“In medias res – Στον πηγαιμό για την Ιθάκη”,Ίδρυμα Π.& Μ. Κυδωνιέως στην Άνδρο

26 Αυγούστου 2013

Συνέντευξη με τον Μανώλη Χάρο

Στον Κωνσταντίνο Καβάφη, είναι αφιερωμένος ο εκθεσιακός εικαστικός θεσμός “Πλόες” με τον υπότιτλο “In medias res – Στον πηγαιμό για την Ιθάκη”, που πραγματοποιείται και φέτος για δέκατη ένατη χρονιά στο Ίδρυμα Π.& Μ. Κυδωνιέως στην Άνδρο.

Μανώλης Χάρος, Ίδρυμα Κυδωνιέως, φωτο  3

Μανώλης Χάρος, Ίδρυμα Κυδωνιέως, φωτο 1

Μανώλης Χάρος, Ίδρυμα Κυδωνιέως, φωτο 1

Στην έκθεση, την επιμέλεια της οποίας έχει η ιστορικός της τέχνης Αθηνά Σχινά, συμμετέχουν οι: Βασίλης Αβραμίδης, Ιουλία Βεντίκου, Βίκυ Γεωργιοπούλου, Μαρία Γιαννακάκη, Αλεξάνδρα Ισακίδη, Τίνα Καραγιώργη, Ιωάννα Καφίδα, Νίκος Λαγός, Αφροδίτη Λίτη, Αθηνά Λατινοπούλου, Αντώνης Μιχαηλίδης, Βάλλυ Νομίδου, Θανάσης Παναγιώτου, Νίκος Παπαδόπουλος, Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος, Λυδία Στατήρη, Γιώργος Τσεριώνης, Κωνσταντίνος Φαζός, Γιώργος Φερέτος, Μανώλης Χάρος.

Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 29 Σεπτεμβρίου.

Πρόκειται για το τελευταίο μέρος μιας τριλογίας που ξεκίνησε το 2011. Όπως σημειώνει η Ιστορικός της Τέχνης και Επιμελήτρια της Έκθεσης Αθηνά Σχινά, ο υπότιτλος προσδιορίζει «τη μέση των καταστάσεων της διαδρομής στην οποία βρισκόμαστε, στοχεύοντας να φτάσουμε σε μια Ιθάκη, που εντέλει μόνοι μας την διαμορφώνουμε, γιατί αυτή αφορά το σύστημα αξιών που εντός μας οικοδομούμε, μαζί με την ανάληψη ευθυνών που αναλαμβάνουμε ως προς την υλοποίησή τους. Είναι επομένως επιβεβλημένο να επανακαθορίσουμε τον τρόπο σκέψης και τοποθέτησής μας απέναντι στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε, καθώς διανύουμε, μέσα από πρωτόγνωρες δυσχέρειες, την καθημερινότητά μας, την οποία η σύγχρονη τέχνη αντικατοπτρίζει, κάνοντάς μας να την συνειδητοποιούμε βαθύτερα και πιο ουσιαστικά, αντλώντας δυνάμεις».

Μανώλης Χάρος, Ίδρυμα Κυδωνιέως, φωτο 2

Μανώλης Χάρος, Ίδρυμα Κυδωνιέως, φωτο 2

Η εκθεσιακή διάρθρωση των 100 έργων, των 20 ζωγράφων και γλυπτών που συμμετέχουν, στοχεύει στην γόνιμη αντιπαράθεση των παραμέτρων που υποδεικνύει ο τίτλος. Τα έργα τους τα οποία δεν δημιουργήθηκαν σκοπίμως, για τις ανάγκες της έκθεσης, επελέγησαν με κριτήριο την ποιότητα φυσικά και με γνώμονα, αφ’ ενός τον συναφή προβληματισμό των καλλιτεχνών, αφ’ ετέρου τις διαφορετικές τους προσεγγίσεις.

Μέσα από τις «γλώσσες» των συγκεκριμένων κι αντιπροσωπευτικών αυτών έργων, αναδεικνύονται συμβολισμοί, πραγματικότητες κι αλληγορίες, που παραπέμπουν στα προβλήματα που σήμερα αντιμετωπίζουμε, σε υπαρξιακό, σε ηθικό και σε πνευματικό επίπεδο, διαπερνώντας τις Συμπληγάδες.

Μανώλης Χάρος, Ίδρυμα Κυδωνιέως, φωτο  3

Μανώλης Χάρος, Ίδρυμα Κυδωνιέως, φωτο 3

Στην Πεμπτουσία, μίλησε για την έκθεση ο Εικαστικός Μανώλης Χάρος.

-Πώς είδατε το φετινό θέμα «In Medias Res – Στον πηγαιμό για την Ιθάκη»΄;

-Νομίζω πως ταίριαξε με το έτος Καβάφη. Ο τίτλος βάζει βέβαια και ένα θέμα, που το αναρωτιέμαι, κατά πόσον δηλαδή η «καρδιά των πραγμάτων» η ουσία τους, είναι το «ταξίδι». Είναι μεγάλη κουβέντα αν η εξέλιξη, η κίνηση των πραγμάτων αποτελεί και την «πεμπτουσία» τους. Μπορεί και να είναι έτσι. Εγώ πάντως νομίζω πως το in media res είναι η μεγάλη αρχή. Το «σαν βγεις» του ποιητή. Η αρχή είναι το ήμισυ του παντός.

Γράφει για την έκθεση η Επιμελήτριά της και Ιστορικός της τέχνης Αθηνά Σχινά: «Η τέχνη ποτέ δεν εξεικονίζει την πραγματικότητα, ούτε σχολιάζει τα τεκταινόμενα με τον τρόπο της ειδησεογραφίας. Ο κάθε δημιουργός διαμορφώνει μια δική του πραγματικότητα, μέσα από τη διαπραγμάτευση των θεμάτων που επιθυμεί». Θα ήθελα να μιλήσουμε για τη δική σας πραγματικότητα μέσα βέβαια από τα έργα σας που φιλοξενούνται στην έκθεση.

-Τα έργα μου είναι όλα από την ομάδα που είχα εκθέσει και πρόσφατα, αυτά που ομαδικά ονόμασα, «Μεσογειακή Ουτοπία». Μέσα απο μια τοποιολογία και θεματογραφία, αναφέρονται στο τόσο αγαπητό θέμα,

εδώ και τόσους αιώνες στην Ευρώπη, την «εξωτική Μεσόγειο» τον εξωτικό Νότο, Αρκαδία, κλπ. Ουτοπικό απ’ την αρχή το ταξίδι, (Ταξίδι στα Κύθηρα) αλλά πάντα γοητευτικό.

Κατερίνα Χουζούρη