Τραγούδια και χοροί του Πόντου στο Θέατρο BADMINTON

10 Σεπτεμβρίου 2013

Τραγούδια και χοροί του Πόντου

στο Θέατρο BADMINTON, την Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου

Η Ρωμανία πέρασεν, η Ρωμανία πάρθεν

Η Ρωμανία κι αν πέρασεν, ανθεί και φέρει κι άλλο

Τραγούδια του Πόντου θ’ αποδώσουν την Τετάρτη 11 Σεπτεμβρίου, στο θέατρο Badminton, η Πέλα Νικολαΐδου, ο Αλέξης Παρχαρίδης και ο Ματθαίος Τσαχουρίδης (ποντιακή λύρα), Παναγιώτης Κοπαλίδης (νταούλι), με αφηγητή τον Κώστα Αλεξανδρίδη.

Πέλα Νικολαίδου, Αλέξης Παρχαρίδης, Ματθαίος Τσαχουρίδης

Πέλα Νικολαίδου, Αλέξης Παρχαρίδης, Ματθαίος Τσαχουρίδης

Τραγούδια που καθρεφτίζουν τη ψυχή και τη λεβεντιά των περήφανων Ελλήνων που έγραψαν τη δική τους ιστορία, από τα παράλια της Μαύρης Θάλασσας μέχρι την οροσειρά του Καυκάσου. Τραγούδια που συντηρούν ένα αρχαιοπρεπές γλωσσικό ιδίωμα, στα οποία επιβιώνει με τον πιο γνήσιο τρόπο, η αρχαία Ιωνική διάλεκτος.

Τραγούδια που υμνούν την αγάπη, τον άνθρωπο και τις αξίες της ζωής με έναν μοναδικό τρόπο, ο οποίος αντανακλά την ψυχοσύνθεση των Ποντίων, πολύτιμη κληρονομιά που έφεραν στις αποσκευές τους οι πρόσφυγες που ξεριζώθηκαν με βίαιο τρόπο από τις πατρογονικές τους εστίες.

Στο δεύτερο μέρος της συναυλίας καθώς θα προχωράει η νύχτα τα τραγούδια θα οδηγήσουν σε κέφι και χορό.

Όπως σημειώνει ο Δρ. Μουσικολογίας Παύλος Γαϊτανίδης στο κεφάλαιο “Η λαϊκή παράδοση. Μουσική, χορός, θέατρο”, στον συλλογικό τόμο “Ο Πόντος των Ελλήνων”, που εκδόθηκε το 2003, από τις Εκδόσεις Έφεσος, “ποντιακή μουσική (μουσική, ποίηση, κινησιολογία) είναι η πατροπαράδοτη πολιτιστική κληρονομιά που εκφράζει τα ήθη, τα έθιμα, τον χαρακτήρα και υπό μία έννοια την ιστορία του ποντιακού λαού. Η διάλεκτος, η ποιητική του λόγου, τα μουσικά όργανα – ιδιαίτερα η λύρα – η κινησιολογία και η λειτουργική αποτελούν τους πρωτογενείς συντελεστές των θεμελιωδών χαρακτηριστικών της μουσικής, που συνιστούν το ύφος, το ήθος και τη μορφή της. Η ποντιακή μουσική έχει τις καταβολές της στους αρχαίους ελληνικούς χρόνους. Συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια των χρόνων – 8ος αιώνας μέχρι και τον σκληρό ξεριζωμό στα 1922- η μουσική παρακολουθεί στενά τη ροή των ποικίλων καταστάσεων και όλες τις εκφράσεις της ποντιακής ζωής. Περιγράφει όλες τις περιστάσεις και διαρθρώνεται σε επίπεδο μορφολογίας, που υπαγορεύει και προσδιορίζει τελικά την ποικιλία των μουσικών μορφωμάτων. Έτσι στη μακραίωνη ζωή του ποντιακού λαού, παράγονται και καλλιεργούνται μουσικές και τραγούδια όπως είναι οι παραλογές, τα ιστορικά τραγούδια και εκείνα που εκφράζουν όλες τις καθημερινές εκδηλώσεις της κοινωνικής ζωής¨.

Κατερίνα Χουζούρη