†Μητρ. Αθανάσιος Γιέβτιτς: Ο «Θεός εφανερώθη εν σαρκί», για την σωτηρία και ζωοποίηση και θέωση μας!

13 Δεκεμβρίου 2023

Ο μακαριστός Μητροπολίτης Αθανάσιος Γιέβτιτς, πρώην Ζαχουμίου και Ερζεγοβίνης, καθηγητής της Θεολογικής Σχολής Αγίου Σάββα Βελιγραδίου.

(Επιμέλεια Στέλιος Κούκος)

Θεός εφανερώθη εν σαρκί

Του μακαριστού Μητροπολίτου Αθανασίου Γιέβτιτς, πρώην Ζαχουμίου και Ερζεγοβίνης

(Μετάφραση Μαρίνα Σκλήρη)

Συνέχεια από εδώ: http://www.pemptousia.gr/?p=387831

 

Η Αγία Ορθόδοξη Εκκλησία είναι κατά τον Απόστολο Παύλο, οίκος του Ζώντος Θεού, «Σώμα» του σαρκωθέντος Σωτήρος Χριστού, στύλος και εδραίωμα της Αληθείας (A’ Τιμ. 2.15′ Εφ. 1,23· 2,21-22). Η αλήθεια υπάρχει μόνο στην Αγία και Ζωοποιό Τριάδα, από την
Οποία πηγάζουν τα πάντα και διά της Οποίας ζωοποιούνται τα πάντα.

Η αλήθεια της Αγίας Τριάδος, η αλήθεια περί του ζώντος και αληθινού Θεού, μας απεκαλύφθη πλήρως μόνο με τη Σάρκωση του «Ενός της Τριάδος», του Υιού του Θεού του Μονογενούς, του Ιησού Χριστού.

Αλλά επίσης και η αλήθεια περί του κόσμου και του ανθρώπου μας απεκαλύφθη στον σαρκωθέντα Φιλάνθρωπο Χριστό, ο Οποίος διά της ενανθρωπήσεως Του έκανε τον άνθρωπο Θεό. Αυτή η δισδιάστατη αλήθεια περί του Θεού και του ανθρώπου εν τω Θεανθρώπω Χριστώ, συνιστά την ουσία της υπάρξεως και της ζωής της Ορθοδόξου Εκκλησίας χθες, σήμερα και αύριο.

Αυτό ταυτόχρονα συνιστά και την μοναδική αποστολή της Εκκλησίας στον κόσμο, την παντοτινή της λειτουργία χάριν του κόσμου και του ανθρώπου ([όσιος] Ιουστίνος
Πόποβιτς).

Δεν είναι η Ορθόδοξη Εκκλησία σήμερα μια «θρησκευτική κοινότητα» για φιλανθρωπικούς σκοπούς, ή «ένας ανθρώπινος οργανισμός» που αγωνίζεται μόνο για επίγεια «ειρήνη και συνύπαρξη» των εθνών, αλλά είναι προ πάντων, το «Ζωοποιό Σώμα» του Θεού και Σωτήρος, και γι’ αυτό είναι «εργαστήριο» σωτηρίας και λυτρώσεως του ανθρώπου και μάλιστα αιώνιας λυτρώσεως (Εβρ. 9,12), την οποία ο Ιησούς Χριστός, ως Σωτήρ του ανθρώπου και του ανθρωπίνου γένους, έφερε και πραγματοποίησε.

Αυτή η λύτρωση και σωτηρία συνίσταται συγκεκριμένα στη νέα μας κατά «Χριστόν ζωή», μέσα στο σώμα Του την Εκκλησία, με τη δύναμη και τις ενέργειες και τη χάρη του Άγιου Πνεύματος.

Και το ότι αυτή η σωτηρία και η λύτρωση και το πέρασμα στην κοινή ζωή της βαθμιαίας θεώσεως του ανθρώπου εν Χριστώ, είναι κάτι το αληθινό και πραγματοποιήσιμο και για μας τους αμαρτωλούς, μας το αποδεικνύουν, όπως και στο παρελθόν έτσι και σήμερα στο παρόν, εκείνοι που αυτή τη λύτρωση κι αυτή την κοινή ζωή πραγματικά έζησαν και σήμερα ζουν και βιώνουν.

Αυτοί είναι οι «Άγιοι Χριστιανοί» της Ορθοδόξου Εκκλησίας του Χριστού στον ουρανό και επί γης, οι όποιοι μαζί με τον σαρκωθέντα Χριστό «εδικαιώθησαν εν Πνεύματι» και «εφανερώθησαν εν δόξη» της Χάριτός Του, μαρτυρούντες σ’ αυτό τον κόσμο και σ’ αυτή τη ζωή, τον Χριστό σαν Θεό και Σωτήρα με όλη τους την ύπαρξη.

Διότι ο Κύριος και Σωτήρ Ιησούς Χριστός, κατά τους λόγους ενός από αυτούς τους αγίους χριστιανούς (του Επισκόπου Ζίτσης και Αχριδών Νικολάου), δεν ήλθε για να μας «διδάξει» απλώς τη ζωή ή απλώς να «διορθώσει» τη ζωή σ’ αυτό τον κόσμο, αλλά για να γίνει ο Ίδιος η ζωή μας (Α’ Ιωαν. 4,9· Γαλ. 2,20), ζωή αληθινά ανθρώπινη, αλλά με προσωπική ένωση και κοινωνία με το Θεό και ως εκ τούτου ζωή θεία, θεανθρώπινη.

Και ιδού αυτή η νέα «θεανθρώπινη ζωή» του Χρίστου εν ημίν, ζωή στην ορθόδοξη πίστη που είναι «στύλος και εδραίωμα της Αληθείας», ζωή μέσα στη Χάρη και τους καρπούς του Αγίου Πνεύματος, ζωή μέσα στο σώμα του Χριστού σε κοινωνία με όλους τους Αγίους, είναι πράγματι η ζωή των ορθοδόξων Χριστιανών στην Ορθόδοξη Εκκλησία, μέσα στην οποία κατοικεί και διά μέσου της οποίας εκχέεται το μεγάλο μυστήριο της πίστεως μας: «Θεός εφανερώθη εν σαρκί», για την σωτηρία και ζωοποίηση και θέωση μας.

Και αυτή η καινή ζωή εγεννήθη εν ημίν ακριβώς τα Χριστούγεννα και μας δίδεται μέσω των Χριστουγέννων και από τα Χριστούγεννα, διότι τα Χριστούγεννα «Χριστός εγεννήθη», η ζωή μας και ο Θεός μας.

 

Από το βιβλίο «Χριστούγεννα» των εκδόσεων Ακρίτας. Το δοκίμιο πρωτοδημοσιεύτηκε στα σερβικά στο περιοδικό Glasnik, όργανο της Εκκλησίας της Σερβίας.