναλωτική  υστερία.
                                                                                         Ιδανικό  και  σκοπός
                                                                                         του  συγχρόνου  αν-
         Η οικονομική και ηθική κρίση, που παρουσιάζεται                                 θρώπου  κάθε  τάξεως
                                                                                         έγινε η αλόγιστη συσ-
         στην πλειονότητα των λαών και κρατών, σχετίζεται                                σώρευση  υλικών  αγα-
                                                                                         θών,  συχνά  περιττών,
         με σαφή αίτια, που έχουν όνομα και συγκεκριμένες                                με  αδιαφορία  για  το
                                                                                         φυσικό περιβάλλον.
         μορφές: Πλεονεξία, Ψέμα, Φιλαυτία
                                                                                         Την απληστία αυτή, η
                                                                                         οποία  είναι  αιτία  και
         τη σαφή έννοια: “Πάντα ουν όσα αν θέλητε ίνα         της σύγχρονης οικολογικής κρίσεως, είχε στηλι-
         ποιώσιν υμίν οι άνθρωποι, ούτω και υμείς ποι-        τεύσει πριν από 16 αιώνες ένας μεγάλος θεολό-
         είτε αυτοίς” (Ματθ. 7:12). Επίσης, την αλήθεια,      γος, πατέρας και διδάσκαλος της μιας και αδι-
         την αξία του μέτρου, τη συμφιλίωση, την αγάπη        αιρέτου Εκκλησίας, ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης,
         σε όλες της τις εκφράσεις και διαστάσεις.            τονίζοντας:  “Κάνε  χρήση  αλλά  όχι  κατάχρηση.
                                                              Άφησε  τον  εαυτό  σου  να  απολαύσει,  αλλά  με
         4. Η αυτοκριτική όμως δεν αρκεί. Ούτε ο ρόλος        μέτρο. Μη γίνεσαι όλεθρος όλων των ζώων που
         της  Εκκλησίας  επιτρέπεται  να  περιορισθεί  σε     ζουν στη γη και στη θάλασσα” (Ομιλία περί Ευ-
         περιγραφές που στηλιτεύουν αόριστα τους πα-          ποιΐας, 383 μ.Χ.).
         ραβάτες. Ο προφητικός της λόγος πρέπει, χωρίς
         περιστροφές,  να  καλεί  σε  μετάνοια.  Για  πολ-    β) Η επόμενη ρίζα της διαφθοράς είναι το ψέμα.
         λούς  συγχρόνους,  η  λέξη  “μετάνοια”  ηχεί  πολύ   Με  το  ψέμα  επήλθε  η  πτώση  του  ανθρωπίνου
         θρησκευτική, παρωχημένη. ᾽Εν τούτοις, παραμέ-        γένους, μας πληροφορεί το πρώτο κεφάλαιο της
         νει διαχρονικά επίκαιρη και επαναστατική, από        Αγίας  Γραφής  (Γεν.  3:1),ενώ  το  τελευταίο  επι-
         τότε  που  την  ανέδειξεπυρήνα  του  Ευαγγελίου      μένει  ότι  θα  μείνει  έξω  από  τη  βασιλεία  του
         Του ο Κύριός μας, ο Ιησούς Χριστός: “Μετανο-         Θεού  “πας  ο  φιλών  και  ποιών  ψεύδος”(Άποκ.
         είτε” (Μαρκ. 1:15), αλλάξετε νου, συμπεριφορά,       22:15). Το ψέμα, τελικά, υπονομεύει κάτι το πιο
         τρόπο  με  τον  οποίο  αντικρύζετε  τη  ζωή,  επα-   σημαντικό, τη δυνατότητα να αγαπούμε. Φαίνε-
         ναλαμβάνει.  Μόνο  με  αλλαγή  νου  και  καρδιάς     ται ίσως κάπως παράδοξο αυτό.
         μπορούμε να σταματήσουμε συνήθειες και πάθη
         που αρρωσταίνουν την κοινωνία μας.                   Όπως,  διεισδυτικά,  ο  Ντοστογιέφσκυ  εξηγεί,
                                                              βάζοντας στο στόμα του στάρετς Ζωσιμά αυτή
         Η  οικονομική  και  ηθική  κρίση,  που  παρουσιά-    τη  συμβουλή:  “Και  το  κυριότερο  απ᾽  όλα,  μη


         Σελίδα 6
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11