o αγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος και οι ευθύνες των χριστιανών

7 Ιανουαρίου 2024

Σε όλους τους Ορθόδοξους Ναούς και Παρεκκλήσια σ’ όλες τις χώρες του κόσμου, στο Εικονοστάσι, στα δεξιά της Εικόνας του Ιησού Χριστού είναι πάντοτε η εικόνα του Προφήτη Αγίου Ιωάννου του Προφήτη. Η Βάπτιση του Ιησού, που εορτάσαμε χθες, από τον άγιο Ιωάννη το Πρόδρομο, είναι το αποκορύφωμα της προετοιμασίας της οδού του Κυρίου να τον αποδεχθούμε ως Σωτήρα μας και Θεό μας για την εν Χριστώ σωτηρία μας. Η εκ μέρους μας επιλογή να ακολουθήσουμε τον Κύριον ημών Ιησού Χριστό ξεκινά με την μετάνοια μας. Καρποί της μετάνοιας μας είναι «αυτός που έχει δύο χιτώνες να δίνει τον ένα σ’ αυτόν που δεν έχει». Η λύση του κοινωνικού προβλήματος της φτώχειας, είναι το κριτήριο αν ζούμε σύμφωνα με τις εντολές του Ιησού Χριστού με μια μορφή καθημερινής έμπρακτης άδολης αγάπης να προστατεύουμε τους φτωχούς και τους ασθενείς, τους πρόσφυγες και τους μετανάστες, να προστατεύουμε τα άπορα και ορφανά παιδιά, να προστατεύουμε και να σεβόμαστε την όλη δημιουργία του Θεού, ως θείο δώρο για όλες τις γενιές, και μάλιστα για τα παιδιά που δεν έχουν γεννηθεί ακόμη. Να μη τους κληρονομήσουμε με τις οικολογικές μας αμαρτίες και τις κοινωνικές μας αδικίες ένα κόσμο που να μοιάζει με καθημερινή κόλαση.

Ο θαυματουργικός τρόπος της Γέννησης του Αγίου Ιωάννου του Προδρόμου έχει σκοπό μέσα στην πρόνοια του Θεού, ο μεγάλος αυτός Προφήτης, να προετοιμάσει τον Δρόμο (προ-δρόμος) του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού για την εν Χριστώ σωτηρία μας.

Αποκορύφωμα της προετοιμασίας αυτής στάθηκε η θυσία της ζωής του, την άδικη και τραγική αποκεφάλιση του από το μεγαλύτερο διεφθαρμένο πολιτικό Ηγέτη της εποχής του, τον Ηρώδη. Η μεγάλη του «αμαρτία» για την αυθαίρετη θανατική του καταδίκη ήταν που δημόσια τόλμησε να πει στον βασιλιά Ηρώδη ότι ήταν ανήθικος. Δημόσια τόνισε ότι η απαράδεκτη πράξη του Βασιλιά Ηρώδη να ανακατευθεί στο γάμο του αδελφού του Φίλιππου και να πείσει την νύφη του να χωρίσει τον σύζυγο της και στη συνέχεια να παντρευτεί αυτός τη γυναίκα του αδελφού του, ήταν ανήθικη.

Ο Ιωάννης ο Πρόδρομος εκπροσωπεί την ηθική εκείνη όπου μπορεί να οικοδομήσει μια κοινωνία, που χαρακτηριστικό της είναι ο σεβασμός στους θεσμούς έτσι ώστε να λειτουργεί δίκαια προστατεύοντας τα κοινωνικά δικαιώματα των ανθρώπων. Γι’ αυτό τα χαρακτηριστικά της Ηθικής του Ιωάννου του Προδρόμου, ως ο κορυφαίος Προφήτης που προετοιμάζει τον δρόμο του Ιησού, δίνοντας ακόμη και τη ζωή του, μας εισάγουν στην Ηθική του Χριστιανισμού, που διακρίνεται για την αγάπη μας προς όλους τους ανθρώπους ως αποτέλεσμα του θείου ελέους που δείχνει ο Δημιουργός μας Θεός προς όλους μας. Ο Θεός δηλαδή, όπως μας λέει ο Ευαγγελιστής Ιωάννης είναι το «Φως το αληθινό που φωτίζει πάντα άνθρωπο ερχόμενο εις τον κόσμο» (Ιωαν. 1,9).

Ο Ηρώδης ως ο επικεφαλής της Πολιτικής εξουσίας της τοπικής κοινωνίας της εποχής εκείνης, εκπροσωπεί την ανηθικότητα των πολιτικών, που όταν ζουν ερήμην της παρουσίας του Θεού, η ζωή τους μετατρέπεται σε ανηθικότητα και διαφθορά. Ήταν έτοιμος να δώσει στην κόρη της Ηρωδιάδας μέχρι και το μισό του βασίλειο. Δεν είχε συνείδηση για τη πολιτική του ευθύνη να κυβερνά ένα ολόκληρο βασίλειο. Γι’ αυτό παρασυρόμενος από τα αμαρτωλά του πάθη, την ώρα της μέθης του, ήταν έτοιμος με ελαφρά τη συνείδηση να δωρίσει σε μια μισόγυμνη χορεύτρια μέχρι και το μισό του βασίλειο.

