«Μεταμορφώσεις» από την Καμεράτα

26 Σεπτεμβρίου 2012

Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, 1748 πορτραίτο του Elias Gottlob Haussmann

Προεξάρχουσα μορφή της Μπαρόκ μουσικής θεωρείται ο Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπάχ. Ανέπτυξε μια μπαρόκ αντίληψη σχετικά με την διδασκαλία, την εκτέλεση και την σύνθεση. Διακρίθηκε δε και στο κατεξοχήν είδος της εποχής μπαρόκ, το κοντσέρτο. Τα έργα που χαρακτηρίζουν το έργο του Μπάχ είναι τα 6 Βρανδεμβούργια κοντσέρτα. Στα κομμάτια αυτά ο Μπάχ συλλαμβάνει το πνεύμα του κοντσέρτου γκρόσο και μεγαλουργεί. Η ηχοχρωματική εναλλαγή που τα διακρίνει καθώς και η συνεχής συνθετική ύφανση των γραμμών δίνουν ένα συναρπαστικό ηχητικό αποτέλεσμα. Ο Μπαχ κρατάει μια εξαιρετική ηχητική ισορροπία ανάμεσα στα κοντσέρτα: τρία από αυτά είναι ορχηστρικά σε χαρακτήρα, ενώ τα υπόλοιπα έχουν έντονα χαρακτηριστικά μουσικής δωματίου. Ο Μπάχ  τα έγραψε κατά παραγγελία του πρίγκηπα Christian Ludwig von Brademburg και θα σημειώσει στην αφιερωσή του: « να μην  κρίνετε την ατελειά τους με την αυστηρότητα του εξαιρετικού και ευαίσθητου γούστου που όλως ο κόσμος γνωρίζει ότι διαθέτετε σχετικά με τα μουσικά έργα, αλλά μάλλον να εκτιμήσετε το βαθύ σεβασμό και την υποταγή της ταπεινοτητάς μου της οποίας φιλοδοξούν να αποτελέσουν μαρτυρία».

Χειρόγραφο του Μπάχ στη Λειψία

Αντιμέτωπη με αυτά τα αριστουργήματα θα έλθει η Καμεράτα κατά εναρκτήρια συναυλία του νέου κύκλου της στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση στις 10 Οκτωβρίου 2012 20:30 στην  Κεντρική Σκηνή.

 Θα παρουσιάσει  για πρώτη φορά στην Ελλάδα, , σε μια βραδιά, όλα τα θρυλικά Βρανδεμβούργια κοντσέρτα του Μπαχ, παιγμένα σε όργανα παρόμοια με αυτά που είχε στη διάθεσή του ο συνθέτης. Αυτό σημαίνει ότι θα έχουμε συνδυασμούς ήχων από μπαρόκ όμποε, φλάουτα με ράμφος, μπαρόκ κόρνα, βιόλες ντα γκάμπα, τσέμπαλο (στην πρώτη του σολιστική εμφάνιση σε κοντσέρτο, στην ιστορία της μουσικής), θεόρβη και έγχορδα με εντέρινες χορδές με τα οποία ξεδιπλώνεται το μεγαλοφυείς ταλέντο του Μπαχ.

Δεν είναι η πρώτη φορά που η ορχήστρα ερμηνεύει με βάση την  ιστορική πρακτική και τα όργανα εποχής για τα οποία γράφτηκε το μουσικό έργο. Σε μια  πρώτη παγκόσμια ηχογράφηση του έργου Alessandro Severo του Χαίντελ συμμετείχε η Ορχήστρας σε όργανα εποχής υπό την διεύθυνση  του διεθνούς φήμης αρχιμουσικού Γιώργου Πέτρου. Αξιοσημείωτη επίσης είναι η συμβολή της στη σύγχρονη μουσική δημιουργία: έχει παρουσιάσει σε πρώτη εκτέλεση και έχει ηχογραφήσει έργα ελλήνων και ξένων συνθετών (Αντωνίου, Κουμεντάκη, Κουρουπού, Μαραγκόπουλου, Μικρούτσικου, Σισιλιάνου, Τσέρχα, Χοσοκάουα, Kαντσέλι, Κόσκιν, Τάβενερ κ.ά.), πολλά από τα οποία έχουν γραφτεί ειδικά για την ορχήστρα.

