Page 19 - Περί των Κεκοιμημένων
P. 19

www.pemptousia.gr                                                      Τεύχος 09 /  Περί των Κεκοιμημένων / 26 Μαρτίου 2013     ΑΝΑΛΕΚΤΑ




           Στο ίδιο κεφάλαιο του ιδίου βιβλίου, γίνεται φα-    τύχουν ανωτέρα σωτηρία». Το μαρτύριο τού τυμπά-
         νερό με τα λόγια του Ιησού, του Καδμιήλ, και των      νου, αναφέρεται μόνο στο βιβλίο των Μακκαβαίων
         λοιπών  που  μίλησαν  επί  του  βήματος  και  έφεραν   (Β’ Μακκαβ. στ΄ 18, 28), εκεί που αναφέρονται και
         δημόσια προσευχή· «…είδες την θλίψιν των πατέρων      τα μνημόσυνα. Από εκεί άντλησε πληροφορίες ο απ
         ημών εν Αιγύπτω, και ήκουσας την κραυγήν αυτών        Παύλος  περί  του  τυμπανισμού.  Αν  ο  απ.  Παύλος
         επί την Ερυθράν θάλασσαν και έδειξας σημεία και       δίδει κύρος σε αυτό, γιατί να μην έχουν κύρος και
         τέρατα  επί  τον  Φαραώ  και  επί  πάντας  τους  δού-  τα μνημόσυνα που αναφέρονται επίσης σε αυτό?
         λους αυτού και επί πάντα τον λαόν της γης αυτού…
         Εκείνοι δε και οι πατέρες ημών υπερηφανεύθησαν          Αν  αυτή  η  πρακτική  ήταν  λανθασμένη,  θα  τη
         και  εσκλήρυναν  τον  τράχηλον  αυτών  και  δεν  υπή-  στηλίτευε η Αγία Γραφή και ο Θεός θα τιμωρούσε
         κουσαν  εις  τας  εντολάς  σου…  Μάλιστα,  ότε  έκα-  παραδειγματικά  όσους  τέλεσαν  τέτοιες  αξιόποινες
         μον εις εαυτούς χωνευτόν μόσχον και είπον, Ούτος      πράξεις, όπως έκανε σε άλλες περιπτώσεις.  Όμως,
         είναι  ο  Θεός  σου  όστις  σε  ανήγαγεν  εξ  Αιγύπτου,   δεν υπάρχει κανένα σημείο στην Αγία Γραφή που ο
         και  έπραξαν  μεγάλους  παροργισμούς…  αφού  ανε-     Θεός να κατακρίνει αυτή την πρακτική. Το αντίθετο.
         παύθησαν, εστράφησαν εις το να πράττωσι πονηρά        «ει  γαρ  μη  τούς  προπεπτωκότας  αναστήναι  προ-
         ενώπιόν σου· όθεν εγκατέλιπες αυτούς εις την χείρα    σεδόκα, περισσόν αν ήν και ληρώδες υπέρ νεκρών
         των εχθρών αυτών, και εξουσίασαν αυτούς…». Είναι      προσεύχεσθαι» (Β’ Μακκαβ.  ιβ΄44)
         φανερό  λοιπόν  ότι  λέγοντας  «πατέρες»,  δεν  εννο-
         ούν  τους  ζώντες  πατέρες  τους,  αλλά  αναφέρονται    «Διότι εάν δεν επίστευε, ότι οι φονευθέντες στρα-
         στις προηγούμενες γενεές. Στην γενεά που ελευθε-      τιώτες εις την μάχη θα αναστηθούν, ήτο ανωφελές
         ρώθηκε από την δουλεία του Φαραώ και μετέπειτα.       και ανόητο να προσεύχωνται υπέρ τών νεκρών»
         Για αυτό και εστιάζει η δημόσια προσευχή στο ότι
         αμάρτησαν  και  δεν  έμειναν  πιστοί,  εξ  ου  και  όλα   «πάνυ καλώς και αστείως πράττων υπέρ αναστά-
         τα κακά.                                              σεως διαλογιζόμενος» (στίχ.43).

