H καλλιέργεια της μουσικότητας μέσα από την παιδαγωγική προσέγγιση του Zoltan Kodály

11 Αυγούστου 2015

“…θα μπορούσε κανείς να περιγράψει τα χαρακτηριστικά ενός καλού μουσικού ως εξής: ένα καλά εκπαιδευμένο αυτί, ένα καλά εκπαιδευμένο μυαλό, μια καλά εκπαιδευμένη καρδιά και ένα καλά εκπαιδευμένο χέρι…”

Με αυτά τα λόγια ο Ούγγρος μουσικοπαιδαγωγός, Ζoltán Kodály, θέτει τις προϋποθέσεις για να γίνει κανείς ένας ολοκληρωμένος μουσικός. Για την επίτευξη αυτού του στόχου, κάθε μουσική δραστηριότητα πρέπει να καθοδηγείται από την εσωτερική αντίληψη, την ακοή και τη φαντασία. Οι δεξιότητες στους τομείς αυτούς αναπτύσσονται μέσα από το τραγούδι, και ως εκ τούτου η φωνή αποτελεί το σημαντικότερο εργαλείο στην παιδαγωγική φιλοσοφία του Ζ.Kodály. Επιπλέον το τραγούδι συντελεί στην καλλιέργεια της μουσικότητας, η οποία αναπτύσσεται κυρίως μέσω του σολφέζ, γι’ αυτό και το σολφέζ θεωρείται το άλφα και το ωμέγα για την ανάπτυξη των μουσικών δεξιοτήτων!

seminario2
Στόχος του σεμιναρίου είναι να μυήσει βιωματικά τους συμμετέχοντες στις αρχές της παιδαγωγικής προσέγγισης και τη μεθοδολογία διδασκαλίας του Ζ.Kodály, όπως αυτές εφαρμόζονται στην Ουγγαρία, και να προσφέρει προτάσεις για το πώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην ελληνική δημόσια και ωδειακή εκπαίδευση.

Το σεμινάριο απευθύνεται σε δασκάλους/καθηγητές όλων των βαθμίδων της μουσικής εκπαίδευσης, σε μουσικοπαιδαγωγούς, σε μαέστρους χορωδιών, σε φοιτητές μουσικών τμημάτων και σε σπουδαστές/αποφοίτους ωδείων που τους ενδιαφέρει η μουσική παιδαγωγική και το χορωδιακό τραγούδι.

Τα εργαστήρια που θα προσφερθούν στα πλαίσια του σεμιναρίου είναι:

seminario3

Καλλιέργεια της μουσικότητας (Σολφέζ & Θεωρία)
Διδάσκουσες: Αγγελική Πλόκα & Yasmin Folini

Οι συμμετέχοντες θα βιώσουν τη διδασκαλία του σολφέζ και της θεωρίας μέσα από την προσέγγιση του Z.Kodály, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί και εμπλουτιστεί από τις σύγχρονες τάσεις της μουσικής παιδαγωγικής. Το εργαστήρι αυτό αποβλέπει αφενός στην προσωπική μουσική εξέλιξη των συμμετεχόντων και αφετέρου στην εισαγωγή και εκμάθηση νέων τεχνικών διδασκαλίας του σολφέζ, όχι μόνο ως μάθημα καλλιέργειας της ακοής, αλλά και ως μάθημα καλλιέργειας της μουσικότητας.

Μεθοδολογία διδασκαλίας – Μουσικά παιχνίδια
Διδάσκουσα: Εριφύλη Δαμιανού

Στο εργαστήρι αυτό οι συμμετέχοντες θα έρθουν βιωματικά σε επαφή με τη μεθοδολογία διδασκαλίας της φιλοσοφίας του Z.Kodály και θα γνωρίσουν νέους τρόπους και δυνατότητες να εφαρμοστεί η προσέγγιση αυτή στην ελληνική δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση. Έμφαση θα δοθεί στη διδασκαλία μουσικών παιχνιδιών, καθώς ο Z.Kodály πίστευε ακράδαντα στη δύναμη της εκμάθησης της μουσικής μέσα από χαρούμενες δραστηριότητες που κάνουν τα παιδιά να αγαπήσουν τη μουσική!

Εργαστήρι διεύθυνσης με έμφαση στην παιδική χορωδία
Διδάσκουσα: Σοφία Γιολδάση

Μάεστρος χορωδίας είναι κάθε δάσκαλος μουσικής που μπαίνει σε μια τάξη και προσδοκά να μάθει ένα τραγούδι στα παιδιά! Από τα πρώτα  ζητήματα που καλείται να αντιμετωπίσει είναι το πέρασμα της παιδικής φωνής από την ομιλία στο τραγούδι, η σταθεροποίηση του τονικού ύψους, η βελτίωση του χορωδιακού ήχου και άλλα πολλά, που έχουν έναν κοινό παρανομαστή: την καλλιέργεια της φωνής και της ακοής. Σε αυτό το εργαστήρι, μαζί με την τεχνική του τραγουδιού, οι συμμετέχοντες θα εξασκηθούν στην κινησιολογία της διεύθυνσης, η οποία στοχεύει στη σύνδεση των χεριών με τη φωνή και τις ανάγκες του τραγουδιού. Η πρακτική εξάσκηση της διεύθυνσης θα γίνεται στη χορωδία που θα αποτελείται από τους ίδιους τους συμμετέχοντες, με έμφαση σε ρεπερτόριο παιδικών χορωδιών.

Χορωδία
Διδάσκουσες: Σοφία Γιολδάση & Αγγελική Πλόκα

Όλα τα προηγούμενα εργαστήρια δε θα ήταν ολοκληρωμένα εάν δεν αποσκοπούσαν στη σύνδεση της μουσικής παιδαγωγικής με τη μουσική εκτέλεση. Ένας δάσκαλος μουσικής προσφέρει περισσότερα όταν είναι ένας ενεργός καλλιτέχνης. Στόχος του χορωδιακού εργαστηρίου είναι να τραγουδήσουν οι συμμετέχοντες έργα για μικτές χορωδίες και χορωδίες ομοίων φωνών, που προέρχονται από την ουγγρική μουσική παράδοση αλλά και από τις παραδόσεις άλλων χωρών.  Η δουλειά αυτού του εργαστηρίου θα παρουσιαστεί με τη μορφή συναυλίας στο τέλος του σεμιναρίου.

Για περισσότερες πληροφορίες απευθύνεστε στο [email protected]