Συγχώρηση: Πρακτικές εφαρμογές μιας διαχρονικής αρετής

3 Φεβρουαρίου 2021

Η πρόταση της διδασκαλίας της συγχώρησης στα σχολεία είναι μια πρόταση η οποία βασίζεται σε εκτενείς έρευνες του Πανεπιστημίου του Wisconsin στο Madison των ΗΠΑ, αλλά και άλλων Πανεπιστημίων διεθνώς, και εστιάζει στους ανθρώπους και στις σχέσεις, παρά στην τιμωρία και την ποινή. Στηρίζεται στην ακράδαντη πίστη ότι η συγχωρητικότητα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως μια στρατηγική αντιμετώπισης από άτομα που έχουν υποστεί προσβολή, απόρριψη, αδικία, βία, εκφοβισμό. Προσφέρει νέα πρότυπα και καινούργια μονοπάτια αντιμετώπισης των ανθρωπίνων σχέσεων, ειδικότερα μέσα στον χώρο του σχολείου, το οποίο αποτελεί μια μικρογραφία της κοινωνίας.

Συχνά στεκόμαστε διστακτικοί μπροστά σε ό,τι καινούργιο. Είμαστε όλοι φορτισμένοι από πολλά μηνύματα και αλλαγές, καινούργια πρότυπα και προσανατολισμούς, ποικίλες περιπλανήσεις και διαδρομές που μπορεί να οδηγήσουν σε πνευματική κόπωση. Η πρόταση της συγχώρησης είναι μια παλιά αλλά και τόσο σύγχρονη έννοια. Μήπως ήρθε ο καιρός να ανατρέξουμε στο παρελθόν, όχι σε ένα παρελθόν ως αυτοσκοπό, αλλά που παραπέμπει στο μέλλον, και να ανακαλύψουμε τις πολύτιμες πηγές που μας διατίθενται; Μήπως ήρθε η ώρα να ανακαλύψουμε ιδέες και αξίες που περιφρονήσαμε, οι οποίες για την παράδοση αυτού του τόπου θεωρούνται δεδομένες, και τώρα αποδεικνύονται σύγχρονες, λειτουργικές και διαχρονικές και μέσα από την επιστήμη;

Στο πλαίσιο του προγράμματος «Αγωγή στη Συγχώρηση» οι Εκδόσεις «Εν Πλω» διοργανώνουν διαδικτυακή εκδήλωση με θέμα: ΣΥΓΧΩΡΗΣΗ: Πρακτικές εφαρμογές μιας διαχρονικής αρετής

ΟΜΙΛΗΤΕΣ – ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Robert Enright

Καθηγητής Παιδαγωγικής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Wisconsin-Madison. Ιδρυτής του International Forgiveness Institute.

• «Η θεραπευτική αξία της συγχώρησης μέσα από την αριστοτελική φιλοσοφική προοπτική»

Πέλη Γαλίτη

Ερευνήτρια του Τμήματος Παιδαγωγικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Wisconsin-Madison. Διευθύντρια του προγράμματος «Αγωγή στη Συγχώρηση».

• «Ο δρόμος της συγχώρησης: Από τη θεωρία στην πράξη»

Κωνσταντίνος Κορναράκης

Καθηγητής Χριστιανικής Ηθικής – Βιοηθικής του Τμήματος Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών

• «Λειτουργικές και δυσλειτουργικές όψεις της συγχωρητικότητας σε κείμενα της ασκητικής χριστιανικής γραμματείας»

Κωνσταντίνος Μπίκος

Καθηγητής Σχολικής Παιδαγωγικής και Νέων Τεχνολογιών στο Τμήμα

Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής Α.Π.Θ.

• «Κοινωνικοσυναισθηματική και ηθική ανάπτυξη του Έλληνα μαθητή: η συμβολή της αγωγής στη συγχώρηση»

Συντονιστές: Δήμητρα Ζερεφού, Ελένη Δελημπέη, Βασίλης Σιδερής
Διερμηνεία: Ζωή Γάλλου

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

• Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά και θα μεταδοθεί με live streaming από το κανάλι των εκδόσεων Εν Πλω:

https://www.youtube.com/enploeditions

• Προαιρετική δήλωση συμμετοχής εδώ: https://bit.ly/2Momhcw

Tα βιογραφικά των ομιλητών:

• Βιογραφικό Dr. Robert Enright

O Robert Enright είναι καθηγητής της Παιδαγωγικής Ψυχολογίας του Παν/μίου του Wisconsin-Madison. Είναι ιδρυτικό μέλος του International Forgiveness Institute, το οποίο προωθεί εκπαιδευτικό υλικό με σκοπό να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς να εμπνεύσουν την έννοια της συγχώρησης στους μαθητές. Aπό το 1985 πρωτοστατεί στις επιστημονικές μελέτες σχετικά με τη συγχώρηση και τις ευεργετικές επιδράσεις της. Το περιοδικό Time τον αναφέρει ως τον «πρωτοπόρο της συγχώρησης». Είναι συγγραφέας πάνω από 150 επιστημονικών άρθρων και 7 βιβλίων. Μαζί με τους συνεργάτες του έχουν μελετήσει επιστημονικά και αναπτύξει τη διαδικασία προς τη συγχώρηση, και έχουν μεταξύ άλλων βοηθήσει άτομα σε κέντρα απεξάρτησης, άτομα που βρίσκονται σε τελικό στάδιο καρκίνου, κακοποιημένες γυναίκες και άτομα που νοσηλεύονται για καρδιοπάθεια. Η εργασία του σχετικά με τη συγχώρηση έχει εμφανιστεί σε πολλά διεθνή περιοδικά, εφημερίδες και τηλεοπτικά προγράμματα.