           Μια ακόμα ξεκάθαρη μαρτυρία είναι από το βι-          «Ωραία και ευγενική πράξη εμπνευσθείσα εκ τής
         βλίο  των  Μακκαβαίων·    ο  Ιούδας  ο  Μακκαβαίος    πίστεως εις την ανάσταση»
         προσέφερε θυσία υπέρ πεσόντων για εξιλασμό των
         αμαρτιών:  «…συγκέντρωσε  συνεισφορές  από  κάθε        Όχι μόνον επαινεί την συγκεκριμένη ενέργεια τού
         άντρα κι έστειλε στα Ιεροσόλυμα δύο χιλιάδες δραχ-    Ιούδα  τού  Μακκαβαίου,  αλλά  θέτει  την  ανάσταση
         μές ασήμι, για να χρηματοδοτήσει μια θυσία για την    ως προϋπόθεση των μνημοσύνων. Εάν δεν υφίστατο
         εξιλέωση  της  αμαρτίας.  Αυτή  τη  θεάρεστη  πράξη   η πίστη εις την ανάσταση, ΑΡΑ ΚΑΙ ΕΙΣ ΤΗΝ ΚΡΙ-
         την  έκανε  επειδή  πίστευε  πως  υπάρχει  ανάσταση   ΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΤΑΠΟΔΟΣΗ, ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΜΟΝΟΝ
         νεκρών. Γιατί αν δεν πίστευε ότι θ’ αναστηθούν αυ-    ΤΟΤΕ ήτο ανώφελος η δέηση υπέρ των κεκοιμημέ-
         τοί, που λίγο πριν είχαν σκοτωθεί, θα ήταν περιττό    νων.
         κι  ανόητο  να  προσεύχεται  γι’  αυτούς.  Εξάλλου  ο
         Ιούδας ήταν βέβαιος ότι όσοι πέθαιναν έχοντας πί-       Ο  Ιούδας  ο  Μακκαβαίος,  λέγει  το  ιερό  κείμενο,
         στη  στο  θεό,  θα  είχαν  εξαιρετική  μεταχείριση·  γι’   «υπέρ  αναστάσεως  διαλογιζόμενος»,  «απέστειλεν
         αυτό επρόκειτο για μια άγια και θεάρεστη σκέψη.       εις  Ιεροσόλυμα  προσαγαγείν  περί  αμαρτίας  θυσί-
         Έτσι, έκαναν τη θυσία για την εξιλέωση των νεκρών,    αν» (στίχ. 43). Εδώ γεννάται ένα ερώτημα: Ας υπο-
         ώστε οι τελευταίοι ν’ απαλλαγούν από την αμαρτία      θέσουμε ότι ο Ιούδας επλανήθη και οι συν αυτώ, κι
         που είχαν διαπράξει». (Β’ Μακκαβαίων, ιβ΄ 43).        ετέλεσαν  κάτι  που  δεν  είναι  πιστεύω  τού  Ιουδαϊ-
                                                               σμού. Μα το κέντρο πίστεως τής Ιουδαϊκής θρησκεί-
           Σε αυτό το σημείο είναι καλό να πούμε ότι το βι-    ας,  τα  Ιεροσόλυμα  δηλαδή  εις  τα  οποία  απέστει-
         βλίο αυτό ανήκει στον κανόνα των βιβλίων της Αγί-     λε τον έρανο που έκανε για να τελέσουν την θυσία
         ας Γραφής, όπως το παραλάβαμε από την Εκκλησία.       περί αμαρτίας τεθνεώτων ανθρώπων, επλανήθη και
         Συγκεκριμένα, ο ΠΕ΄ Αποστολικός Κανόνας το κα-        αυτό; Δεν ευρέθη ΟΥΤΕ ΕΝΑΣ να σταματήσει μία
         τατάσσει  στα  άγια  και  σεβάσμια  βιβλία  της  Αγί-  πλανημένη  ενέργεια  που  επεχείρησε  ο  Ιούδας  και
         ας Γραφής. Δεν έχουμε επομένως κανέναν λόγο να        οι συν αυτώ; ΑΠΑΝΤΕΣ ΕΠΛΑΝΗΘΗΣΑΝ ΤΑΥΤΟ-
         απορρίψουμε  το  συγκεκριμένο  βιβλίο.  Απεναντίας,   ΧΡΟΝΩΣ;
         αξίζει  να  αναφέρουμε  μία  πολύ  σημαντική  λεπτο-
         μέρεια· ο απ Παύλος στην Εβραίους ια΄ 35 γράφει·        Μνημόσυνα στην Καινή Διαθήκη
         «Ελαβον γυναίκες εξ αναστάσεως τούς νεκρούς αυ-
         τών.  Άλλοι  δε  ετυμπανίσθησαν,  ου  προσδεξάμενοι     Στην Καινή Διαθήκη, βλέπουμε τον απ. Παύλο να
         την απολύτρωσιν, ίνα κρείττονος αναστάσεως τύχω-      προσεύχεται  για  τον  κεκοιμημένο  Ονησιφόρο:  «Ας
         σιν» (Εβρ. ια΄35). Δηλαδή· «Γυναίκες έλαβον πίσω      δώσει ο Κύριος να βρει έλεος από το Θεό εκείνη την
         ανεστημένους τούς νεκρούς τους. Άλλοι δε εβασα-       ημέρα»  (Β’  Τιμ.  1,18).  Για  το  συγκεκριμένο  εδά-
         νίσθησαν δεμένοι εις το τύμπανο και δεν εδέχθησαν     φιο, κάποιοι ισχυρίζονται ότι ο Ονησιφόρος δεν έχει
         να απαλλαγούν από τα βασανιστήρια, για να επι-        πεθάνει.  Όμως,  στην  συνάφεια  της  συγκεκριμένης


                                                                                                            Σελίδα 19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24