Ανίχνευση Πεζών: Η τεχνολογία στο πλευρό του οδηγού

29 Φεβρουαρίου 2012

Το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα «Pedestrian Detection» (Ανίχνευση Πεζών) με πλήρως αυτόματο φρενάρισμα με το οποίο είναι εφοδιασμένο το Volvo S60/V60 βοηθά ενεργά τον οδηγό να αποφεύγει ατυχήματα – ιδιαίτερα την παράσυρση πεζών σε αστικό περιβάλλον.

Αυτό το σύστημα, βασισμένο στη συνεργασία ραντάρ και κάμερας, μπορεί να ανιχνεύσει πεζούς εμπρός από το αυτοκίνητο, να προειδοποιήσει αν κάποιος που περπατά πρόκειται να βρεθεί στην πορεία του αυτοκινήτου – και κατόπιν να επιβραδύνει το αυτοκίνητο με τα φρένα σε πλήρη ισχύ αν ο οδηγός δεν αντιδράσει έγκαιρα. Σύμφωνα δε με τη Volvo Cars δεν υπάρχει άλλος κατασκευαστής αυτοκινήτων που να προσφέρει ένα σύστημα το οποίο μπορεί να αποτρέψει την παράσυρση ενός πεζού.

Ατυχήματα με πεζούς συμβαίνουν καθημερινά στο κυκλοφοριακό περιβάλλον μας που χαρακτηρίζεται από αυξανόμενα έντονη κίνηση. Στην Ευρώπη, το 14% των νεκρών από όλα τα τροχαία ατυχήματα είναι πεζοί. Το αντίστοιχο νούμερο για τις ΗΠΑ είναι 11% ενώ στην Κίνα η αναλογία αυτή αυξάνεται στο ανησυχητικό 26%.

«Στη Volvo Cars υπήρξαμε πάντοτε πρωτοπόροι σε σχέση με την προστασία των επιβαινόντων στα αυτοκίνητά μας. Τα τελευταία χρόνια πήραμε ριζοσπαστικές πρωτοβουλίες που βοηθούν τον οδηγό να αποφύγει τα ατυχήματα με άλλα αυτοκίνητα και να μετριάσει τη σφοδρότητά τους. Τώρα κάνουμε ένα τεράστιο βήμα προς τα εμπρός με μια τεχνολογία που μπορεί να συμβάλλει στην αύξηση της ασφάλειας και των απροστάτευτων χρηστών του δρόμου», λέει ο Thomas Broberg, Σύμβουλος επί θεμάτων Ασφαλείας της Volvo Cars. Και προσθέτει: «Είμαστε περήφανοι που πετύχαμε να κάνουμε την τεχνολογία μας τόσο αξιόπιστη, ώστε να μπορούμε να παρουσιάσουμε ένα ολοκληρωμένο σύστημα που είναι σε θέση να αποτρέψει την παράσυρση ή βίαιη επαφή με έναν πεζό, εντοπίζοντας, προειδοποιώντας και φρενάροντας με πλήρη ισχύ του συστήματος πέδησης, κάτι που αποτελεί μια παγκόσμια πρωτιά, σύμφωνα με όσα εμείς γνωρίζουμε. Με αυτή την τεχνολογία αυξάνουμε τη δύναμη πέδησης στο σύστημά μας στην περίπτωση αυτόματου φρεναρίσματος από το 50% μέχρι την πλήρη ισχύ ακινητοποίησης του οχήματος».

Ασφαλέστερη Ανίχνευση με τεχνολογία αιχμής

Το σύστημα Ανίχνευσης Πεζών με πλήρως αυτόματο φρενάρισμα αποτελείται από μία νέα μονάδα ραντάρ ενσωματωμένη στη μάσκα του αυτοκινήτου, μία κάμερα τοποθετημένη εμπρός από τον κεντρικό εσωτερικό καθρέπτη και μία κεντρική μονάδα ελέγχου.

