Ο απόστολος Ιωάννης, ο Ευαγγελιστής της Αγάπης και Ηγαπημένος Μαθητής

9 Ιουλίου 2020

Ο Ιωάννης, υιός του Ζεβεδαίου και της Σαλώμης και αδελφός του Ιακώβου, ψαράς στο επάγγελμα, υπήρξε μαθητής του Προδρόμου προτού τον καλέσει ο Χριστός. Η πρώτη του γνωριμία με το Χριστό έγινε στην έρημο του Ιορδάνου. Όταν αργότερα ήρθε ο Χριστός στη Γαλιλαία και κάλεσε τα δύο αδέλφια, αυτοί αμέσως εγκατέλειψαν τα πάντα και τον ακολούθησαν. Ανήκε στον κύκλο των δώδεκα, από τους οποίους μάλιστα ξεχώριζε αυτός με τον αδελφό του και τον Πέτρο. Αυτούς τους τρεις μόνον παρέλαβε ο Κύριος σε ορισμένα θαύματα, ή αποκαλύψεις του, όπως στην Μεταμόρφωση, στην ανάσταση της θυγατρός του Ιαείρου και στην αγωνιώδη προσευχή Του στον κήπο της Γεθσημανή. Παρακολούθησε από κοντά την εξέλιξη της δίκης του Κυρίου ενώπιόν του Άννα και του Καϊάφα.

Ήταν παρών κατά την ώρα της σταυρώσεως στο Γολγοθά και σ’ αυτόν εμπιστεύθηκε ο Κύριος τη φροντίδα της μητέρας του. Έγινε αυτόπτης μάρτυς της αναστάσεως και της αναλήψεώς Του. Την ημέρα της Πεντηκοστής ήταν παρών στο υπερώο μαζί με τους άλλους μαθητές και δέχθηκε την επιφοίτηση του αγίου Πνεύματος. Μετά την Πεντηκοστή για ένα διάστημα συνεργάσθηκε με τον Πέτρο στο κήρυγμα και στην Ιεραποστολή. Για τη συνερ-γασία του αυτή στην Ιερουσαλήμ αναφερθήκαμε ήδη προηγουμένως. Ήταν επίσης παρών στην Αποστολική Σύνοδο το 49 μ.Χ., αλλά μάλλον δεν βρισκόταν στα Ιεροσόλυμα κατά την δεύτερη μετάβαση του Παύλου το 58 μ.Χ.

Οι ειδήσεις για την παραπέρα ζωή και δράση του αποστόλου είναι μάλλον συγκεχυμένες και προέρχονται κυρίως από την Παράδοση. Μετά το θάνατο του αδελφού του Ιακώβου πιθανόν για ένα διάστημα να έφυγε με το ευαγγελιστή Μάρκο στην Αίγυπτο. Μετά το μαρτυρικό θάνατο του Πέτρου ανέλαβε την πρωτοβουλία και τη μέριμνα όλης της Εκκλησίας. Επισκέφθηκε τη Μικρά Ασία, όπου ανέπτυξε θαυμαστή ιεραποστολική δράση με κέντρο την Έφεσο μέχρι το θάνατό του. Καταπολέμησε τις αιρέσεις και μάλιστα το Γνωστικισμό και το Νικολαϊτισμό και στερέωσε τις Εκκλησίες στην Ορθόδοξη πίστη. Γίνεται ο «υιός της βροντής», (Μαρκ.3,17) κατά την προφητική ρήση του Κυρίου, ο κεραυνός που συντρίβει τους αιρετικούς. Στον διωγμό του Δομετιανού εξορίσθηκε στην Πάτμο, όπου έγραψε την Αποκάλυψη. Μετά τον θάνατο του Δομετιανού, το 96 μ.Χ., επέστρεψε στην Έφεσο, όπου σύμφωνα με τη μαρτυρία του Ειρηναίου, έγραψε το Ευαγγέλιό του στα χρόνια του Τραϊανού, (98-117μ.Χ.). Την συγγραφή των τριών Καθολικών Επιστολών θα πρέπει να τοποθετήσουμε μετά την συγγραφή της Αποκαλύψεως και προ της συγγραφής του Ευαγγελίου του.

Ο Ιερώνυμος αναφέρει ότι όταν έφθασε σε μεγάλη ηλικία, δεν μπορούσε πια να περιοδεύει και να κηρύττει στους Χριστιανούς. Γι’ αυτό οι μαθητές του τον μετέφεραν σε φορείο στις συνάξεις των πιστών. Και επειδή δεν μπορούσε να κάνει μεγάλα κηρύγματα, κήρυττε πάντοτε με τρεις λέξεις: «τεκνία αγαπάτε αλλήλους». Ο Κλήμης ο Αλεξανδρέας μας πληροφορεί, ότι ο Ιωάννης κάποτε πήρε τα βουνά, για να σώσει έναν πιστό, που εγκατέλειψε την χριστιανική ζωή και συνδέθηκε με ληστρική συμμορία.  Ο Ειρηναίος μνημονεύει ακόμη, ότι ο Ιωάννης αποστρεφόταν με πάθος τους αιρετικούς. Όταν κάποτε βρέθηκε σε δημόσιο λουτρό και έμαθε, ότι ήταν μέσα ο αιρεσιάρχης Κήρινθος, βιάστηκε να φύγει λέγοντας: «Ας φύγουμε μην πέσει και το λουτρό, αφού είναι μέσα ο Κήρινθος, ο εχθρός της αλήθειας».Η παράδοση μας διασώζει μία απειρία θαυμάτων του αγίου, που μπορεί κανείς να βρει στα συναξάρια της Εκκλησίας, (26 Σεπτεμβρίου και 8 Μαΐου). Ένα από αυτά αναφέρεται στο παράδοξο θαύμα, που συμβαίνει κάθε χρόνο στις 8 Μαΐου στον τάφο του αγίου. Εκεί, την ημέρα εκείνη, αναβρύζει μια σκόνη, που οι ντόπιοι την ονομάζουν «Μάνα». Από αυτό το «Μάνα» παίρνουν οι πάσχοντες και με πολλή πίστη «μεταχειρίζονται εις απολύτρωσιν κάθε πάθους, εις ιατρείαν ψυχών και εις υγείαν σωμάτων». Ο Ιωάννης εκοιμήθη στην Έφεσο, σύμφωνα με την μαρτυρία του Ευσεβίου κατά το έβδομο έτος της βασιλείας του αυτοκράτορα Τραϊανού γύρω στο 104 μ.Χ. σε ηλικία πάνω από 100 ετών. Ορισμένοι χριστιανοί από την Έφεσο ήρθαν μετά τον θάνατό του στον τάφο του, και αφού ανέσκαψαν, δε βρήκαν το σκήμωμά του. Το γεγονός αυτό αποτέλεσε την απαρχή της παράδοσης περί της μεταστάσεώς του.

Διαβάστε ολόκληρη τη μελέτη εδώ