Άγιος Γρηγόριος ο Διάλογος: Ο μοναχός από το όρος Αργεντάριο που ανάστησε νεκρό

11 Σεπτεμβρίου 2022

Άγιος Γρηγόριος ο Διάλογος Πάπας Ρώμης.

(Επιμέλεια Στέλιος Κούκος)

 

Διηγείται ο άγιος Γρηγόριος ο Διάλογος:
Στα δικά μας μόλις, χρόνια υπήρξε ένας υποδιάκονος της εκκλησίας Βαξεντίου1, ονόματι Κουαδραγέσιμος2, ο οποίος συνήθιζε να βόσκει την αγέλη των προβάτων του εκεί στην περιοχή της Αυρηλίας3. Από διήγηση αυτού του εξαιρετικά φιλαλήθους ανθρώπου κατέστη γνωστό ένα θαυμαστό γεγονός, το οποίο είχε επιτελεσθεί μυστικά.

Ενώ λοιπόν αυτός, όπως είπαμε, επιμελούνταν το κοπάδι του στην Αυρηλία, υπήρχε ένας άνδρας ευσεβούς ζωής από το όρος που καλείται Αργεντάριο4, ο οποίος στο μοναχικό σχήμα, που παρουσίαζε στην εμφάνισή του, ανταποκρινόταν με τα ήθη του. Αυτός λοιπόν συνήθιζε μια φορά τον χρόνο να έρχεται από αυτό το όρος Αργεντάριο στην εκκλησία του μακαρίου Πέτρου του Κορυφαίου και παρεξέκλινε χάριν φιλοξενίας στο σπίτι του προαναφερθέντος υποδιακόνου Κουαδραγεσίμου, όπως ο ίδιος διηγήθηκε.

Κάποια μέρα που είχε μπει στο κατάλυμά του, το οποίο δεν απείχε πολύ από την εκκλησία, κάποιας φτωχούλας γυναίκας ο σύζυγος τελειώθηκε εκεί κοντά. Σύμφωνα με την συνήθεια τον έπλυναν, τον έντυσαν τα ιμάτιά του, τον τύλιξαν σε σάβανο, αλλά τους πρόλαβε το βράδυ και δεν μπόρεσαν να τον θάψουν. Κάθησε λοπόν η χήρα γυναίκα κοντά στο σώμα του κεκοιμημένου και περνώντας τη νύχτα με μεγάλο κλάμα, προσπαθούσε να ανακουφίσει τον πόνο της με συνεχείς κραυγές θρήνων.

Καθώς αυτό γινόταν επί πολλή ώρα και η γυναίκα δεν σταματούσε με κανένα τρόπο να κλαίει, ο άνθρωπος του Θεού, που βρισκόταν εκεί φιλοξενούμενος, συγκινήθηκε και λέει στον υποδιάκονο Κουαδραγέσιμο:
– Η ψυχή μου συμπάσχει στον πόνο αυτής της γυναίκας. Σε παρακαλώ, σήκω κι ας προσευχηθούμε.

Πορεύθηκαν λοιπόν και οι δύο στη γειτονική εκκλησία και δόθηκαν από κοινού σε προσευχή. Αφού προσευχήθηκαν αρκετή ώρα, ο δούλος του Θεού ζήτησε από τον υποδιάκονο Κουαδραγέσιμο5 να δώσουν τέλος στην προσευχής.

Σαν τελείωσαν μάζεψε σκόνη από το κράσπεδο του θυσιαστηρίου και μαζί με τον Κουαδραγέσιμο πήγε, πλησίασε το σώμα του νεκρού και δόθηκε και εκεί σε προσευχή.

Αφού προσευχήθηκε επί αρκετή ώρα, δεν θέλησε τώρα πια, όπως είχε κάνει προηγουμένως, να δώσει τέλος στην προσευχή με τον υποδιάκονο, αλλά ο ίδιος ευλόγησε κι αμέσως σηκώθηκε. Επειδή εβάσταζε στο δεξιό του χέρι τη μαζεμένη σκόνη, με το αριστερό αφαίρεσε το οθόνιο που κάλυπτε το πρόσωπο του νεκρού.

Μόλις αντίκρυσε να γίνεται αυτό η γυναίκα, άρχισε να αντιδρά έντονα και να απορεί τι ήθελε να κάνει. Σαν σήκωσε το οθόνιο, για λίγη ώρα έτριψε το πρόσωπο του νεκρού με τη σκόνη που είχε μαζέψει. Αφού έγινε η εντριβή επί πολλή ώρα, εκείνος ξαναδέχθηκε την ψυχή του, χασμουρήθηκε, άνοιξε τα μάτια, ανασηκώθηκε, ανακάθησε και απορούσε τι έτρεχε με αυτόν, σαν να είχε ξυπνήσει από βαρύ ύπνο.

Όταν το είδε αυτό η γυναίκα, κουρασμένη από τους οδυρμούς, άρχισε από τη χαρά της περισσότερο να κλαίει και δυνατότερες κραυγές να βγάζει.

Ο άνθρωπος του Κυρίου την συγκράτησε με μια μειλίχια απαγόρευση:
– Σώπα, σώπα. Κι αν κανένας σας ρωτήσει πώς έγινε αυτό, αυτό μόνο να πείτε, ότι ο Κύριος Ιησούς Χριστός με τον δικό του τρόπο το έκανε.

Το είπε αυτό και βγήκε από το σπίτι της.

Αμέσως άφησε τον υποδιάκονο Κουδραγέσιμο και δεν εμφανίσθηκε στο εξής στον τόπο εκείνο. Θέλοντας δηλαδή να ξεφύγει την πρόσκαιρη δόξα, κανόνισε να μη τον ξαναδούν ποτέ πια σε αυτή τη ζωή, αυτοί που τον είχαν δει προικισμένο με τόση δύναμη.

1. Baxentium, δύσκολο να αποφασισθεί περί τίνος πρόκειται. Αν δεν είναι επισκοπή, τότε πρόκειται για επαρχιακή ενορία με εκκλησία του Αποστόλου Πέτρου, όπως φαίνεται παρακάτω, ίσως στους αρχαίους Βόλκους (Volci).
2. Quadragesimus (=Τεσσαρακοστός).
3. Aurelia, η περιοχή που διασχίζει η Αυρηλία οδός, δηλαδή τα Δυτικά παράλια προς Βόρεια της Ρώμης.
4. Argentarius Mons, όρος που σχηματίζει ιδιόρρυθμη χερσόνησο (που προήλθε από νησί) στο Τυρρηνικό πέλαγος, ύψους 2083 ποδών, το σημερινό Αρτζεντάρο.
5. Έβαλε τον κληρικό να κάνει την απόλυση.

Απόσπασμα από το βιβλίο, Άγιος Γρηγόριος ο Διάλογος, «Βίοι αγνώστων ασκητών», έκδοση Ιεράς Καλύβης αγίων Αποστόλων – «Πατριάρχου». Εισαγωγή, μετάφραση, σημειώσεις, Ιερομονάχου Ιωάννου.