Δυστυχώς εκτός από τους έντιμους πολιτικούς, υπάρχουν και ανήθικοι οι οποίοι με ελαφρά τη συνείδηση κατακλέβουν το δημόσιο χρήμα του λαού, μοιράζουν για ένα πιάτο φακές τη δημόσια περιουσία και έτσι η διαφθορά έρχεται ως ορμητικό ποτάμι που στο διάβα του τα παίρνει όλα δημιουργώντας μαζικές καταστροφές και κοινωνικές τραγωδίες (κουρέματα, απάτες στο χρηματιστήριο και ανεργία). Διαφθορά είναι και το απαράδεκτο φαινόμενο των χωματερών, να καταστρέφουμε τεράστιες ποσότητες τροφίμων την ώρα που εκατομμύρια άνθρωποι πεινούν, και μάλιστα να πληρώνουμε αυτούς που τα παράγουν κι αυτούς που τα καταστρέφουν. Η διαφθορά των κοινωνικών επιλογών της Ευρώπης την οδήγησε στην οικονομική κρίση με θύματα τις ευάλωτες κοινωνικές τάξεις.

Αν η ανηθικότητα και η διαφθορά είναι έκφραση αδικίας και μάλιστα διάπραξη εγκληματική πράξης, η ηθική έρχεται να μας απαντήσει στο ερώτημα τι πρέπει να πράττω στη ζωή μου. Η χριστιανική Ηθική στηρίζεται στη Χριστιανική Δογματική, στο περιεχόμενο δηλαδή της διδασκαλίας του Χριστιανισμού όπως αυτή διασώζεται στην Αγία Γραφή, στις αποφάσεις των Οικουμενικών Συνόδων, στα κείμενα των Πατέρων της Εκκλησίας μας και στα κείμενα τοπικών Ιερών Συνόδων, ιδιαίτερα για την εποχή μας τα κείμενα της Αγίας και Μεγάλης Συνόδου της Κρήτης. Το περιεχόμενο της Χριστιανικής Δογματικής είναι η Ορθοδοξία της, δηλαδή η ορθή δόξα, η ορθή γνώμη, η ορθή διδασκαλία, γι’ αυτό και η Εκκλησία μας ονομάζεται Ορθόδοξη. Η Ορθοδοξία της Εκκλησίας μας οδηγεί τον ορθόδοξο πιστό στην ορθή πράξη, στην ορθή ηθική, δηλαδή στην ορθοπραξία.

Ο μεγαλύτερος πληθυσμός της Γης δεν είναι χριστιανοί, κι ένας από τους λόγους, είναι ότι οι περισσότεροι χριστιανοί είμαστε «χριστιανοί» που δεν ακολουθούμε τον Χριστό, όπως όλοι εκείνοι που δημιούργησαν την αποικιοκρατία και τη δουλεία των Λαών και όλοι εκείνοι οι Χριστιανοί που επιλέγουν το πόλεμο κι όχι την ειρήνη που μας καλεί ο Ιησούς Χριστός. Όπου γίνεται μια αδικία, όπου υπάρχουν πόλεμοι με θύματα τα αθώα παιδιά, είναι ως να σταυρώνουμε ξανά τον Χριστό. Είναι ως να μιμούμαστε τον Ηρώδη που διέταξε τη σφαγή των αθώων νηπίων. Όσοι ανεχόμαστε τις σφαγές αθώων, μιμούμαστε την κακία του Ηρώδη που διέταξε την αποκεφάλιση του Ιωάννη του Προδρόμου. Όσοι απομακρυνόμαστε από την οδό του Κυρίου που μας καλεί ο άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος, μιμούμαστε τον Κάϊν, που δολοφόνησε ακόμη και τον αδελφό του τον Άβελ, όπως συμβαίνει σήμερα στην Ουκρανία και στη Γάζα κι όπου γίνονται εμπόλεμες συγκρούσεις. Μόνο ο δρόμος της Ειρήνης και της Δικαιοσύνης και της Αγάπης του Θεού οδηγεί στην επικράτηση της ειρηνικής συνύπαρξης των Λαών.

Η χριστιανική Ηθική εκφράζει το περιεχόμενο της διδασκαλίας του Χριστιανισμού για τον άνθρωπο και τη δημιουργία του Θεού κι αναφέρεται στη σχέση μας προς τον Δημιουργό μας και Θεόν μας, στη σχέση μας προς τον πλησίον μας δηλαδή τον κάθε άνθρωπο που συναντούμε στη ζωή μας και στη σχέση μας με την Δημιουργία του Θεού.

Σε πρώτο στάδιο η σχέση μας με τον Θεό (αγαπήσεις Κύριο τον Θεό σου εξ όλης της καρδίας σου και εξ όλης της ψυχής σου και εξ όλης της διανοίας σου) μας οδηγεί στην μετοχή της ζωής του Χριστού, με το Βάπτισμα και τη συμμετοχή μας στην αγιαστική ζωή της Εκκλησίας μας η ζωή μας γίνεται χριστοκεντρική.

