Ήταν απηλλαγμένη η Παναγία από το προπατορικό αμάρτημα;

21 Νοεμβρίου 2016

Σήμερα, Δευτέρα 21 Νοεμβρίου, εορτάζωμεν οι Χριστιανοί, την μεγάλη όντως, εορτή των Εισοδίων τής Θεοτόκου. Εορτάζωμεν δηλαδή, την είσοδο τής μικρής Μαριάμ (Μαρίας), στον Ναό. Όπως γνωρίζουμε, ο Ιωακείμ και η Άννα, δεν είχαν αποκτήσει τέκνα και προσεύχονταν στον Θεό, να τούς χαρίσει ένα παιδάκι. Οι προσευχές τους εισακούσθησαν, καθ΄ότι ήσαν άνθρωποι ευσεβείς και πιστοί, ώστε με θαυματουργικό τρόπο, σε προχωρημένη μάλιστα ηλικία, απέκτησαν ένα κορίτσι, την Μαρία.

isodia-theotokou

Κινούμενοι από την βαθιά τους ευγνωμοσύνη, αποφάσισαν να αφιερώσουν την μικρή Μαρία στον Ναό, όταν θα γινόταν τριών χρόνων. Αυτή την είσοδο ευλαβικώς εορτάζωμεν και αποδίδωμεν τιμή στην Αειπάρθενο Νύμφη, αλλά και στην πράξη πίστεως των Αγίων γονέων της. Η τρίχρονη Μαρία ανήλθε μόνη της τα 15 σκαλοπάτια που οδηγούσαν στον Ναό, όπου την υποδέχτηκε ο Αρχιερέας Ζαχαρίας, ο οποίος την οδήγησε στα Άγια των Αγίων, λέγοντας: «Εμεγάλυνε ο Κύριος το όνομά σου σε όλες τις γενεές. Με σένα θα ευλογηθούν τα έθνη και ο Κύριος θα λυτρώση τούς υιούς τού Ισραήλ». Εκεί, η Μαρία παρέμεινε δώδεκα συναπτά έτη, υπηρετώντας τον Θεό και γενόμενη σκεύος Θείας Χάριτος!

Η αναφορά για την είσοδο τής Μαρίας στον Ναό, δεν γίνεται στα βιβλία που απαρτίζουν την Καινή Διαθήκη, αλλά σε δύο απόκρυφα Ευαγγέλια, το Πρωτευαγγέλιο τού Ιακώβου και τού Ψευδο – Ματθαίου, όπως αναφέρονται οι συγγραφείς τους. Εκεί αναφέρεται η επιθυμία των υπέργηρων γονέων να αποκτήσουν τέκνο, όπως και η αναγγελία πως θα γίνει, από στόματος Αγγέλου. Βέβαια, όσον αφορά τον γενικώτερο βίο τής Θεομήτορος, πραγματικά η Καινή Διαθήκη δεν δίδει πολλές πληροφορίες.

Πολλές είναι οι θεομητορικές εορτές κατά την διάρκεια τού χρόνου. Η Παναγία, τιμάται ιδιαιτέρως από τούς ανθρώπους, καθώς βρίσκεται πολύ κοντά μας, λόγω τής φύσεώς της, καθώς ήταν κανονικός άνθρωπος σαν εμάς. Βρίσκεται όμως και δίπλα στον Θεό ως μητέρα τού Ενσαρκωθέντος Λόγου, στον οποίο μεσιτεύει για το ανθρώπινο γένος. Η Θεοτόκος είναι η μητέρα μας, που πάντα στέκεται με συμπόνια δίπλα μας.

Στην εικόνα των Εισοδίων, μπορούμε να διακρίνουμε ένα συμβολισμό αφ ενός για το αειπάρθενον τής Θεοτόκου, αφ ετέρου για τον ρόλο της στο σχέδιο τής Θείας Οικονομίας. Στο σημείο αυτό, να τονίσουμε ότι η Παναγία γεννήθηκε φυσιολογικά όπως όλοι μας, και δεν ήταν απηλλαγμένη από το προπατορικό αμάρτημα, όπως διετύπωσε στα 1854 ο πάπας Πίος Θ’, με το δόγμα τής «ασπίλου συλλήψεως». Ο μόνος απηλλαγμένος από το προπατορικό αμάρτημα, ήταν ο Ιησούς Χριστός, ο οποίος γεννήθηκε άνευ σαρκικής ενώσεως, εκ Πνεύματος Αγίου. Η Παναγία λοιπόν, ενώ είχε την φυσική ροπή τού ανθρώπου προς την αμαρτία, εν τούτοις την κατανίκησε, με προσευχή, εγκράτεια, αγνότητα, νηστεία, ταπείνωση, υπακοή και άσκηση σε όλες τις αρετές, ώστε έφτασε να γίνει Παν- Αγία!

Η εορτή των Εισοδίων καθιερώθηκε κατά τον 7ο αιώνα στην Ανατολή και πολύ αργότερα στη Δύση. Με τα Εισόδια τής Θεοτόκου συνδέεται και η βασιλική τής Αγίας Μαρίας, που χτίστηκε δίπλα στα ερείπια τού Ναού τού Σολομώντος και εγκαινιάστηκε στις 21 Νοεμβρίου 543 από τον Ιουστινιανό. Εξ αυτού του γεγονότος φαίνεται να πηγάζει η παράδοση να εορτάζονται τα Εισόδια στις 21 Νοεμβρίου.