Η ζώνη ασφαλείας έσωσε 8.600 ζωές το 2012

2 Μαΐου 2014

Περίπου 240.000 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία που συνέβησαν μεταξύ των ετών 2001 και 2012, στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Το νούμερο σοκάρει, ωστόσο υπάρχει πρόοδος στον τομέα αυτόν, καθώς από τους 27.700 νεκρούς του 2001, πέσαμε στους 12.000 νεκρούς το 2012, κάτι που αντιστοιχεί σε μείωση του αριθμού των νεκρών κατά 55%. Το ενδιαφέρον είναι ότι μπορεί να επιτευχθεί επιπλέον, σημαντική πρόοδος αν οι Ευρωπαίοι φορούν ακόμα πιο συστηματικά τη ζώνη ασφαλείας.

Ein Stern genügt

Η Ευρωπαϊκή Ένωση οφείλει λοιπόν να πετύχει ακόμα μεγαλύτερη μείωση του αριθμού των ανθρώπων που σκοτώνονται σε τροχαία κάθε χρόνο, καθώς νέα έρευνα δείχνει ότι 12.345 επιβάτες αυτοκινήτων τραυματίστηκαν θανάσιμα το 2012.

Η έκθεση σχετικά με τις τάσεις στην ασφάλεια των επιβατών του αυτοκινήτου, η οποία δόθηκε σε δημοσιότητα σήμερα από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), διαπιστώνει ότι 900 ζωές θα μπορούσαν να σωθούν κάθε χρόνο στην Ε.Ε., εάν οι κατασκευαστές αυτοκινήτων ήταν υποχρεωμένοι να τοποθετούν αισθητήρες υπενθύμισης ζώνης ασφαλείας στα εμπρός και πίσω καθίσματα  των επιβατών για να βοηθήσουν στην πρόληψη των θανάτων από τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο στάδιο αναθεώρησης των κανόνων ασφάλειας των οχημάτων με νέες προτάσεις να αναμένονται κατά το επόμενο έτος.

Παρά τις βελτιώσεις στην ασφάλεια των οχημάτων, η οδήγηση σε κατάσταση μέθης και η οδήγηση με ακατάλληλη ταχύτητα να εξακολουθούν να αποτελούν αιτία πολλών θανάτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Το ETSC εκτιμά ότι 5.600 θάνατοι, οι μισοί από αυτούς με αυτοκίνητα, θα μπορούσαν να προληφθούν ετησίως εξαλείφοντας την οδήγηση σε κατάσταση μέθης και περαιτέρω 1.300, εάν η μέση ταχύτητα σε όλους τους δρόμους μειωνόταν κατά μόλις 1 km/h. Το ETSC καλεί την Ε.Ε. να επιβάλει τη χρήση ασφαλιστικών δικλείδων χρήσης οινοπνευματωδών τόσο για τους κατ’ επανάληψη παραβάτες που οδηγούν σε κατάσταση μέθης όσο και για την καλύτερη επιβολή των ορίων ταχύτητας σε όλα τα κράτη μέλη.

Ο Εκτελεστικός Διευθυντής του ETSC Antonio Avenoso τόνισε: «Ενώ τεράστια πρόοδος έχει σημειωθεί στη μείωση του αριθμού των ανθρώπων που σκοτώθηκαν σε αυτοκινητιστικά δυστυχήματα στους δρόμους της Ευρώπης, είναι απλά λάθος που 12.000 εξακολουθούν να πεθαίνουν κάθε χρόνο για λόγους που ως επί το πλείστον μπορούν να εξαλειφθούν. Απλά μέτρα, όπως υπενθυμίσεις ζωνών ασφαλείας στα εμπρός και πίσω καθίσματα των επιβατών, καλύτερη επιβολή των ορίων ταχύτητας, καθώς και μέτρα για να εμποδίζουν τους οδηγούς που οδηγούν επανειλημμένα υπό την επήρεια μέθης να βρεθούν πίσω από το τιμόνι θα μπορούσαν να καταστήσουν το στόχο της Ε.Ε. για μείωση κατά το ήμισυ του αριθμού των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα μέχρι το 2020, προσιτό.»

Παρά το μεγάλο αριθμό των θανάτων σε τροχαία, η έκθεση διαπιστώνει ότι τα υφιστάμενα μέτρα υπήρξαν πολύ αποτελεσματικά – και πρέπει να διευρυνθούν. Η έκθεση εκτιμά ότι 8.600 επιβαίνοντες επέζησαν από σοβαρές συγκρούσεις το 2012, επειδή φορούσαν ζώνη ασφαλείας.

Ο αριθμός αυτών που σώθηκαν κάθε χρόνο χάρη σε βελτιωμένες τεχνικές προστασίας των επιβατών, όπως οι αερόσακοι και μπάρες προστασίας από πλευρική σύγκρουση, τα οποία ήταν προεγκατεστημένα στα αυτοκίνητα, είναι πιο δύσκολο να εκτιμηθεί, αλλά ανέρχεται σαφώς σε πολλές χιλιάδες.

pap-2

Ο αριθμός των θυμάτων, ανά δισεκατομμύριο οχηματοχιλιόμετρα

Η Ισπανία και η Λετονία έχουν επισημανθεί από τους ερευνητές ως οι χώρες που έχουν κάνει ιδιαίτερα σημαντική πρόοδο στη μείωση των θανόντων επιβατών στα οχήματα. Η εισαγωγή του συστήματος αξιολόγησης με πόντους πέναλτι αναφέρθηκε ως ένα σημαντικό στοιχείο σε μια σειρά από μέτρα που λαμβάνονται για τη βελτίωση της ασφάλειας στις χώρες αυτές.

Οι χώρες με ιστορικά καλές επιδόσεις συμπεριλαμβανομένης της Ελβετίας, των Κάτω Χωρών, του Ηνωμένου Βασιλείου και της Σουηδίας έχουν καταφέρει επίσης να συνεχίσουν την καλή τους πορεία και είναι πλέον οι ασφαλέστερες χώρες στην κατάταξη αναφορικά με τους θανάτους επιβαινόντων στα οχήματα ανά δισεκατομμύριο οχηματοχιλιόμετρα που έχουν διανυθεί.

me1

Μέση ετήσια ποσοστιαία μεταβολή του αριθμού των θανάτων στα οχήματα, κατά τα έτη 2001-2012

Η έκθεση «Κατάταξη προόδου της Ε.Ε. για την ασφάλεια των επιβατών αυτοκινήτου» βασίζεται στην ανάλυση των δεδομένων σε επίπεδο Ε.Ε. και επιβλέπεται από μια ομάδα 32 εμπειρογνωμόνων οδικής ασφάλειας από όλη την Ευρώπη.