Αποστολή του ραντάρ είναι να εντοπίζει οποιοδήποτε αντικείμενο βρίσκεται εμπρός από το αυτοκίνητο και να προσδιορίζει την απόσταση μέχρι αυτό. Η κάμερα προσδιορίζει περί τίνος είδους αντικείμενο πρόκειται. Το σύστημα είναι προγραμματισμένο να αντιδρά επίσης σε οχήματα που βρίσκονται εμπρός από το αυτοκίνητο, είτε αυτά είναι ακίνητα είτε κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση που κινείται το αυτοκίνητο στο οποίο αυτό είναι τοποθετημένο. Χάρη στο πολύ ευρύτερο πεδίο σάρωσης του συγκεκριμένου ραντάρ, μπορούν να εντοπιστούν αρκετά νωρίς και οι πεζοί που πρόκειται να κατέβουν στο δρόμο. Η κάμερα έχει υψηλότερη ανάλυση από αυτήν του προηγούμενου συστήματος. Αυτό καθιστά δυνατό τον καθορισμό του τρόπου κίνησης των πεζών.

«Το σύστημα του αυτόματου φρεναρίσματος απαιτεί την επιβεβαίωση της ύπαρξης του αντικειμένου και από το ραντάρ και από την κάμερα. Χάρη στους αισθητήρες υψηλής τεχνολογίας είναι τώρα δυνατό να αυξήσουμε τη δύναμη φρεναρίσματος μέχρι τη μέγιστη τιμή της», εξηγεί ο Thomas Broberg. Και προσθέτει: «Η Ανίχνευση Πεζών με επαρκώς υψηλή αξιοπιστία ήταν μια σύνθετη πρόκληση. Η καινοτόμος τεχνολογία μας είναι προγραμματισμένη να παρακολουθεί τον τρόπο κίνησης ενός ανθρώπου και να υπολογίζει επίσης αν αυτός ή αυτή είναι πιθανόν να βγει στο δρόμο, εμπρός από το αυτοκίνητο. Το σύστημα μπορεί να εντοπίζει πεζούς ύψους από 80 εκατοστά και πάνω, δηλαδή μπορεί να εντοπίζει και τα παιδιά».

Η νέα τεχνολογία επιτρέπει εφαρμογή της μέγιστης δύναμης φρεναρίσματος

Σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης ο οδηγός αρχικά λαμβάνει μια ηχητική προειδοποίηση συνδυασμένη με οπτικό σήμα (αναλαμπή) μέσω του συστήματος προβολής ενδείξεων στο παρμπρίζ (head-up display). Προκειμένου να προκληθεί μια άμεση, αντανακλαστική αντίδραση, αυτό το οπτικό σήμα μοιάζει με προειδοποιητικό φως φρένων – «stop». Την ίδια στιγμή τα φρένα του αυτοκινήτου προετοιμάζονται – προφορτίζονται. Αν ο οδηγός δεν αντιδράσει στην προειδοποίηση και το ατύχημα είναι αναπόφευκτο, τότε ασκείται αυτόματα στα φρένα η μέγιστη δύναμη πέδησης.

Αυτή η τεχνολογία έχει τα ίδια όρια που έχει και το ανθρώπινο μάτι και όπως εμείς, έτσι και αυτή «βλέπει» λιγότερο καλά στο σκοτάδι και στον άσχημο καιρό.

Η Volvo Cars δούλεψε για πέντε χρόνια προκειμένου να εξελίξει το σύστημα Εντοπισμού Πεζών με πλήρως αυτόματο φρενάρισμα. Τα αυτοκίνητα δοκιμών κυκλοφόρησαν σε όλο τον κόσμο προκειμένου να καλύψουν όλες τις δυνατές παραλλαγές κυκλοφοριακής συμπεριφοράς, οδικών συνθηκών και κλίματος.

