Εκοιμήθη ο Ιερομόναχος Αναστάσιος Καρεώτης

27 Δεκεμβρίου 2022

Ο Ιερομόναχος Αναστάσιος κατά την επίσκεψή του στον Οικουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο, με την ευκαιρία έκθεσής του στην Κωνσταντινούπολη. Ο παπα-Αναστάσης είναι στα δεξιά του Οικουμενικού Πατριάρχη πίσω από το έργο του με θέμα την Κωνσταντινούπολη.

(Επιμέλεια Στέλιος Κούκος)

Εκοίμηθη χθες το βράδυ, 26 Δεκεμβρίου 2022 ο Αγιορείτης Ιερομόναχος Αναστάσιος, ο γνωστός σε όλους ως παπα-Αναστάσης, από το Ιερό Κουτλουμουσιανό Κελλίο Τιμίου Προδρόμου – Διονυσίου του εκ Φουρνά των Καρυών Αγίου Όρους.

Ο παπα-Αναστάσης ήταν εφημέριος στον Γομάτι Χαλκιδικής και ήταν γνωστός ζωγράφος ο οποίος «κατέγραφε» με τον χρωστήρα του την αγιορείτικη ζωή και τον κόσμο της, τους αγίους, την Κωνσταντινούπολη, τους ήρωες της Ρωμιοσύνης κ.άλ.

Έγραψε και εξέδωσε διάφορα βιβλία για το Άγιον Όρος και τα χαριτωμένα Γεροντάκια του, την Κωνσταντινούπολη και το Γομάτι Χαλκιδικής τα οποία περιείχαν και τις ιδιαίτερα χαριτωμένες ζωγραφιές του.

Ο Θεός να τον αναπαύσει. Να έχουμε την ευχή του.

Έργο του Ιερομονάχου Αναστασίου.

Βιογραφικό

Ο ιερομόναχος Αναστάσιος καταγόταν από το Παντείχιον της Κωνσταντινούπολης. Έγινε μοναχός στην Ιερά Μονή Κουτλουμουσίου το 1977 και από το 1982 εγκαταβίωνε στο Ιερό Κελλί Τιμίου Προδρόμου «Διονυσίου εκ Φουρνά» στις Καρυές, κτίτωρ του οποίου είναι ο μέγας διδάσκαλος της αγιογραφικής τέχνης ιερομόναχος Διονύσιος ο εκ Φουρνά των Αγράφων (περ. 1670-1745). Συνεχίζοντας την παράδοση του ιστορικού Κελλιού περί την τέχνην, διακονούσε με καλλιτεχνικές δραστηριότητες, ζωγράφιζε, έγραφε και καλλιεργούσε τον κήπο του Κελλιού. Εκθέσεις του έχουν παρουσιαστεί στην Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Βέροια, Βόλο, Αγιά, Αθήνα καθώς και στην Κωνσταντινούπολη, την Μόσχα, το Ελσίνκι και την Γρανάδα.

Εξέδωσε τα κάτωθι λευκώματα – πονήματα: «Αθωνικά Δίπτυχα» (2000), «Από τον Σεπτέμβριο έως τον Αύγουστο» (2004), «Κωνσταντινούπολις, Παράκληση στην Παυσολύπη» (2011) και «Όρθρος Βαθύς, το πώς η φθορά τη ζωή νικάται» (2016).

Το 2007 προχώρησε στην επανέκδοση του περισπούδαστου έργου «Ερμηνεία της ζωγραφικής τέχνης» (περ. 1728-1733) του ιερομονάχου Διονυσίου του εκ Φουρνά, το οποίο αποτελεί επί τρεις και πλέον αιώνες πολύτιμο εγχειρίδιο και μοναδικό έργο αναφοράς για όσους επιθυμούν να μυηθούν στην τέχνη της αγιογραφίας.

Ο ιερομόναχος Αναστάσιος ήταν ένας δημιουργός ναΐφ, ασπούδαστος κι αυτοδίδαχτος. Όπως συνήθιζε να λέει και ο ίδιος, ζωγράφιζε για να απαλύνει τη ροή του χρόνου. Οι ζωγραφιές του, αυγοτέμπερες και πλαστικά, με τα λαϊκά τους μορφολογικά στοιχεία, διακατέχονται από την εσωτερική του ανάγκη να μεταβάλλει σε εικόνες όλα τα βιώματα του.

Η Αγιορειτική Εστία παρουσίασε πολλές φορές το έργο του μακαριστού Ιερομονάχου Αναστασίου, διοργανώνοντας προσωπικές εκθέσεις με το έργο του.

Πιο συγκεκριμένα, το καλοκαίρι του 2016 παρουσίασε στους εκθεσιακούς χώρους του κτιρίου Νεδέλκου την έκθεση με τίτλο «Κωνσταντινούπολη», Μνήμες και Βίωμα», ενώ ακολούθησε η έκθεση «Από την Πόλη στον Άθω» που παρουσιάστηκε στα Γρεβενά την άνοιξη του 2019 και μεταφέρθηκε τον Απρίλιο του 2022 στην Κωνσταντινούπολη. Συμμετείχε επίσης με έργα του στις ομαδικές εκθέσεις της Αγιορειτικής Εστίας «Νεομάρτυρες. Πορεία προς την Ελευθερία» και «Ο Αγιορείτης Άγιος Σάββας ο Χιλανδαρινός».