Page 14 - Τα Θρησκευτικά στην Εκπαίδευση
P. 14

ΑΝΑΛΕΚΤΑ    Τεύχος 15 /  Το μάθημα των Θρησκευτικών στην Εκπαίδευση / 10 Οκτωβρίου 2013                              www.pemptousia.gr




         ου Γρηγορίου του Παλαμά, την μαρτυρική Ορθοδο-        κές προτάσεις, για να επιλέξη μόνος του αν ακόμη
         ξία των Νεομαρτύρων, την ασκητική παιδεία των         θέλη  τον  Χριστό  στην  Παιδεία  ή  αν  επιθυμή  την
         Κολλυβάδων, την απλοϊκή πίστι των αγωνιστών της       απο-Χριστιανοποίησί της.
         Παλιγγενεσίας του 1821. Οι θεολόγοι αυτοί δεν κα-
         τανοούν ότι αντιστρατεύονται τον λόγο των Προφη-         Πιστεύουμε ότι ο ελληνικός λαός, παρά τις
         τών, των Αποστολών και των Πατέρων, ο οποίος δεν      αμαρτίες του που τον ωδήγησαν στην παρούσα πο-
         αναγνωρίζει άλλες οδούς σωτηρίας πλην του Κυρί-       λύπλευρη κρίσι, στο βάθος της ψυχής του είναι πι-
         ου μας Ιησού Χριστού. «Ουκ έστιν εν άλλω ουδενί       στός στην Ορθοδοξία και την Εκκλησία του. Αυτό
         η σωτηρία, ουδέ γαρ όνομα έστιν έτερον υπό τον        το δείχνει, οσάκις οι περιστάσεις του επιτρέπουν να
         ουρανόν το δεδομένον εν ανθρώποις εν ω δει σωθή-      εκφράζη ανεπηρέαστος την πίστι του στον Χριστό
         ναι ημάς» (Πράξ. δ’ 12). Δεν κατανοούν επομένως       και την Εκκλησία. Την Ορθόδοξη Χριστιανική παι-
         ότι, στερούντες από τα Ορθόδοξα Ελληνόπουλα την       δεία προτιμούν όχι μόνο τα τρία τοις εκατόν των
         αναγκαία γι’ αυτά Ορθόδοξη εκκλησιαστική παι-         Νεοελλήνων που εκκλησιάζονται τις Κυριακές, αλλά
         δεία και επιβάλλοντες την δημόσια πολυθρησκειακή      και η συντριπτική τους πλειοψηφία που αισθάνο-
         θρησκευτική εκπαίδευσι, φανερώνουν την κρίσι θε-      νται και δηλώνουν
         ολογίας και πιο πολύ την κρίσι πίστεως, στην οποία
         βρίσκονται, για να θυμηθούμε τον σχετικό λόγο του        Χριστιανός Ορθόδοξος, που τιμούν τις μεγάλες
         π. Γεωργίου Φλωρόφσκυ.                                εορτές της Εκκλησίας, που βαπτίζουν τα παιδιά
                                                               τους, που αγαπούν τις χριστιανικές τους παραδό-
            Διερωτάται κανείς, εάν μπορεί οι θεολόγοι αυ-      σεις, που κάποτε μετανοούν για τα Λάθη τους, που
         τοί να θεωρούνται μέλη της Ορθοδόξου Εκκλησίας,       παίρνουν το εφόδιο της αιωνίου Ζωής, που αφήνουν
         όταν εν τοις πράγμασι υπονομεύουν το διδακτικό        την τελευταία τους πνοή με ελπίδα στον Χορηγό
         της έργο στις ευαίσθητες ακόμη ψυχές των μαθη-        της ζωής και Νικητή του Θανάτου.
         τών. Η αλήθεια είναι ότι δεν μπορούν να είναι εντός
         του περιβόλου της Εκκλησίας, δεν μπορούν να είναι        Αυτά τα παρακάμπτουν οι επίδοξοι μεταρρυθμι-
         μέλη του Σώματος του Χριστού, εφ’ όσον το υπο-        σταί της θρησκευτικής παιδείας του Γένους. Θέλουν
         σκάπτουν.                                             να νοιώθουν εκσυγχρονισταί και όχι «επόμενοι τοις
                                                               αγίοις πατράσι». Αλλοιώς δεν εξηγείται η εμμονή
            Οι εμπνευσταί του νέου Προγράμματος Σπου-          τους σε δυτικόφερτες μεθόδους που ακολουθούν τις