«Οδηγήσαμε περισσότερα από μισό εκατομμύριο χιλιόμετρα δοκιμών σε συνθήκες πραγματικής κυκλοφορίας για να «εκπαιδεύσουμε» το σύστημα να αναγνωρίζει τους τρόπους κίνησης των πεζών και την εμφάνισή τους σε διαφορετικές χώρες και πολιτισμούς. Επιπλέον, χρησιμοποιούμε τις πληροφορίες που συλλέξαμε κατά τη διάρκεια αυτών των δοκιμών για να πραγματοποιήσουμε προηγμένες προσομοιώσεις σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές», εξηγεί ο Thomas Broberg.

Αποφυγή συγκρούσεων σε ταχύτητες κάτω των 35 km/h

Τα μισά από τα ατυχήματα με πεζούς συμβαίνουν σε ταχύτητες μικρότερες από 25 km/h. Η Ανίχνευση Πεζών με πλήρως αυτόματο φρενάρισμα μπορεί να αποτρέψει τελείως μία σύγκρουση με πεζό σε ταχύτητες μέχρι 35 km/h αν ο οδηγός δεν αντιδράσει έγκαιρα. Στις ψηλότερες ταχύτητες, στόχος είναι η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη μείωση της ταχύτητας του αυτοκινήτου πριν από τη σύγκρουση. Η μείωση της ταχύτητας μπορεί να φτάσει μέχρι τα 35 km/h.

Οι στατιστικές αποκαλύπτουν ότι η ταχύτητα του αυτοκινήτου έχει ιδιαίτερη σημασία για το τελικό αποτέλεσμα του ατυχήματος. Χαμηλότερη ταχύτητα σύγκρουσης σημαίνει ότι ο κίνδυνος για σοβαρό τραυματισμό μειώνεται σημαντικά. Για παράδειγμα, αν η ταχύτητα πέσει από τα 50 km/h στα 25 km/h, η Ανίχνευση Πεζών με πλήρως αυτόματο φρενάρισμα αναμένεται να μειώσει τον κίνδυνο θανάσιμου τραυματισμού κατά 20%, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις η μείωση αυτή μπορεί να φτάσει μέχρι και στο 85%. «Η αναλογία θανάτων των πεζών είναι ψηλή σήμερα και η τεχνολογία μας θα συμβάλλει σημαντικά στη μείωσή της», λέει ο Thomas Broberg.

Φρενάρισμα και για τα άλλα αυτοκίνητα

Το 90% όλων των τροχαίων ατυχημάτων προκαλείται από απόσπαση της προσοχής. Οι μισοί από τους οδηγούς που χτυπούν άλλο αυτοκίνητο από πίσω δεν φρενάρουν πριν από τη σύγκρουση.

Η Ανίχνευση Πεζών είναι μία μετεξέλιξη του συστήματος Προειδοποίησης Σύγκρουσης με Αυτόματο Φρενάρισμα (Collision Warning with Auto Brake) που έχει ήδη παρουσιάσει η Volvo Cars. Κατά συνέπεια, και το νέο S60 θα ανιχνεύσει, προειδοποιήσει και θα φρενάρει αυτόματα αν υπάρχει κίνδυνος το αυτοκίνητο να χτυπήσει κάποιο άλλο όχημα από πίσω. Στόχος της αρχικής προειδοποίησης είναι να κινητοποιηθεί ο οδηγός έτσι ώστε να μπορέσει να φρενάρει ή να αποφύγει τον κίνδυνο. Αν ο οδηγός δεν αντιδράσει στην προειδοποίηση, το αυτοκίνητο φρενάρει αυτόματα με τη μέγιστη δύναμη του συστήματος πέδησης λίγες στιγμές πριν από την αναπόφευκτη σύγκρουση. Με το αυτόματο φρενάρισμα, η σύγκρουση μπορεί να αποτραπεί αν η διαφορά ταχυτήτων μεταξύ των δύο οχημάτων δεν ξεπερνά τα 35km/h.

