Στην δεύτερη παρουσία του ο Χριστός θα αποδώσει την καρποφορία του σταυρού του· ανάσταση και αφθαρσία!

14 Απριλίου 2023

Άγιος Αθανάσιος ο Μέγας.

(Επιμέλεια Στέλιος Κούκος)

Αγίου Αθανασίου Αρχιεπισκόπου Αλεξανδρείας
Λόγος περί της ενανθρωπήσεως του Λόγου και της διά σώματος προς ημάς επιφανείας αυτού

Απόδοση εις την νέα ελληνική
Αρχιμανδρίτης Δωρόθεος Πάπαρης (νυν Μητροπολίτης Δράμας)

Συνέχεια από εδώ: http://www.pemptousia.gr/?p=369231

 

Μετά απ’ όσα είπαμε, αξίζει να μάθεις και το εξής και να το θέσεις ως αρχή αυτών που δεν λέχτηκαν: να θαυμάσεις πολύ ότι, αφότου ήλθε στη γη ο Σωτήρας, καθόλου δεν αυξήθηκε η ειδωλολατρία· κι αυτή που υπάρχει ελαττώνεται και σιγά σιγά σταματά. Η σοφία των Ελλήνων δεν προοδεύει πλέον και αυτή που υπάρχει στο εξής εξαφανίζεται. Οι δαίμονες πάλι δεν εξαπατούν με τις φαντασίες, τα μαντέματα και τις μαγείες τους· μόλις τολμήσουν να επιχειρήσουν κάτι, κατατροπώνονται με το σημείο του σταυρού.

Και για να συνοψίσουμε, πρόσεξε πώς η διδασκαλία του Σωτήρα παντού αυξάνει· κάθε ειδωλολατρία και όλα όσα εναντιώνονται στην πίστη του Χριστού καθημερινά ελαττώνονται, εξασθενούν και πέφτουν.

Έτσι θεωρώντας τα πράγματα, προσκύνησε τον Σωτήρα όλων και παντοδύναμο
Θεό Λόγο. Περιφρόνησε όλα εκείνα τα οποία Αυτός ελαττώνει και εξαφανίζει. Διότι, όπως όταν ανατέλλει ο ήλιος, δεν έχει καμιά ισχύ το σκοτάδι, αλλά και αν κάπου παραμένει, διώχνεται από κει· έτσι, αφότου ήλθε η ενανθρώπηση του Λόγου του Θεού, δεν ισχύει πλέον το σκοτάδι της ειδωλολατρίας και όλα τα μέρη της οικουμένης φωτίζονται από τη διδασκαλία του.

Και όπως σε μια χώρα όπου υπάρχει βασιλιάς αλλά δεν εμφανίζεται και παραμένει μέσα στο ανάκτορό του, συμβαίνει ορισμένοι επαναστάτες να εκμεταλλεύονται την απουσία του και ν’ αναγορεύουν βασιλιά τον εαυτό τους· και ο καθένας ντύνεται βασιλιάς και με την εμφάνισή του σαν βασιλιάς πείθει τους απλοϊκούς. Και έτσι πλανώνται οι άνθρωποι με το όνομα· διότι ακούν ότι υπάρχει βασιλιάς αλλά δεν τον βλέπουν, διότι δεν μπορούν να εισέλθουν μέσα στο παλάτι. Όταν όμως βγει έξω και εμφανιστεί ο πραγματικός βασιλιάς, τότε από τη μια οι απατεώνες επαναστάτες ξεσκεπάζονται με την παρουσία του, κι από την άλλη οι υπήκοοι του βασιλιά εγκαταλείπουν εκείνους που προηγούμενα τους απατούσαν.

Έτσι και παλαιότερα οι δαίμονες και οι άνθρωποι εξαπατούσαν, αποδίδοντας στον εαυτό τους θεϊκές τιμές. Όταν όμως φανερώθηκε σωματικά ο Λόγος του Θεού και μας γνώρισε τον Πατέρα του, τότε εξαφανίζεται και σταματά η απάτη των δαιμόνων· και οι άνθρωποι, αποβλέποντας στον αληθινό Υιό και Λόγο του Θεού Πατέρα, εγκαταλείπουν τα είδωλα και στο εξής αναγνωρίζουν τον αληθινό Θεό.

Αυτό αποτελεί το χαρακτηριστικό γνώρισμα ότι ο Χριστός είναι ο Θεός Λόγος και η Δύναμη του Θεού· διότι, όταν τα ανθρώπινα σταματούν και διατηρείται ο λόγος του Χριστού, γίνεται φανερό σ’ όλους ότι αυτά που σταμάτησαν είναι προσωρινά, ενώ αυτός που μένει αιώνια είναι Θεός, ο αληθινός και μονογενής Υιός Λόγος του Θεού.

Αυτά τα λίγα είχα να σου πω, φιλόχριστε άνθρωπε, όσα χρειάζονται για να μυηθείς στοιχειωδώς και να γνωρίσεις την πίστη στο Χριστό και τη θεία του φανέρωση στη γη. Συ να λάβεις απ’ αυτά την αφορμή, για να εντρυφήσεις στα κείμενα της Αγίας Γραφής, προσέχοντας σ’ αυτά με ειλικρίνεια· έτσι, θα κατανοήσεις απ’ αυτά πιο τέλεια και πιο καθαρά την ακρίβεια όσων είπαμε.

