Page 9 - Τα Θρησκευτικά στην Εκπαίδευση
P. 9

www.pemptousia.gr                                       Τεύχος 15 /  Το μάθημα των Θρησκευτικών στην Εκπαίδευση / 10 Οκτωβρίου 2013     ΑΝΑΛΕΚΤΑ



         ανθρωπιστικών άξιων, τον απάνθρωπο εξορθολο-            Ούτε παιδαγωγικοποίηση της εκπαίδευσης
         γισμό των διανθρώπινων σχέσεων και της κοινω-         είναι νοητή, από την οποία θα λείπουν τα προ-
         νικής ζωής γενικά, τον υποβιβασμό του άνθρωπου        γράμματα κατάρτισης για την αντιμετώπιση των
         σε μηχανή και των προϊόντων της τέχνης, του πο-       αναγκών αυτής της ζωής, ούτε όμως και εκπαι-
         λιτισμού σε εμπόρευμα.                                δευτικοποίηση της παιδείας, από την οποία θα
                                                               απουσιάζουν οι στόχοι καλλιέργειας της πνευμα-
            Γίνεται λόγος για «τεχνολογική απανθρωπιά»,        τικότητας και της ανάδειξης των νεαρών υπάρξε-
         εναντίον της οποίας μόνο μια Παιδεία πού δικαι-       ων σε ολοκληρωμένες προσωπικότητες.
         ώνει το όνομα της, μια παιδεία όπως την οραμα-
         τίζονταν οι Τρεις Ιεράρχες και έχει ως επίκεντρο        Τον συνδυασμό παιδείας και εκπαίδευσης δια-
         την ποιότητα του ανθρώπου πού πλάθει μπορεί           βάζει κανείς στον Άγιο Ιωάννη της Κρωστάνδης,
         να δράσει Είπαν για τη σημερινή εκπαίδευση            μ’ ένα σύντομο κείμενο του οποίου κλείνω την
         ότι τη διακρίνει «μια διανοητική αλαζονεία και        ομιλία μου: «Αν διδάσκεις παιδιά, είτε δικά σου
         ιδεολογική, επιστημονική μεγαλαυχία» (13), ότι        είτε ξένα, προσπάθησε να σκεφτείς ότι κάνεις
         «ανασυντάσσεται πάνω  στο διευρυμένο πεδίο            έργο Θεού. Να τα διδάσκεις με ζήλο, να χρησιμο-
         των Φυσικών Επιστημών και της Υψηλής Τεχνο-           ποιείς τα καλλίτερα μέσα για να κάνεις τη διδα-
         λογίας.,. μέσα σ’ ένα πυκνότατο δίκτυο Πληρο-         σκαλία σαφή, κατανοητή, πλήρη κι όσο το δυνατό
         φοριών», πού αποτελούν «τροφή του νου», αλλά          πιο αποδοτική» (20). Αμήν.
         «ατροφία της ψυχής», εκείνης πού γεννά το ήθος
         του άνθρωπου, πού πλάθει χαρακτήρες και ανε-            Υποσημειώσεις
         βάζει το πρόσωπο του σε προσωπικότητα» (14).

            Μια εκπαίδευση όμως χωρίς παιδεία, πού πα-            1. Ρ. Ο. 31, 396Α
         ράγει ενδεχομένως «ιδιοφυείς επιστήμονες» και            2. Π.Γ. 37, 682
         άριστα καταρτισμένους τεχνοκράτες, οι όποιοι             3. Καργάκος Σ., Προβληματισμοί, ένας διάλογος
         όμως έχουν «νεκρωμένη συνείδηση και νεκρωμέ-             με τους νέους, τ. Γ, Αθήνα 1989, σ. 190
         νη βούληση», «μπορεί να αποτελέσει απειλή πολ-           4. Ρ. Ο. 32, 69
         λαπλή και κίνδυνο φοβερών διαστάσεων» (15).              5 Ρ. Ο. 53, 201
         Τέτοιοι ιδιοφυείς επιστήμονες και τεχνοκράτες            6. Ρ. Θ. 51, 327
         υπηρέτησαν ήδη «εξωανθρώπινους σκοπούς και               7. Ρ. Ο. 32, 358
         «χάρισαν» στην ανθρωπότητα πυρηνικά μανιτά-              8. Ρ. Ο. 30, 497
         ρια  και  θαλάμους  αερίων  θαυμαστής  πράγματι          9. Ρ. Ο 35, 785
         τελειότητας…» (16). Επαληθεύθηκε έτσι ο λόγος
         του Πλάτωνα: «Πασά επιστήμη χωριζόμενη δικαι-            10. Ρ. Ο. 31, 204
         οσύνης και της άλλης αρετής, πανουργία, ου σο-           11. Ρ. Ο. 52, 401
         φία φαίνεται».                                           12. Σύγκρ. Τσιρόπουλος Κ., Ή υπόθεση του αν-
                                                                  θρώπου. Αποτίμηση του Εικοστού Αιώνα, Αθήνα
            Τίθεται όμως το ερώτημα: Τί μέλλει γενέσθαι;          1995, σ.129
         Θα παραμείνουμε στον 21ο αι. στις παιδαγωγικές           13. Όπ. π. 132
         αρχές των Τριών Ιεραρχών; Δεν είναι απαραίτητη           14. Όπ. π.
         και η εκπαίδευση και κατάρτιση των νέων, πού             15. Σύγκρ. Καργάκος Σ., Προβληματισμοί, 186 εξ.
         θα τους καταστήσει ικανούς να αντιμετωπίσουν             16. Σύγκρ. οπ. παρ. 186
         και τις απαιτήσεις της παρούσας ζωής; Οι Τρεις           17. Ρ. Ο. 51,193
         Ιεράρχες είναι αρκετά ρεαλιστικοί στην εκτίμη-           18. Σύγκρ. Ρ. Ο. 61,1017
         ση των πραγμάτων. Θέτουν μεν ως ύψιστο στόχο             19. Σύγκρ. Ρ.Ο. 61, 47
         την εν Χριστώ μόρφωση και τελείωση των νεαρών
         υπάρξεων, αξιολογούν όμως πολύ θετικά και την            20. Αγ. Ιωάννη της Κρωστάνδης, Η εν Χριστώ ζωή
         τεχνική εκπαίδευση.                                      μου, μετάφραση Μπότση Π., Αθήνα 2003, σ. 293.

            Σε μια εποχή πού οι χειρωνακτικές τέχνες χα-         Πηγή:  Περιοδικό Πανελλήνιας Ένωσης Θεολό-
         ρακτηρίζονταν βάναυσες θα πει ο ι. Χρυσόστο-          γων «Κοινωνία», τεύχος 4, Οκτώβριος-Δεκέμβριος
         μος: «Ας μη περιφρονούμε τους χειρώνακτες,            2011
         αλλά μάλλον να τους μακαρίσουμε» (17). Προ-
         τρέπει μάλιστα να θαυμάζουμε τον λασπωμένο
         και μουντζουρωμένο εργάτη (18), ενώ ντροπή θα
         πρέπει να αισθάνονται, «όσοι παραμένουν άεργοι
         και όσοι ζουν από τους κόπους άλλων» (19). Το
         ζητούμενο επομένως και σύμφωνα με τη διδασκα-
         λία των Τριών Ιεραρχών είναι να υπάρχει ένας
         άριστος συνδυασμός παιδείας και εκπαίδευσης.


                                                                                                            Σελίδα 9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14