Page 14 - Οίνος & Άθως
P. 14

ΑΝΑΛΕΚΤΑ  Τεύχος 24 /  Οίνος & Άθως /24 Αυγούστου 2014                                                                         www.pemptousia.gr




























































              Αγιορείτικα κρασιά και Οθωμανοί



              Ενώ στην ισλαμική ποίηση βρίσκουμε εγκώμια για το κρασί, το δώρο του Διόνυσου
              αποτελεί θρησκευτικό αμάρτημα για τους πιστούς του Μωάμεθ. Θα πρέπει να δούμε τη
              στάση των μουσουλμάνων απέναντι στο κρασί για να ακολουθήσουμε και την πορεία της
              αγιορείτικης αμπελουργίας τους αιώνες της οθωμανικής κατάκτησης. Χωρίς φυσικά να
              γενικεύουμε γιατί επί Τουρκοκρατίας τα δεδομένα άλλαζαν ανά περιόδους και περιοχές.




            Shacht, θεωρητικός του ισλαμικού νόμου, λέει ότι   Η τεράστια οθωμανική αυτοκρατορία έπρεπε να ισορ-
        Ο δεν απαγορεύει τη χρήση οίνου το Κοράνι αλλά ο      ροπήσει ανάμεσα στις προσταγές του Προφήτη και
         ιερός νόμος, που στηρίζεται στις παραδόσεις του Προ-  σ ένα αγαθό, όπως ο οίνος, που ήταν ευρύτατα δια-
         φήτη. Αυτός τιμωρεί τη μέθη με 80 ραβδισμούς και     δεδομένο στις κτήσεις της, κερδοφόρο και ιδιαίτερα
         τους σκλάβους με 40. Όπως αναφέρει ο Wensinck ο      αγαπητό στους μη μουσουλμάνους. Η παραγωγή και
         Προφήτης αρχικά δεν ήταν αντίθετος αλλά όταν παρα-   το εμπόριο κρασιού απαγορευόταν στους μουσουλμά-
         τήρησε τα κακά της μέθης παρακίνησε τους πιστούς να   νους εκτός αν χρησιμοποιούσαν γι αυτό ‘άπιστους’. Η
         αποφεύγουν τον οίνο. Οι μη μουσουλμάνοι μπορούν να   Τουρκική διοίκηση θεωρούσε την καλλιεργούμενη γη
         πίνουν κρασί αλλά όχι δημόσια για να μην προσβάλουν   δημόσια και επέβαλε φόρο για τη χρήση και τα προϊό-
         την Μωαμεθανική θρησκεία. (1)                        ντα της. Καθώς όμως η κατάσταση δεν ήταν πολύ ξε-


         Σελίδα 14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19