Διότι, φωτισμένοι από το Θεό άνδρες υπαγόρευσαν και έγραψαν τις άγιες Γραφές. Και εμείς τις μάθαμε από τους θεόπνευστους δασκάλους των Γραφών, οι οποίοι αποτελούν και τους μάρτυρες της θεότητος του Χριστού· και τις μεταδίδουμε σε σένα που θέλεις να τις μάθεις.

Θα μάθεις ακόμη και τη δεύτερη, ένδοξη και θεία πράγματι παρουσία του που θα γίνει πάλι σε μας· τότε δεν θα έλθει απλοϊκά αλλά με όλη του τη δόξα· δεν θα έλθει με την ταπείνωση αλλά με τη μεγαλειότητά του· τότε έρχεται όχι για να σταυρωθεί και πάλι, αλλά ν’ αποδώσει την καρποφορία του σταυρού του σε όλους· εννοώ την ανάσταση και αφθαρσία.

Τότε δεν κριθεί εκείνος, αλλά αυτός θα κρίνει όλους σύμφωνα με τα έργα τους τα σωματικά, ανάλογα αν είναι καλά ή κακά. Και στους καλούς θ’ αποδώσει τη βασιλεία των ουρανών, ενώ σ’ όσους εργάστηκαν τα κακά, θα τους στείλει στο αιώνιο πυρ και το βαθύ σκοτάδι.

Διότι, έτσι το βεβαιώνει ο ίδιος ο Κύριος: «Σας λέω, ότι στο εξής θα βλέπετε τον Υιό του ανθρώπου να κάθεται στα δεξιά της δυνάμεως (του Πατέρα) και να έρχεται πάνω στα σύννεφα με τη δόξα του Πατέρα του».

Γι’ αυτό και πάλι ο λόγος του Σωτήρα μας προετοιμάζει για εκείνη την ημέρα λέγοντας: «Να είστε έτοιμοι και να βρίσκεστε σε ετοιμότητα, διότι δεν γνωρίζετε την ώρα που έρχεται». Και ο μακάριος απόστολος Παύλος λέει: «πρέπει όλοι μας να παρουσιαστούμε μπροστά στο θρόνο του Χριστού, για ν’ απολάβει ο καθένας ανάλογα με τις σωματικές του πράξεις, καλές ή κακές».

Αλλά για την έρευνα των Γραφών και την αληθινή γνώση τους χρειάζεται έντιμος βίος, καθαρή ψυχή και χριστιανική αρετή· ώστε ο νους να βαδίζει το δρόμο της, για να πετύχει αυτά που επιθυμεί και να τα καταλάβει, όσο είναι δυνατόν η φύση των ανθρώπων να μάθει για το Λόγο του Θεού. Διότι, χωρίς καθαρή καρδιά και τη μίμηση του βίου των Αγίων, δεν μπορεί κανείς να εννοήσει τους λόγους των Αγίων.

Διότι, όπως κάποιος θελήσει να δει το φως του ήλιου, οπωσδήποτε καθαρίζει και λαμπικάρει τα μάτια του· τα καθαρίζει σχεδόν σαν το φως που ποθεί για τον εαυτό του, ώστε να γίνουν τα μάτια του φως και να αντικρίσουν το φως του ήλιου. Ή, όπως όταν κάποιος θελήσει να δει μια πόλη ή χώρα, οπωσδήποτε επισκέπτεται τον τόπο τους για να τις δει.

Έτσι, αυτός που θέλει να εννοήσει τη σκέψη των θεολόγων, πρέπει πρώτα να καθαρίσει και να πλύνει την ψυχή του με το βίο του· και να ομοιάσει στους Αγίους με τη μίμηση των πράξεών τους· ώστε, με τη συναναστροφή με τους Αγίους, να κατανοήσει αυτά που ο Θεός αποκάλυψε σ’ εκείνους· και στο εξής, επειδή θα έχει συνδεθεί με τους Αγίους, να ξεφεύγει από τους κινδύνους των αμαρτωλών και το πυρ της κολάσεως που τους αναμένει την ημέρα της κρίσεως.

Και ν’ απολαύσει τα αγαθά που προορίζονται για τους Αγίους στη Βασιλεία των Ουρανών, «τα οποία δεν έχουν δει τα μάτια, ούτε άκουσαν τ’ αυτιά, ούτε τα σκέφτηκε ποτέ ο άνθρωπος· είναι όλα όσα έχουν ετοιμαστεί για τους ενάρετους κι αυτούς που αγαπούν το Θεό» Πατέρα μαζί με Κύριό μας Ιησού Χριστό· σ’ αυτόν και μέσω αυτού αρμόζει τιμή, δύναμη και δόξα στον Πατέρα, τον Υιό και το Άγιο Πνεύμα στους παντοτινούς αιώνες.

Αμήν.

 

Από την ιστοσελίδα: http://users.uoa.gr/~nektar/orthodoxy/paterikon/a8anasios_megas_logos_peri_enan8rwphsews.htm