Requiem Ακολουθία εις κεκοιμημένους του Μίκη Θεοδωράκη

24 Απριλίου 2013

Το Μέγαρο Μουσικής και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, μέσα στο πνεύμα των ημερών προτείνουν μια μοναδική συναυλία με το Requiem Ακολουθία εις κεκοιμημένους του Μίκη Θεοδωράκη για σολίστ, μικτή και παιδική χορωδία και ορχήστρα. Η εκδήλωση εντάσσεται στο πλαίσιο του αφιερώματος στη συμφωνική μουσική του Θεοδωράκη και θα φιλοξενηθεί στις 30 Απριλίου, στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης.

Μίκη Θεοδωράκη, Ρέκβιεμ

Μίκη Θεοδωράκη, Ρέκβιεμ

Υπενθυμίζεται ότι η Ακολουθία εις κεκοιμημένους Requiem του Μίκη Θεοδωράκη, παρουσιάστηκε αδεία και παρουσία του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κυρού Χριστοδούλου, στον Καθεδρικό Ναό Αθηνών, στις 30 Μαρτίου 2007.

Για το κείμενο της Ακολουθίας εις κεκοιμημένους, το οποίο ανήκει στον συριακής καταγωγής βυζαντινό μελουργό Άγιο Ιωάννη τον Δαμασκηνό, ο Μίκης Θεοδωράκης επισημαίνει ότι είναι “ένα από τα υψηλότερα ανθρώπινα, πνευματικά, φιλοσοφικά και ποιητικά επιτεύγματα του ελληνικού λυρικού λόγου. Μας βοηθά να ανακαλύψουμε τις ορθές […] μας διαστάσεις μέσα στην παγκόσμια τάξη των πραγμάτων. Μας καλεί σε μια μεθυστική κατάδυση στο βάθος του εαυτού μας για να ανακαλύψουμε το “φως που καίει”, την ουσία και την πεμπτουσία της ανθρώπινης ύπαρξης μας. Να ενωθούμε με το μυστήριο του θανάτου, σαν τη μόνη εγγύηση και οδό, ότι έτσι ανακαλύπτουμε την ουσία της ζωής”. Το έργο ακολουθεί τη δομή της εκκλησιαστικής ακολουθίας και περιλαμβάνει τα μέρη: Εν τω ναώ, Στάσις Α΄, Στάσις Β΄, Στάσις Γ΄, Δόξα-Τριαδικόν και Νεκρώσιμα Ιδιόμελα του Ιωάννου του Δαμασκηνού.

Περίπου 40 χρόνια χωρίζουν την πρώτη απόπειρα σύνθεσης θρησκευτικής μουσικής (“Κασσιανή”, 1942) του Μίκη Θεοδωράκη από το Requiem (1984), το οποίο είναι αφιερωμένο στους νεκρούς της σφαγής των Καλαβρύτων (13 Δεκεμβρίου 1943). Το έργο, που φέρει παρενθετικά τον τίτλο Ακολουθία εις κεκοιμημένους για σολίστ, μικτή χορωδία, παιδική χορωδία και ορχήστρα, αποτελεί έναν μουσικό “φόρο τιμής στη μνήμη των εθνομαρτύρων της νεότερης ιστορίας μας”, όπως αναφέρει ο συνθέτης σε επεξηγηματικό σημείωμά του για την ανατύπωση της παρτιτούρας του Requiem από τις Εκδόσεις Ρωμανός, το 1987. Και συμπληρώνει: “Η βασική διαφορά του Requiem από τα προηγούμενα εκκλησιαστικά έργα μου έγκειται τόσο στην ίδια την υφή του “μέλους”, όσο και στην εναρμόνισή του. Από ’κει και πέρα μεγάλη σημασία έχει η χρήση των φωνών της χορωδίας, καθώς και η σχέση ανάμεσα στα τρία βασικά μουσικά υλικά, δηλαδή τους σολίστ, τη μικτή και την παιδική χορωδία”.

Πριν από την έναρξη της συναυλίας, θα πραγματοποιηθεί εισαγωγική ομιλία, του πιανίστα και συνθέτη Χρίστου Παπαγεωργίου. Τα σολιστικά μέρη του έργου θα αποδώσουν η υψίφωνος Μαρίνα Βουλογιάννη, η μεσόφωνος Αλεξάνδρα Παπατζιάκου, ο τενόρος Βαγγέλης Χατζησίμος και ο βαθύφωνος Χριστόφορος Σταμπόγλης. Συμμετέχουν η Χορωδία της Ε.Ρ.Τ. που δίδαξε η Νεκταρία Παλέτσου και η Παιδική Χορωδία “Rosarte” (διδασκαλία: Ρόζη Μαστροσάββα). Τους μουσικούς της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, τους χορωδούς και τους μονωδούς θα καθοδηγήσει από το πόντιουμ ο αρχιμουσικός Μύρων Μιχαηλίδης.

Κατερίνα Χουζούρη