Προσβάσιμη σελίδα

Το «κέντημα» της Βυζαντινής Μουσικής-Παίζοντας με τα σημάδια στο Ωδείο Σίμων Καράς

Η διδασκαλία της Βυζαντινής Μουσικής ιδιαίτερα στις μικρές ηλικίες (προνήπια-πρώτες τάξεις του Δημοτικού) είναι μια πρόκληση για τον διδάσκοντα. Η πρώτη αντίδραση των παιδιών αλλά και των ενηλίκων όταν έρχονται αντιμέτωποι με αυτόν τον μουσικό κώδικα είναι πως είναι κινέζικα ή πως πρόκειται για μια αραβική γλώσσα.

 

 

Τα παιδιά μας όμως μέσα από μια δημιουργική συνθήκη εκείνη του παραμυθιού καλούνται να καταρρίψουν αυτήν την πρωταρχική τους υπόθεσή  και να κατανοήσουν τις ρίζες αυτού του μουσικού κώδικα. Σχόλιο (ΕΜ1):., αφού πρώτα κατανοήσουν τη λειτουργική του αξία.

Το αισθητήριό τους πως πρόκειται για μια γραφή, για ένα αλφάβητο είναι πολύ σπουδαίο σημείο εκκίνησης! Το μουσικό αλφάβητο της Βυζαντινής μουσικής ξεδιπλώνεται μπροστά στα μάτια τους μέσα από  την προσπάθεια ενός ήρωα να βρει τον τρόπο να μοιράζεται τις μελωδίες που συνθέτει με έναν φίλο του που φεύγει για μια μακρινή χώρα.

Μέσα από την προσπάθεια του ήρωα να βρει τη λύση στο πρόβλημά του ξεκινάει ένα δημιουργικό ταξίδι εκμάθησης των μουσικών σημαδιών, κατανοώντας τη λειτουργία τους πολλές φορές σε σχέση με το όνομά τους.

Ένα απλό παράδειγμα είναι τα κεντήματα.

Τα κεντήματα πρόκειται για σημάδια που ζητούν από την φωνή την ανάβασή της.Όμως εκείνα έχουν μια ακόμη ιδιότητα άρρηκτα συνδεδεμένη με την κεντητική τέχνη. Όπως τα κεντήματα στολίζουν τα σπιτικά μας, έτσι και τα «κεντήματα» διανθίζουν το βυζαντινό μέλος, ζητώντας μια ιδιαίτερη εκφορά στην απόδοση του φθόγγου.

Σχόλιο (ΕΜ2): Προσφέρουν μια ιδιαίτερη εκφορά στην απόδοση του φθόγγου – τον διανθίζουν, δηλαδή όπως με τα κεντήματα ομορφαίνουμε το σπιτικό μας έτσι και με τα «κεντήματα», ομορφαίνουμε το βυζαντινό μουσικό μας σύστημα, λέγαμε στα μαθήματά μας.

Εμπνεόμενοι από αυτήν ιδιότητα των κεντημάτων φτιάξαμε με τους μαθητές μας το κέντημα της Βυζαντινής Μουσικής.Οι μαθητές κλήθηκαν να χρησιμοποιήσουν ως μοτίβα για το κέντημά τους τα σημάδια εκείνα όπου είχαν διδαχθεί και ιδού τα αποτελέσματα:

 

 

*Σχέδια: Δ. Μαλακασιώτη από το εκπαιδευτικό μας υλικό

*Εργασίες: Γ. Μαμαλόγκου , Μ. Δανδράκη κ’ Ε. Σόμπολου

Πρόσφατες
δημοσιεύσεις
«Ορθοδοξίας οδηγέ», Απολυτίκιον αγ. Ιωάννη Δαμασκηνού (Χορός Σιμωνοπετριτών)
Αγ. Ιωάννης ο Δαμασκηνός: Η πρώτη πηγή της βυζαντινής μουσικής
Χερουβικόν Χαρ. Παπανικολάου, ήχ. δ΄«άγια» (Δανιηλαίοι-Θωμάδες)
Θρονική εορτή Οικουμενικού Πατριαρχείου (30/11/2020)