Προσβάσιμη σελίδα

«Ἔφθασε καιρός», Ιδιόμελο Τυρινής ήχ. πλ. β΄ (Δημήτριος Νίκου)

Μια ιδιαιτέρως εκφραστική και περίτεχνη ερμηνεία του περίφημου δοξαστικού της Κυριακής της Τυρινής «Ἔφθασε καιρός» σε μέλος Θρ. Στανίτσα από τον αλήστου μνήμης Δημήτριο Νίκου. Ένα ακόμα τεκμήριο της ερμηνευτικής δεινότητας του ψάλλοντος αλλά και της ζώσας μακεδονικής ψαλτικής παραδόσεως.

Μετάφραση και θεολογικός σχολιασμός από τον Μιχαήλ Κουτσό, Φιλόλογο και Συγγραφέα:

Ἔφθασε καιρός, ἡ τῶν πνευματικῶν ἀγώνων ἀρχή,

ἡ κατά τῶν δαιμόνων νίκη, ἡ πάνοπλος ἐγκράτεια,

ἡ τῶν Ἀγγέλων εὐπρέπεια, ἡ πρός Θεόν παρρησία·

Έφτασε  καιρός για την αρχή των πνευματικών αγώνων

Για να νικάμε  τους δαίμονες και  να έχουμε την πάνοπλη εγκράτεια,

την καθαρότητα των Αγγέλων και  την παρρησία ενώπιον του Θεού

δι’ αὐτῆς γαρ Μωϋσῆς, γέγονε τῷ Κτίστῃ συνόμιλος,

καί φωνήν ἀοράτως, ἐν ταῖς ἀκοαῖς ὑπεδέξατο·

Εξαιτίας  αυτής (της νηστείας) ο Μωυσής έγινε συνομιλητής με τον Κτίστη

και άκουσε με τα ίδια του τα αυτιά  μια αόρατη φωνή

Κύριε, δι’ αὐτῆς ἀξίωσον καί ἡμᾶς,

 προσκυνῆσαί σου τά Πάθη καί τήν ἁγίαν Ἀνάστασιν,

ὡς φιλάνθρωπος. 

Κύριε, εξαιτίας αυτής  αξίωσε και εμάς

να προσκυνήσουμε τα Πάθη Σου και την Αγία Ανάσταση

σαν  φιλάνθρωπος που είσαι.

Μετά την Κυριακή της Τυρινής είναι η Καθαρά Δευτέρα από την οποία αρχίζει η περίοδος της Μ. Τεσσαρακοστής. Γι  αυτό και ο υμνωδός σαλπίζει εγερτήριο σάλπισμα, για να μπούμε μέσα στο στάδιο και να αγωνιστούμε για τις αρετές, τονίζει δε τέσσερις συγκεκριμένους στόχους: την νίκη των δαιμόνων, την ευπρέπεια των αγγέλων, την πάνοπλο εγκράτεια και την προς τον Θεό παρρησία. Και οι τέσσερις αυτοί στόχοι δεν είναι άσχετοι μεταξύ τους αλλά συνδέονται νοηματικά. Η εγκράτεια, που πετυχαίνεται με την νηστεία, μας δίνει όλα τα όπλα να πολεμήσουμε τους δαίμονες και να τους νικήσουμε, αν θέλουμε να δούμε Θεού πρόσωπο.

Ο Μωυσής για να γίνει συνόμιλος με τον Θεό, να ανεβεί στο όρος Σινά και να του δώσει τις Δέκα Εντολές, χρειάστηκε για τρεις μέρες να νηστέψει και ο ίδιος και ο λαός και ύστερα παρουσιάστηκε ο Θεός με βροντές και καπνούς. Άκουσε τον ίδιο τον Θεό να του μιλάει και να του δίνει οδηγίες για τον σωματικό και πνευματικό καθαρισμό του Ισραηλινού λαού. Ο Μωυσής θεωρείται ως μεγάλη βιβλική μορφή και θεμελιωτής της Π. Διαθήκης και γι  αυτό και στην Κ. Διαθήκη παρουσιάστηκε κατά την Μεταμόρφωση του Σωτήρος να συνομιλεί και πάλι με τον Χριστό μαζί με τον προφήτη Ηλία.

Τέλος ο υμνωδός παρακαλεί τον Θεό να μας  αξιώσει να προσκυνήσουμε τα Σεπτά Πάθη και την Αγία Ανάσταση του Χριστού, αφού προηγουμένως διέλθουμε την περίοδο της Μ. Τεσσαρακοστής «εν προσευχ και νηστεί».

 

Πρόσφατες
δημοσιεύσεις
Ευλογητάρια της Μ. Παρασκευής (Άρχων Πρωτοψ. Παν. Νεοχωρίτης)
Εγκώμια Επιταφίου Θρήνου, μέλος Γ. Ραιδεστηνού (Χορός Ψαλτών «Συνηχούντες»)
«Εξέδυσαν με τα ιμάτιά μου» Ιδιόμελο Μ. Παρασκευής (τ. Άρχων Πρωτ. Λεωνίδας Αστέρης)
Τροπάριον Κασσιανής υπό Χαρ. Ταλαιδώρου, (Πάρης Γκούνας, Άρχων Υμνωδός της Μ.Χ.Ε.)
«Η παιδεία του Θεού είναι η μαθητεία στον Θεό και η εφαρμογή του Θελήματός του»