Ο Κύριος χαίρεται, όταν τιμάμε την μητέρα του

8 Σεπτεμβρίου 2022

Ρωσική εικόνα της Παναγίας του Καζάν. Ιερά Μονή Αγίας Τριάδος Πέντε Βρυσών της Ιεράς Μητρόπολης Λαγκαδά.

(Επιμέλεια Στέλιος Κούκος)

Ευλάβεια και πόθος Θεομητορικός

 

Ρώτησε κάποιος μοναχόςΕυλάβεια και πόθος Θεομητορικός τον γερω-Νικήτα από την Σταυρονικητιανή Καλύβη της Παναγίας Καζάνσκας [Παναγία του Καζάν], χάριν ωφελείας και οικοδομής, τι κανόνα κάνει.

Απήντησε:
– Ο Γέροντάς μου στο κοινόβιο μου είπε να κάνω έξι κομποσχοίνια του Κυρίου και έξι της Παναγίας. Εγώ τα κάνω όλα στην Παναγία. Η τιμή στην Παναγία σώζει. Ο Κύριος χαίρεται, όταν τιμάμε την μητέρα του. Όποιος τιμά την Παναγία που θήλασε τον Κύριο του σύμπαντος, περισσότερο θα τιμά τον ίδιο τον Κύριο. Η Παναγία είναι μάννα ξέρεις τι θα πει μάννα;

Εδώ ο λόγος διακόπηκε από τους λυγμούς του Γέροντα που φαινόταν σαν ένα μικρό παιδάκι με αγάπη ανυπέρβλητη προς την Παναγία-μητέρα του.

Αυτή η ευλάβεια και ο παρθενικός πόθος που ανάβει το πυρ το εγκάρδιο στις καρδιές των αγιορειτών μοναχών, ομορφαίνει και αρωματίζει την μοναχική τους ζωή.

Ο γερω-Νικήτας, τετρωμένος και αυτός από Θεομητορικό πόθο κατάκαρδα, ήταν λάτρης και δούλος της Παναγίας της Καζάνσκας.

Είχε στο κελλί του θαυματουργή εικόνα, αντίγραφο της Παναγίας του Καζάν. Μπροστά στην εικόνα έκαιγε ακοίμητο πάντα ένα καντήλι με μεγάλη φλόγα και σχεδόν πάντα ένα μεγάλο κερί.

Την είχε τοποθετήσει στην μέση της Εκκλησίας. Γέμιζε όλο τον χώρο.

Όταν εργαζόταν στον Παντοκράτορα και έμενε τη νύχτα εκεί, ερχόταν δύο ώρες πεζοπορία και άναβε το καντήλι και ξαναγύριζε. Όλες τις πτωχές οικονομίες του τις πρόσφερε θυσία στην Παναγία για λάδι, κερί και θυμίαμα.

Όταν έλειπε, ποτέ δεν κλείδωνε το Καλύβι του.

Κάποτε που είχαν γίνει κλοπές σε κελλιά της περιοχής, τον ρώτησαν πως δεν φοβάται να μην τον κλέψουν, απήντησε:
-Εγώ ήρθα να φυλάξω την Παναγία η η Παναγία εμένα; και πράγματι, παρ’ ότι ήταν νύχτα-μέρα ανοιχτό το Κελλί του δεν χάθηκε τίποτε.

Είχε αγάπη και εμπιστοσύνη στην Παναγία και εκείνη σαν παιδί της τον βοηθούσε.

 

Απόσπασμα από το βιβλίο, «Από την ασκητική και αγιορείτικη παράδοση», Άγιον Όρος 2011.