Σε δεύτερο στάδιο, βλέπουμε όλους τους συνανθρώπους μας ως αδελφούς μας (και αγαπήσεις τον πλησίον σου ως σεαυτό). Θεωρούμε τα προβλήματα των συνανθρώπων μας ως δικά μας προβλήματα και αγωνιούμε όπως ο Ιησούς Χριστός και προσπαθούμε με τις προσευχές μας και τους αγώνες μας και τις θυσίες μας να τα λύσουμε. Αρχίζουμε να έχουμε ακόμη και τύψεις συνειδήσεως ότι για τα κοινωνικά προβλήματα που μαστίζουν τους συνανθρώπους μας κι αυτούς που είναι δίπλα μας κι αυτούς που ζουν μακριά μας, είμαστε σε κάποιο βαθμό υπεύθυνοι για τη δημιουργία τους και την αποτυχία μας να τα λύσουμε.

Το τρίτο στάδιο της χριστιανικής μας ηθικής αναφέρεται στην ευθύνη μας για τη προστασία της Δημιουργίας του Θεού, δηλαδή την προστασία του φυσικού Περιβάλλοντος κι όλων των ζωντανών οργανισμών, ζώων και πτηνών κι όσων ζουν στις θάλασσες, τους ποταμούς και στους ωκεανούς. Όταν ο Θεός στο βιβλίο της Γενέσεως καλεί τον πρώτον άνθρωπο της Δημιουργίας του τον Αδάμ να δώσει ονόματα στα ζώα, εκεί φαίνεται η ηθική μας ευθύνη για την προστασία της δημιουργίας του Θεού. Τελικά ως μέλη του Περιβάλλοντος, προστατεύοντας το Περιβάλλον, προστατεύουμε τους εαυτούς μας.

Τα μέλη της Εκκλησίας μας που ζουν στον ύψιστο βαθμό σύμφωνα με την χριστιανική της ηθική τους ονομάζουμε αγίους και προφήτες. Γι’ αυτό παίρνουμε και τα ονόματά τους στη βάπτιση μας για να τους έχουμε ως πρότυπα της καθημερινής μας ζωής. Μια τέτοια μεγάλη μορφή Προφήτη και μάλιστα Κορυφαία είναι ο άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος που σήμερα η Εκκλησία μας τιμά και μας καλεί να μιμηθούμε τις αρετές του και το θάρρος του.

Ο μόνος τρόπος για να αποτραπεί ή να περιορισθεί κάθε μορφή ανηθικότητας αυτών που είναι φορείς της Πολιτικής εξουσίας είναι με κάθε τρόπο με έκτακτη ειδική νομοθεσία να κτυπιέται ανελέητα και αμείλικτα η κάθε μορφή παρανομίας, να τελειώσει δηλαδή η υπόθεση της ατιμωρησίας με την σωστή λειτουργία των Δικαστικών μας Αρχών με τη παράλληλη βοήθεια ειδικής νομοθεσίας εκ μέρους των Μελών της Βουλής των Αντιπροσώπων του Λαού. Ο ρόλος των Πολιτικών και Εκκλησιαστικών Ηγετών είναι να προστατεύουν με τη ζωή τους και το έργο τους το σεβασμό μας σε κάποιες ηθικές αρχές που εγγυούνται την ομαλή λειτουργία μας κοινωνίας κι όχι τη διάλυση της.

Η εποχή μας και η κοινωνία μας, για να δούμε μια άσπρη μέρα, χρειάζονται δυναμικές και άμεσες πρωτοβουλίες να συντριβεί ή να περιοριστεί κάθε μορφή διαφθοράς απ’ όπου και να προέρχεται, χωρίς να γονατίζουμε μπροστά στο ρίσκο οποιουδήποτε πολιτικού κόστους και εξυπηρέτησης οικονομικών συμφερόντων. Μόνο έτσι θα μπορέσουμε να προλάβουμε τάσεις πολιτικής ανηθικότητας που βρίσκουμε στις επιλογές του ανήθικου και διεφθαρμένου βασιλιά Ηρώδη.

Ακόμη θα μπορούσαμε να πούμε ότι κι αυτοι που είναι υπεύθυνοι για καταστροφικές εμπόλεμες συρράξεις όπως η εισβολή των Ρώσων στην Ουκρανία και στο παρελθόν η εισβολή των βάρβαρων τούρκων μουσουλμάνων στην Κύπρο, έχουν το DNA του δολοφόνου Ηρώδη και το DNA Κάϊν που δολοφόνησε τον αδελφό του τον δίκαιο Άβελ.

Το DNA της καταστροφής το έχουν και όσοι μολύνουν τον Πλανήτη μας με τα ανεξέλεγκτα πλέον προβλήματα της Κλιματικής Αλλαγής, αλλά και όσοι με την ασωτία τους είναι υπεύθυνοι για τα προβλήματα της φτώχειας που οδηγούν τους Λαούς που υποφέρουν στην προσφυγιά με τους πρόσφυγες και τους μετανάστες.