Η Kαμεράτα υπό τον sir Neville Marriner στη Musikverein br, Βιέννη – Αυστρία

Ο νέος κύκλος της Καμεράτας στη Στέγη ονομάζεται «Μεταμορφώσεις». Πρόκειται για μια σύλληψη, που στοχεύει να αναδείξει προβληματισμό, να πρωτοτυπήσει και να αναλάβει καινοτόμες πρωτοβουλίες. Στην Καμεράτα συμβάλουν: ο διεθνώς καταξιωμένος μαέστρος, Γιώργος Πέτρου, η τακτική πια συνεργάτης Χορωδία του Δήμου Αθηναίων, ο μαέστρος και διευθυντής της Λυρικής Σκηνής Μύρων Μιχαηλίδης, η σοπράνο Μυρσίνη Μαργαρίτη, ο τενόρος Βασίλης Καβάγιας, ο τσελίστας Renato Ripo, ο Γιώργος Κουρουπός, ο Νίκος Αθηναίος, ο Χαράλαμπος Γωγιός.

Το πρόγραμμα έχει ως εξής:

Tα 6 Βρανδεμβούργια κοντσέρτα [Brandenburgischen Konzerte] (1721)
σε όργανα εποχής
Μουσική διεύθυνση & τσέμπαλο:  Γιώργος Πέτρου

Βρανδεμβούργιο κοντσέρτο αρ. 3 BWV 1048 σε σολ μείζονα
1.–
2. Adagio
3. Allegro
Βιολιά: Sergiu Nastasa, Γιάννης Μαυρίδης, Otilia Alitei
Βιόλες: Αli Basegmezler, Laurentiu Matasaru, Elisabeth Schaefer
Βιολοντσέλα: Ιάσων Ιωάννου, Christopher Humphrys, Ηλίας Σακαλάκ
Κοντραμπάσο: Βασίλης Λιαρμακόπουλος

Βρανδεμβούργιο κοντσέρτο αρ. 4, BWV 1049, σε σολ μείζονα
1. Αllegro
2. Andante
3. Presto
Φλάουτα με ράμφος: Δημήτρης Κούντουρας, Γιάννης Παπαγιάννης
Σόλο βιολί: Sergiu Nastasa

Βρανδεμβούργιο κοντσέρτο αρ. 2, BWV 1047, σε φα μείζονα
1. —
2. Αndante
3. Allegro assai
Φλάουτο με ράμφος: Δημήτρης Κούντουρας
Μπαρόκ όμποε: Δημήτρης Βάμβας
Σόλο βιολί: Juleta Avetyan
Μπαρόκ τρομπέτα: Friedmann Immer

Βρανδεμβούργιο κοντσέρτο αρ. 6, BWV 1051, σε σι ύφεση μείζονα
1. —-
2. Αdagio ma non tanto
3. Allegro
Βιόλα ντα γκάμπα: Άγγελος Ρεπαπής, Γιάννης Τουλής
Βιόλες: Αli Basegmezler, Laurentiu Matasaru
Βιολοντσέλο: Ιάσων Ιωάννου
Κοντραμπάσο: Βασίλης Λιαρμακόπουλος

Βρανδεμβούργιο κοντσέρτο αρ. 5, BWV 1050, σε ρε μείζονα
1. Αllegro
2. Affettuoso
3. Allegro
Φλάουτο τραβέρσο: Αντιγόνη Τσάλλα
Σόλο βιολί: Otilia Alitei
Σόλο τσέμπαλο: Γιώργος Πέτρου
Βιολιά: Sergiu Nastasa, Γιάννης Μαυρίδης, Juleta Avetyan
Βιόλα: Αli Basegmezler
Βιολοντσέλο: Christopher Humphrys
Κοντραμπάσο: Βασιλης Λιαρμακοπουλος

Βρανδεμβούργιο κοντσέρτο αρ. 1, BWB 1046, σε φα μείζονα
1. —
2. Αdagio
3. Allegro
4. Menuetto-trio
5. Polacca-trio
Μπαρόκ όμποε: Γιάννης Παπαγιάννης (σόλο), Δημήτρης Βάμβας
Μπαρόκ φαγκότο: Αλέξανδρος Οικονόμου
Μπαρόκ κόρνο: Κώστας Σίσκος, Σπύρος Κάκος
Σόλο βιολί: Γιάννης Μαυρίδης

Τσέμπαλο: Μάρκελλος Χρυσικόπουλος
Θεόρβη: Θεόδωρος Κίτσος

Ο νέος κύκλος της Καμεράτας «μεταμορφώσεις» μας προδιαθέτει για ευχάριστες και μοναδικές εκπλήξεις. Το υψηλό μουσικό επίπεδο της ορχήστρας σε συνδυασμό με το ρεπερτόριο προδιαγράφουν ένα επιτυχημένο αποτέλεσμα.  Καλή επιτυχία στην Καμεράτα  και Καλή στοχαστική ακρόαση σε όλους εμάς.

Πηγή:http://el.wikipedia.org/wiki

http://www.sgt.gr/gr/programme/eventsformonth/20120901

Βασίλειος Χάδος