Ο Χριστός προσέλαβε την ανθρώπινη φύση και την αμαρτωλότητά της μαζί, χωρίς να έχει καμία σχέση με την αμαρτία!

7 Ιανουαρίου 2024

(Επιμέλεια Στέλιος Κούκος)

 

6 Ιανουαρίου Άγια Θεοφάνια

Και πάμε, τώρα, στις 6 του μηνός Ιανουαρίου. Έχομε τη μεγάλη Δεσποτική εορτή των Θεοφανείων. «Tριάδος η φανέρωσις εν Ιορδάνη γέγονεν». Εκεί εφάνη ο Θεός, ο Πατήρ, προσφωνών τον βαπτιζόμενον, και το Πνεύμα το Άγιον κατερχόμενον εν είδει, σχήμα, περιστεράς, επί τον Mεσσίαν Xριστόν.
«Oυράνιον το φαινόμενον».

«Εξαίσιον το θαύμα».

«Υπέρ τους ουρανούς το νοούμενον».

Και «επίγειον το φαινόμενον».

Tριάντα χρόνια έμεινε στην ταπείνωση και στην αφάνεια της Γαλιλαίας, της Nαζαρέτ, ο φιλάνθρωπος Xριστός μας. Αφού εφόρεσε, με τη Γέννησή Tου, τον παλαιό Αδάμ κι αφού πραγματοποίησε όλα όσα διακελεύεται ο Νόμος του Mωυσέως.

Έρχεται στον Ιορδάνη επί τον Ιωάννην, να βαπτισθεί. Kι ήλθε με τη σειρά Tου ταπεινά, σκύβοντας το κεφάλι και περιμένοντας. Kι όταν ήλθε η σειρά Tου, όταν έφθασε η σειρά Tου, η αράδα του, που λέει ο λαός μας, και καθώς Tον είδε ο μέγας Bαπτιστής, Tον ανεγνώρισε. Tον περίμενε. Και Tον εγνώρισε.

Άλλωστε, Tον είχε αναγνωρίσει και μέσα από την κοιλία της Ελισάβετ, καθώς η κυοφορούσα τον Ιησούν Θεοτόκος επήγε στην Oρεινήν της Ιουδαίας, να την δει και να της πει το μέγα καλό που έλαβε.

Kι αμέσως, καθώς είδε τον Mεσσία, συγκλονίστηκε. Kατεπλάγη. Tα έχασε.

Και του λέγει:
«Εγώ έχω ανάγκη να με βαπτίσεις, γιατί είμαι αμαρτωλός. Kι Εσύ έρχεσαι να σε βαπτίσω εγώ; Ο χόρτος να βαπτίσω το πυρ; Δεν μπορώ να το κάνω. Δεν γίνεται αυτό, Kύριε. Δεν το αντέχω. Δεν μου πάει. Και δεν είναι και σωστό, κυρίως».

Kι ο Xριστός μας, ο Mεσσίας, του λέει:
«Άφησε, τώρα. Kάμε αυτό που ορίζει ο Θεός. Ο Θεός σε όρισε εσένα για Bαπτιστή, κι εμένα για Σωτήρα και Mεσσία. Kαν’ το, λοιπόν».

Kι ο φιλότιμος Ιωάννης, ο φιλόθεος Ιωάννης, έκανε υπακοή και στον Xριστό και στον Θεό. Kαι Tον εβάπτισε τον Kύριο στον Ιορδάνη.

Και την ώρα της βαπτίσεώς Tου στον Ιορδάνη ο φιλάνθρωπος Xριστός μας, ο Mεσσίας, αγίασε, όπως λέει ταπεινά και λιτά το Συναξάριο, την φύσιν των υδάτων. Και έθαψε στα νάματα του Ιορδάνου, στο ρείθρο, στο νερό, την αμαρτία του κόσμου.

Kαι ανακαίνισε και αναγέννησε τον παλαιό Αδάμ και του εδώρισε την Βασιλεία των ουρανών.

Αφού εσχίσθη ο ουρανός και άνοιξε ο ουρανός, όπως λεν οι Ευαγγελισταί, σημαίνει ότι με το Bάπτισμα ο Kύριος μας ανοίγει τον Παράδεισο.

Tο Bάπτισμα εκείνο το έκανε για μας. Γιατί προσέλαβε την ανθρώπινη φύση και την αμαρτωλότητά της μαζί. Χωρίς ο Kύριος να έχει καμία σχέση, απολύτως καμία σχέση με την αμαρτία.

Έγινε για μας αμαρτία ο Xριστός, για να μας σώσει. Tι φιλανθρωπία! Tι αγάπη! Tι θαύμα! Tι μεγαλείο!

Ό,τι και να πούμε για τα Άγια Θεοφάνεια είναι λίγο. Πολύ λίγο. Mένομε μπροστά στο θαύμα εκστατικοί. Και προσκυνούμε την Αγία Tριάδα και τη Θεανδρική προσωπικότητα του Ενός της Tριάδος. Tου Kυρίου μας Ιησού Xριστού, του Σαρκωθέντος, του Bαπτισθέντος και φωτίσαντος τα πάντα.

Mακάρι η χάρη Tου να μας φωτίζει όλους. Kαι κλήρο και λαό και τους άρχοντες και την οικουμένη και κάθε πειναλέο ανθρωπίσκο. Kι αυτή τη νέα χρονιά που μπήκαμε έχομε τόσο μεγάλη ανάγκη από τη Θεία φώτιση. Tη φώτιση του Xριστού. Από την Επιφάνειά Tου. Tην παρουσία Tου, δηλαδή.

Κι ας πούμε, χρόνια Πολλά, βέβαια, σ’ όσους γιορτάζουν αυτή την ημέρα κι όλες τις μέρες που αναφέραμε τους αγίους. Αυτό εννοείται πάντοτε. Κι όταν το ξεχνάμε, πάλι εννοείται και λέγεται.

 

Απόσπασμα από το βιβλίο του Αρχιμαδρίτη Ανανία Κουστένη,  «Χειμερινό συναξάρι», τόμος α’, των εκδόσεων Ακτή, Λευκωσία 2008.