• Βιογραφικό Δρ. Πέλη Γαλίτη

Η Πέλη Γαλίτη-Κυρβασίλη είναι Διδάκτωρ Παιδαγωγικών του Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος Master Σχολικής Συμβουλευτικής του Πανεπιστημίου του Missouri-St. Louis. Εργάστηκε ως σύμβουλος σε σχολεία των Η.Π.Α. και είναι μέλος της Αμερικανικής Συμβουλευτικής Εταιρείας. Δίδαξε Συμβουλευτική στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών και το πρόγραμμα συγχωρησης και αποκαταστατικής δικαιοσύνης στο μεταπτυχιακό Tμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης. Υπηρέτησε ως εκπαιδευτικός στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και διετέλεσε στέλεχος στον Συμβουλευτικό Σταθμό Νέων Β΄ Αθήνας. Το 2012 εγκαταστάθηκε οικογενειακώς στις ΗΠΑ και εργάζεται στο Τμήμα της Παιδαγωγικής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Wisconsin-Madison. Διευθύνει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Αγωγή στη Συγχώρηση» και, επισκεπτόμενη κατά τακτά διαστήματα την Ελλάδα διοργανώνει επιμορφωτικά σεμινάρια για εκπαιδευτικούς

• Βιογραφικό Κωνσταντίνου Κορναράκη

Ο Κωνσταντίνος Κορναράκης είναι Καθηγητής του Τμήματος Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Ε.Κ.Π.Α. με γνωστικό αντικείμενο «Χριστιανική Ηθική-Βιοηθική». Στο πλαίσιο του διδακτικού του έργου ασχολείται με θέματα ηθικής θεολογίας, βιοηθικής, καθώς και άλλα σύγχρονα ηθικά και ανθρωπολογικά ζητήματα. Είναι τακτικό μέλος ποικίλων εκκλησιαστικών και επιστημονικών επιτροπών όπως: της Συνοδικής Επιτροπής Βιοηθικής της Εκκλησίας της Ελλάδος, της Pontificia Academia Pro Vita (Βατικανό), της Επιτροπής Βιοηθικής του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου των Εκκλησιών, της Εθνικής Επιτροπής Δεοντολογίας του Ε.Ο.Φ., της Επιτροπής Βιοηθικής του ελληνικού Ινστιτούτου Παστέρ, της εκτελεστικής επιτροπής του ελληνικού κλιμακίου της έδρας Βιοηθικής της ΟΥΝΕΣΚΟ (Haifa), της Επιτροπής Βιοηθικής και Δεοντολογίας του του Ε.Κ.Π.Α. κ.ο.κ

• Βιογραφικό Κωνσταντίνου Γ. Μπίκου

Ο Κωνσταντίνος Γ. Μπίκος με σπουδές στη Φιλοσοφική Σχολή του Α.Π.Θ. και τη Φιλοσοφική Σχολή του πανεπιστημίου Άλμπερτ – Λούντβιχ του Φράϊμπουργκ της Γερμανίας είναι καθηγητής στο Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του Α.Π.Θ., στο γνωστικό αντικείμενο «Σχολική Παιδαγωγική και Νέες Τεχνολογίες». Είναι διευθυντής του εργαστηρίου «Μικροδιδασκαλίας» του οικείου Τμήματος και πρόεδρος του Παιδικού Κέντρου του Α.Π.Θ.. Έχει πολυετή εμπειρία από εκπαιδευτικά και ερευνητικά προγράμματα, ενώ διετέλεσε επί μία δεκαετία διευθυντής του 2ου Περιφερειακού Επιμορφωτικού Κέντρου (ΠΕΚ) της Θεσσαλονίκης. Τα επιστημονικά και ερευνητικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στην αλληλεπίδραση και τις κοινωνικές σχέσεις στο χώρο του σχολείου, στην κατάρτιση και το ρόλο του εκπαιδευτικού, όπως και στην προβληματική της εισαγωγής των υπολογιστών στην εκπαίδευση. Από το 2016 συνεργάζεται με το πανεπιστήμιο του Ουισκόνσιν στο πλαίσιο του προγράμματος «Αγωγή στη συγχώρηση».

• Το προσεχές διάστημα θα κυκλοφορηθεί από τις εκδόσεις Εν Πλω το νέο βιβλίο της Πέλης Γαλίτη με τίτλο: 

ΤΡΑΥΜΑ ΚΑΙ ΘΑΥΜΑ – Ιστορίες ψυχικής ανθεκτικότητας και συγχώρησης

https://www.enploeditions.gr

• Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το πρόγραμμα «Αγωγή στη Συγχώρηση» μπορείτε να επισκεφθείτε και την ιστοσελίδα:  https://forgiveness.gr