         δών φαίνεται να πιστεύουν ότι ο λαός μας δεν χρει-    αρχές  της θεωρίας του  «θρησκευτικού γραμματι-
         άζεται τον Χριστό στην Παιδεία, αλλά ότι έφθασε       σμού», μιας θεωρίας που δεν ανταποκρίνεται στους
         η ώρα να ζητήση από τον Χριστό να «απέλθη των         στόχους της Ορθοδόξου αγωγής, που δεν συμβιβά-
         ορίων αυτών». Όμως πριν από εμάς, άλλοι λαοί,         ζεται με την προοπτική της θεώσεως. Αλλοιώς δεν
         των οποίων τις αρχές διδασκαλίας του θρησκευτι-       εξηγείται το ότι, αν και είναι Ορθόδοξοι θεολόγοι,
         κού μαθήματος πασχίζουμε να αντιγράφουμε, είχαν       δεν αντιλαμβάνονται ότι η θρησκευτική αγωγή για
         διώξει τον Χριστό από την παιδεία τους και έζησαν     τα Ορθόδοξα παιδιά πρέπει να βασίζεται στην πί-
         τις συνέπειες της απομακρύνσεώς Του. «Το σχολεί-      στι και στην ζώσα εμπειρία της Εκκλησίας, στο κέ-
         ον της Ευρώπης έχει αποχωρισθή από την πίστιν εις     ντρο της οποίας είναι οπ Θεάνθρωπος Κύριος Ιη-
         τον Θεόν. Εις αυτό έγκειται η μεταστροφή της εις      σούς Χριστός.
         δηλητηριάστριαν, εις αυτό και ο θάνατος της ευρω-
         παϊκής ανθρωπότητος», είπε με κάθε ειλικρίνεια ο         Για μια ακόμη φορά το ίδιο δίλημμα ορθώνεται
         βαθύς γνώστης της ευρωπαϊκής κουλτούρας, άγιος        μπροστά μας. Ουμανιστική η θεανθρωποκεντρική
         Νικόλαος Βελιμίροβιτς, ο οποίος έζησε στο ίδιο του    παιδεία. Συσχηματισμός με τον κόσμο εν ονόματι
         το σώμα την βαρβαρότητα της αποχριστιανοποιημέ-       μιας δήθεν προσαρμογής στα νέα κοινωνικά δεδο-
         νης Ευρώπης, όταν ήταν αιχμάλωτος των Ναζί στα        μένα η προσήλωσις στην πάντοτε κοινή και ουδέ-
         στρατόπεδα του Νταχάου.                               ποτε εκκοσμικευμένη παιδαγωγική του μόνου αλη-
                                                               θινού Παιδαγωγού, ο οποίος μας κάνει δικό Του
            Ο σύγχρονος νεοελληνικός ουμανισμός επιβάλ-        Σώμα, Εκκλησία Του, αυθεντική εικόνα Του;
         λει στους Νεοέλληνες να διώξουν από την δημόσια
         θρησκευτική Εκπαίδευση τον Χριστό της Ορθοδό-            Στο βιβλίο της «Το Αγιον Όρος και η Παιδεία
         ξου Παραδόσεως και να δεχθούν την νεοεποχίτικη        του Γένους μας» (1984), η Ιερά Κοινότης του Αγί-
         πολυθρησκευτική θρησκευτική παιδεία, την παιδεία      ου Όρους γράφει: «Δεν μπορούμε ατιμωρητί οι
         της Πανθρησκείας. Ελπίζουμε ότι ο λαός μας δεν        ορθόδοξοι  Έλληνες  να  παιδιαρίζωμε,  στηριζόμενοι
         θα υποκύψη στις επιλογές μιας μειοψηφίας θεολό-       σ’ οποιαδήποτε δικαιολογία ή, περισσότερο να αυ-
         γων και διαμορφωτών της δημόσιας παιδείας, αλλά       θαδιάζωμε. Αν αυτοί που προηγήθηκαν ημών, και
         θαρραλέα θα ζητήση από τους αρμοδίους παράγο-         έζησαν και τάφηκαν σε τούτα τα χώματα, αυτοσχε-
         ντες της Πολιτείας να επανεξετάσουν το θέμα, να       δίαζαν κάνοντας το κέφι τους, τότε θα μπορούσαμε
         το θέσουν σε ένα ουσιαστικό δημοψήφισμα, αφού         και μείς να συνεχίσωμε αυτοσχεδιάζοντας. Αν όμως
         ακουσθούν και οι Ορθόδοξες και οι πανθρησκευτι-       έζησαν διαφορετικά… τότε δεν μπορούμε ατιμωρη-


         Σελίδα 14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19