«Θεσσαλονίκη-Βενετία, ίχνη των ανθρώπων δρόμοι της ιστορίας, 15ος με 19ος αιώνας»

5 Οκτωβρίου 2021

Βενετία: Ο Άγιος Γεώργιος των Ελλήνων και η Φλαγγίνειος Σχολή (αριστερά), 17ος-18ος αιώνας. Από: https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11433078

Η διαχρονική σχέση με το έντονο πολιτιστικό υπόβαθρο της Βενετίας και της Θεσσαλονίκης παρουσιάζεται μέσα από την έκθεση «Θεσσαλονίκη-Βενετία, ίχνη των ανθρώπων δρόμοι της Ιστορίας, 15ος με 19ος αιώνας».

Η έκθεση εγκαινιάζεται σήμερα 5 Οκτώβρη 2021, 6.30 μ.μ, στο Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης (πλατεία Ιπποδρομίου), ως μια πρωτοβουλία της αντιδημαρχίας Διαδημοτικής συνεργασίας και Απόδημου Ελληνισμού του δήμου Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με το Ελληνικό Ινστιτούτο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών Βενετίας υπό την αιγίδα της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού και Δημόσιας Διπλωματίας.

Τα εγκαίνια θα τελέσει ο γενικός γραμματέας Απόδημου Ελληνισμού και Δημόσιας Διπλωματίας Ιωάννης Χρυσουλάκης.

Η ιστορική τεκμηρίωση βασίζεται σε αδημοσίευτο, κυρίως, αρχειακό υλικό προερχόμενο από το Αρχείο του Ελληνικού Ινστιτούτου Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών Βενετίας και του Κρατικού Αρχείου της Βενετίας και μέσα από μια συλλογή εγγράφων και γκραβούρων στα οποία αποτυπώνονται οι πολυποίκιλτες αποχρώσεις της αλληλεπίδρασης των δύο πόλεων, με κεντρικούς ήρωες τους Θεσσαλονικείς αποίκους στη Βενετία και φόντο την ελληνική παροικία του Αγίου Γεωργίου.

 

Οι τρεις βασικοί άξονες της έκθεσης είναι

* Η ιστορική τεκμηρίωση μέσα από παρουσίαση εγγράφων, τα οποία φωτίζουν μία άγνωστη πλευρά της ιστορίας της Θεσσαλονίκης από τον 15ο έως τον 19ο αιώνα.

* Η βιωματική προσέγγιση μέσα από τη συνέντευξη του Gherardo degli Azzoni Avogadro Malvasia, δρ. Ιστορίας της Τέχνης, απογόνου της σημαντικής για την ελληνική κοινότητα της Βενετίας οικογένειας Νιννή με καταγωγή από Θεσσαλονίκη.

* Η εικαστική απόδοση με DNA metal sculpture ως υλοποίηση στο χώρο του concept του εκθεσιακού σχεδιασμού, με εικαστική εγκατάσταση «Ικεσία ο Τάφος του Λουκά Σπανδούνη» ο οποίος βρίσκεται στον Ι.Ν. Αγίου Δημητρίου Θεσσαλονίκης και με ταυτόχρονη ρεαλιστική απόδοση του ταφικού αυτού μνημείου του Λουκά Σπανδούνη (chiaroscuro) καθώς και με προσωπογραφίες και γκραβούρες με αναφορά στο αρχειακό υλικό, «Once Upon a Time I Was an Alien Of Hellenic Descent, Now I’m Just an Alien». Πρόκειται για μια εικαστική εγκατάσταση ως μία διερεύνηση πάνω σε ζητήματα όπως το αίσθημα του «ανήκειν», αλλά και της διπλής ταυτότητας.

Η έκθεση πλαισιώνεται επίσης, από ψηφιακό οδηγό επαυξημένης πραγματικότητας, με στοιχεία κοινωνικής δικτύωσης, για την παρουσίαση επιπλέον πληροφοριακού υλικού και τη δημιουργία μιας εικονικής κοινότητας για το κοινό της έκθεσης, ενώ συνοδεύεται επίσης από ψηφιακό πολυμεσικό υλικό και εφέ σχεδιοκίνησης για τις γκραβούρες της έκθεσης σε μια προσπάθεια απόδοσης κίνησης και ζωντάνιας.

 

Ιδιαίτερες ευχαριστίες στους
Κατερίνα Κορρέ: Ιστορική έρευνα, τεκμηρίωση, μετάφραση, φωτογραφία.
Μελίνα Παπαδοπούλου: Επιμέλεια έκθεσης, εκθεσιακός μουσειολογικός σχεδιασμός
Ιωάννα Αξιώτη: Νοηματικός μουσειολογικός σχεδιασμός