Page 5 - Περί Νηστείας
P. 5

www.pemptousia.gr                                                              Τεύχος 10 /  Περί της νηστείας / 16 Απριλίου 2013     ΑΝΑΛΕΚΤΑ




         αποφυγή της "εκτροπής του νοός", η ομολογία           τελικώς βλάπτουν καί αυτούς οι οποίοι απο-
         των εσφαλμένων ότι "εγγύς επί θύραις ο Κρι-           κτούν υπέρμετρα αγαθά επί ζημία των υπο-
         τής εστιν", ο ετάζων καρδίας καί νεφρούς, "ο          λοίπων. Ο αναπόφευκτος κοινωνικός διαχωρι-
         πανταχού παρών καί τά πάντα πληρών" (Μέγας            σμός πρέπει νά εξομαλύνεται εκουσίως διά της
         Κανών Αγίου Ανδρέου Κρήτης).                          προσφοράς των εχόντων πρός τούς μή έχοντας,
                                                               ως ο Κύριος ημών διδάσκει αναφέρων ενδει-
            Η  σωματική  άσκησις  σκοπόν  έχει  τήν  κά-       κτικώς: "ο έχων δύο χιτώνας μεταδότω τώ μή
         θαρσιν του νου καί τήν προσήλωσιν αυτού εις           έχοντι" (Λουκ. γ΄,11). Μόνον διά της αισθήσεως
         τήν αγάπην του Κυρίου καί Θεού ημών Ιησού             της ενότητος ημών προς όλους τούς συνανθρώ-
         Χριστού. Ταυτοχρόνως, καί εις τήν αγάπην των          πους μας, καί μάλιστα τούς αδυνάτους, θά δι-
         συνανθρώπων μας, η οποία καί αποτελεί τήν             ανύσωμεν τήν περίοδον της Αγίας καί Μεγάλης
         απόδειξιν  ότι  είμεθα  μαθηταί  του  Αγαπώντος       Τεσσαρακοστής  θεαρέστως  καί  θά  έχωμεν  τήν
         αυτούς. Η αγάπη μας πρέπει νά είναι έμπρα-            ευλογίαν του Χριστού.
         κτος καί νά συνεπάγεται δι’ ημάς κάποιαν θυ-
         σίαν υπέρ αυτών. Διότι αγάπη άνευ προσφοράς             Κατά τό τρέχον έτος, τό οποίον ανεκηρύξα-
         των αναγκαίων υλικών καί πνευματικών αγα-             μεν Έτος Πανανθρωπίνης Αλληλεγγύης, πρέπει,
         θών εις τόν αγαπώμενον είναι κενό ς λόγος.            εν όψει καί της σοβαράς παγκοσμίου οικονο-
                                                               μικής κρίσεως, νά δείξωμεν όλοι περισσότερον
            Ιδίως κατά τήν παρούσαν εποχήν της μεγά-           ενδιαφέρον διά τήν ανακούφισιν των στερουμέ-
         λης ηθικής καί οικονομικής κρίσεως οφείλομεν,         νων στοιχειωδών αγαθών αδελφών μας.
         όσοι έχομεν τήν δυνατότητα, νά προσφέρωμεν
         μετά  ιλαρότητος,  αγάπης  καί  σεβασμού  πρός          Κατ’ αυτόν τόν τρόπον θά διανύσωμεν τό
         τόν συνάνθρωπον τήν βοήθειάν μας πρός αυτόν.          "ενώπιον ημών στάδιον των αρετών" θεαρέστως
         Τότε  μόνον η  χαρά μας  επί τη  Αναστάσει  του       καί εν πνευματική προόδω, θά "απολαύσωμεν
         Κυρίου θά είναι πλουσία, όταν καί η προσφο-           του δηναρίου", "θά δεχθώμεν τό δίκαιον όφλη-
         ρά μας πρός τούς αδελφούς Αυτού, τούς ελαχί-          μα" καί θά εορτάσωμεν μέ πληρότητα χαράς
         στους, τούς συνανθρώπους μας, είναι πλουσία.          τήν Αγίαν Ανάστασιν του Κυρίου, καθ’ ήν αλη-
         "Ο αγαπών τόν πλησίον ως εαυτόν ουδέν πε-             θώς "ζωή πολιτεύεται", του Οποίου η Χάρις καί
         ρισσότερον κέκτηται του πλησίον· [...] όσον ούν       τό πλούσιον Έλεος είησαν μετά πάντων υμών.
         πλεονάζεις τώ πλούτω, τοσούτον ελλείπεις τη
         αγάπη", διδάσκει τό αψευδές πατερικόν στόμα
         (Μεγάλου Βασιλείου, Πρός τούς πλουτούντας,
         P.G. 31,281Β).                                          Αγία καί Μεγάλη Τεσσαρακοστή, βιγ´

            Ο κόσμος νομίζει, ατυχώς, ότι η χαρά συμπο-          + Ο Κωνσταντινουπόλεως, διάπυρος πρός
         ρεύεται προς τό λαμβάνειν καί κατέχειν πλού-          Θεόν ευχέτης πάντων υμών
         τον, δόξαν, αξιώματα καί άλλας απολαύσεις.
         "Ουδέν γάρ αχρηστότερον ανδρός ουκ ειδότος              ΧΑΡΙΣ ΕΙΗ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΠΑΡΑ ΤΟΥ ΣΩ-
         φιλείν"·  καί "όταν ίδης τινά δεόμενον θερα-          ΤΗΡΟΣ ΚΑΙ ΚΥΡΙΟΥ ΗΜΩΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ,
         πείας ή σωματικής, ή ψυχικής, μή λέγε πρός            ΠΑΡ’ HΜΩΝ ΔΕ ΕΥΧΗ, ΕΥΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΣΥΓΧΩ-
         εαυτόν∙ Τίνος ένεκεν ο δείνα καί ο δείνα αυ-          ΡΗΣΙΣ
         τόν ουκ εθεράπευσεν; αλλ' απάλλαξον της αρ-
         ρωστίας, καί μή απαίτει εκείνους ευθύνας της            Αναγνωσθήτω επ’ εκκλησίας κατά την Κυ-
         αμελείας. [...] Αν γάρ επιστάξης αυτώ καθάπερ         ριακήν της  Τυρινής, ιζ΄ Μαρτίου,  αμέσως μετά
         έλαιον του λόγου τήν διδασκαλίαν, αν καταδή-          το Ιερόν Ευαγγέλιον.
         σης τη προσηνεία, αν θεραπεύσης τη καρτερία,
         θησαυρού παντός ευπορώτερόν σε ούτος εργά-
         σεται" (Ιερού Χρυσοστόμου, Εις Β´ Κορινθίους
         ΚΖ´ καί κατά Ιουδαίων Η´, P.G.61, 586-587 καί
         48, 932-933). Η αλήθεια είναι ότι η χαρά καί
         η ικανοποίησις από τήν προσφοράν αγάπης καί
         υλικών  αγαθών  πρός  τόν  συνάνθρωπον  είναι
         ασυγκρίτως μεγαλυτέρα.

            Η συνήθης κοινωνική αντίληψις, η οποία καί
         διδάσκεται εις τούς νέους ως η πλέον συμφέ-
         ρουσα δι’ αυτούς οδός, είναι η πλεονεξία καί
         απληστία. Αι ιδέαι όμως αύται, όταν επικρατή-
         σουν, δημιουργούν κοινωνικάς διαταράξεις, καί


                                                                                                            Σελίδα 5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10