Εγρήγορση των κουρασμένων οδηγών

Συμπληρωματικά συστήματα που βοηθούν τον οδηγό να οδηγεί με μεγαλύτερη ασφάλεια και τοποθετούνται στο Volvo S60 είναι τα παρακάτω:

•          Σύστημα Επαγρύπνησης Οδηγού (Driver Alert Control: DAC). Μια μοναδική τεχνολογία για να φέρει σε κατάσταση εγρήγορσης τον κουρασμένο οδηγός ή τον οδηγό του οποίου η προσοχή έχει αποσπασθεί από το δρόμο. Πρόκειται για σύστημα που παρακολουθεί την κίνηση του αυτοκινήτου μεταξύ των διαχωριστικών γραμμών και ειδοποιεί τον οδηγό στην περίπτωση που το στιλ οδήγησης αλλάζει με τυχαίο ή ανεξέλεγκτο τρόπο.

•          Σύστημα Επιτήρησης Τυφλών Σημείων (Blind Spot Information System: BLIS) βοηθά να εντοπίζονται οχήματα που βρίσκονται πίσω και πλάγια από το αυτοκίνητο, στη λεγόμενη τυφλή γωνία, και από τις δύο πλευρές του αυτοκινήτου. Μία προειδοποιητική λάμπα δίπλα στον αντίστοιχο εξωτερικό καθρέφτη αναλαμβάνει ανάβοντας να θέσει σε επιφυλακή τον οδηγό εν όψει του κινδύνου.

•          Ενεργοί Κατευθυντικοί Προβολείς με διπλούς λαμπτήρες Ξένου (Bi-Xenon Lights) είναι αρθρωτά φώτα που ακολουθούν την καμπυλότητα του δρόμου. Προσφέρουν καλύτερο φωτισμό όταν οδηγεί κανείς στο σκοτάδι, σε δρόμους με στροφές.

•          Σύστημα Προειδοποίησης Αλλαγής Λωρίδας (Lane Departure Warning: LDW) ειδοποιεί τον οδηγό αν το αυτοκίνητο περάσει πάνω από τη διαχωριστική γραμμή που ορίζει τις λωρίδες κυκλοφορίας χωρίς να έχει ανάψει το αντίστοιχο φλας.

City Safety – αποτρέπει τις συγκρούσεις με μικρές ταχύτητες

Το σύστημα αυτό μπορεί να μετριάσει ή ακόμα και ολοκληρωτικά να αποτρέψει τις οπίσθιες συγκρούσεις με χαμηλές ταχύτητες, μέχρι 30 km/h. Οι οπίσθιες συγκρούσεις είναι συχνές στην πυκνή κυκλοφορία της πόλης και όταν οδηγεί κανείς σε μποτιλιαρίσματα. Το 75% όλων αυτών των συγκρούσεων συμβαίνει με ταχύτητες κάτω από τα 30 km/h. Το ενδιαφέρον είναι ότι οι έρευνες αποκαλύπτουν πως στο 50% των περιπτώσεων αυτών, ο οδηγός δεν έχει φρενάρει καθόλου πριν την πρόσκρουση.

Με το σύστημα City Safety, το αυτοκίνητο φρενάρει αυτόματα αν ο οδηγός αποτύχει να αντιδράσει έγκαιρα όταν το προπορευόμενο όχημα μειώνει την ταχύτητά του ή σταματά – ή όταν αυτός ή αυτή κινείται υπερβολικά γρήγορα προς ένα σταθερό αντικείμενο. Αν η διαφορά ταχυτήτων μεταξύ των δύο οχημάτων είναι κάτω από 15 km/h, το ατύχημα μπορεί να αποφευχθεί. Αν η διαφορά ταχυτήτων κυμαίνεται μεταξύ 15 και 30 km/h, η ταχύτητα της πρόσκρουσης μειώνεται προκειμένου να ελαχιστοποιηθούν οι συνέπειες του ατυχήματος.