Page 2 - Περί Νήψεως
P. 2

ΑΝΑΛΕΚΤΑ  Τεύχος 20 /  Περί Νήψεως / 09 Απριλίου 2014                                                                              www.pemptousia.gr






           Περί Νήψεως









             τη σύγχρονη εποχή το να μιλά κανείς για ένα θέμα όπως η νήψη μοιά-
         Σζει στην καλύτερη περίπτωση ως πνευματική πολυτέλεια. Στο νου των
         περισσότερων ανθρώπων, ακόμη και εκείνων που θρησκεύουν, ζητήμα-
         τα όπως που αφορούν τον πυρήνα της πνευματικής ζωής τοποθετούνται
         αποκλειστικά στις υποχρεώσεις και καθήκοντα μιας πνευματικής ελίτ,
         όπως π.χ. οι μοναχοί. Μία πιο προσεκτική ματιά όμως στο περιεχόμενο
         και την πρακτική της νήψεως φανερώνει ότι δεν είναι κάτι ξένο προς τη
         χριστιανική ζωή στην οποία καλούνται όλοι. Αντίθετα, είναι κάτι οικείο
         και απαραίτητο.

         Ο σύγχρονος άνθρωπος υποβάλλει συνήθως τον εαυτό του σε πλήθος ενερ-
         γειών αυτοπεριορισμού προκειμένου να καταστεί περισσότερο παραγωγι-
         κός και ενεργητικός στις απαιτήσεις του μοντέρνου τρόπου ζωής. Συγκε-
         κριμένη δίαιτα, σωματική άσκηση, αυστηρή τήρηση ημερήσιου ωραρίου,
         αναζήτηση στιγμών χαλάρωσης και αυτοσυγκέντρωσης, αυτοσυγκράτηση
         σε τεταμένες στιγμές των κοινωνικών αναστροφών, ανάγνωση και μελέτη
         συγγραμμάτων που τον αφορούν, είναι ορισμένα από τα μέσα τα οποία
         μετέρχεται για την επίτευξη σκοπών που θεωρεί σημαντικούς.

         Η νήψη, με την ησυχία και την «φυλακή του νοός» που προϋποθέτει, πε-
         ριορίζει μία σειρά ενεργειών του νου και της φαντασίας και καθιστά τον
         άνθρωπο φαινομενικά αδρανή και ακοινώνητο. Ωστόσο, αυτό που συμβαί-
         νει είναι ένα ευρύτατο άνοιγμα των ανθρώπινων δυνάμεων και αισθήσε-
         ων σε μία άλλης τάξης ενεργοποίηση και κοινωνικότητα. Στρεφόμενος ο
         άνθρωπος στον έσω κόσμο του «νοός» και της «καρδίας», αποφεύγει και
         τον παραμικρό λογισμό που μπορεί να σταθεί εμπόδιο στην τήρηση των
         ευαγγελικών εντολών. Έτσι κοινωνεί  με τον Θεό και τον πλησίον βιώνο-
         ντας τη μείζονα θεϊκή εντολή της αγάπης (Μθ. 22, 37-39).
         Στην αρχή της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, η οποία πλέον βαίνει προς το
         τέλος της για να εισέλθουμε στα Μεγάλα Γεγονότα του Πάθους και της
         Αναστάσεως, η Εκκλησία μας διδάσκει πως «αληθής νηστεία εστί η των
         κακών αλλοτρίωσις» (Απόστιχο Εσπερινού Δευτέρας Α’ Νηστειών). Η
         νήψη συνιστά σύμφωνα με τους πατέρες ολόκληρη επιστήμη προς αυ-
         τήν την κατεύθυνση. Επειδή όμως δεν πρόκειται για ατομικό κατόρθωμα,
         αλλά για εκκλησιαστικό άθλημα, κανείς δεν μπορεί να αγωνιστεί μόνος
         του. Χρειάζεται πνευματική καθοδήγηση από έμπειρο οδηγό, ο οποίος θα
         βοηθά και θα ενθαρρύνει τον αγωνιζόμενο.

         Ως Πεμπτουσία ευτυχήσαμε να έλθουμε σε επαφή με ανθρώπους έμπει-
         ρους στον νηπτικό αγώνα. Ως πνευματικοί φάροι, αυτοί οι άνθρωποι μας
         βοήθησαν στην επιλογή των κειμένων των εικοστών Αναλέκτων. Εμείς με
         τη σειρά μας τα παραθέτουμε στους αγαπητούς μας αναγνώστες ως οβο-
         λό αγάπης μέσα στο πνεύμα της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής, ευ-
         χόμενοι προς όλους: Καλή Ανάσταση!



         Νίκος Κόϊος

         Σύμβουλος Έκδοσης Πεμπτουσίας




         Σελίδα 2
   1   2   3   4   5   6   7