Η Σαντορίνη του Δημήτρη Ταλιάνη

31 Ιανουαρίου 2014

Δ. Ταλιάνη, Σαντορίνη, φωτο 4

Βγήκες από τα σωθικά της βροντής

Ανατριχιάζοντας μες στα μετανιωμένα σύννεφα

Πέτρα πικρή, δοκιμασμένη, αγέρωχη

Ζήτησες πρωτομάρτυρα τον ήλιο

Για ν’ αντικρίσετε μαζί τη ριψοκίνδυνη αίγλη

Ν’ ανοιχτείτε με μια σταυροφόρο ηχώ στο πέλαγος.

   (Οδ. Ελύτη “Ωδή στη Σαντορίνη”)

Οι Φίλοι του Μουσείου Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας και η πολιτιστική εταιρεία Πλοηγός, οργανώνουν την Πέμπτη 13 Φεβρουαρίου, στις 7 το απόγευμα,  στο Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας, την παρουσίαση της φωτογραφικής – μουσικής – ποιητικής δουλειάς του Δημήτρη Ταλιάνη, το Ηχόραμα Σαντορίνη, ο τόπος ο μικρός, ο μέγας.

 Ο Φωτογράφος Δημήτρης Ταλιάνης μίλησε στην Πεμπτουσία για τη Σαντορίνη του.

Δ. Ταλιάνης

 Πεμπτουσία: Θα θέλατε να μας μιλήσετε για τις 14 ενότητες της έκθεσης.  Τι ακριβώς είναι;

 Δ.Τ.: Είναι 14 φωτογραφικές ενότητες.  Η πρώτη π.χ. ονομάζεται καλντέρα.  Είναι η άφιξη στην καλντέρα.  Πώς φθάνει δηλαδή ο επισκέπτης από τη θάλασσα.  Ουσιαστικά γίνεται μία ξενάγηση.  Βλέποντας από το πλοίο την Οία, τη Θηρασιά, το Ηφαίστειο, το Ημεροβίγλι….Φθάνει το βαπόρι στο λιμάνι κι από κει αρχίζει η ανάβαση.  Αυτό είναι το πρώτο μέρος.  Καλντέρα, ηφαίστειο, οικισμοί, οινοποιεία, προϊόντα, αμπελώνες, στιγμιότυπα από τη ζωή στο νησί (τρύγος, καλλιέργειες, γιορτές, πανηγύρια): συνολικά  500 φωτογραφίες.

 Πεμπτουσία: Κάθε μία ενότητα δηλαδή είναι περιήγηση σ’ αυτό το θέμα.

 Δ.Τ.: Σημειώστε όμως ότι δεν έχει καμία σχέση με ντοκιμαντέρ.  Είναι φωτογραφική ποιητική δουλειά το Ηχόραμα.  Είναι ελεύθερη η φωτογραφία, ελεύθερη εντελώς η μουσική καθώς και τα κείμενα που διαβάζονται.

Δ. Ταλιάνη, Σαντορίνη, φωτο 2

 Πεμπτουσία: Είστε σταθερός στην προτίμησή σας στην έγχρωμη φωτογραφία.

 Δ.Τ.: Είναι αμαρτία από το Θεό να ζεις σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, μια χώρα του φωτός και να  κάνεις ασπρόμαυρη φωτογραφία μεσοπολέμου, ή βορείων χωρών της Ευρώπης.

Εδώ, στη Σαντορίνη έρχονται οι μεγαλύτεροι φωτογράφοι του κόσμου για να φωτογραφήσουν αυτήν τη μαγεία.  Η ασπρόμαυρη φωτογραφία είναι για άλλες περιπτώσεις.

Δ. Ταλιάνη, Σαντορίνη, φωτο 3

 Πεμπτουσία: Πώς έδεσαν οι φωτογραφίες με τη μουσική του Ηλία Ανδριόπουλου;

 Δ.Τ.: Πριν ασχοληθώ με τα Λευκώματα, μιλάω για το 1986, έκανα Ηχοράματα.  Έτσι ξεκίνησα.  Μουσική με φωτογραφία και λόγο.  Η πρώτη δουλειά που έκανα ήταν “Οι Προσανατολισμοί στο Αιγαίο”, με μουσική του Ανδριόπουλου και ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη.  Είναι πολύ δύσκολο να “δέσεις” τη φωτογραφία με τη μουσική.  Χρειάζονται ατελείωτες ώρες μοντάζ, ατελείωτες ώρες επιλογών για να γίνει η δουλειά όπως γίνεται με ένα βιβλίο.

Δ. Ταλιάνη, Σαντορίνη, φωτο 5

Στην εκδήλωση που θα γίνει την Πέμπτη, οι φωτογραφίες προβάλλονται με ηχογραφημένη μουσική του Ηλία Ανδριόπουλου (“Αργοναύτες”, “Προσανατολισμοί”, “Εικόνες με σαντούρι”), ενώ ο ηθοποιός Γρηγόρης Βαλτινός ακούγεται να διαβάζει κείμενα του Πάνου Θεοδωρίδη. Ο ποιητής Διονύσης Καρατζάς απαγγέλλει το ποίημα “Σαντορίνη” του Γιώργου Σεφέρη και το ποίημα “Ωδή στη Σαντορίνη” του Οδυσσέα Ελύτη.

Δ. Ταλιάνη, Σαντορίνη, φωτο 1

Φτέρνα της δύναμης θέληση ανίσκιωτη

λογαριασμένη

αγάπη

στον ήλιο του μεσημεριού σχέδια που

ωριμάζουν,

δρόμος της μοίρας με το χτύπημα

της νέας παλάμης

στην ωμοπλάτη·

στον τόπο που σκορπίστηκε που

δεν αντέχει

στον τόπο που ήταν κάποτε δικός μας

βουλιάζουν τα νησιά σκουριά και στάχτη.

    (Γ.     Σεφέρη“Σαντορίνη” )

Κατερίνα Χουζούρη