Page 13 - Η βιοηθική Παιδεία
P. 13

www.pemptousia.gr                                                                                  Τεύχος 13 /  Η Βιοηθική Παιδεία / 01 Αυγούστου 2013     ΑΝΑΛΕΚΤΑ




                ώθηση στην ανάπτυξη της ηθικής σκέψης          φόβους και εκατέρωθεν προκαταλήψεις από τις
           Η που έδωσε ο Αριστοτέλης, πατέρας της              πλευρές της σύγχρονης επιστήμης και της θεολο-
         ηθικής επιστήμης, ήδη από τον τον 4ο π.Χ. αιώνα       γίας.
         φαίνεται ότι επιδρά έως σήμερα στον νου και την
         ψυχή μίας ομάδας φοιτητών, κυρίως της Νομικής           Θέματα όπως οι  σύγχρονες  βιοτεχνολογικές
         και της Ιατρικής σχολής του Α.Π.Θ. να συνεχίζουν      εφαρμογές, οι δεοντολογικοί και νομικοί κανόνες
         τις σπουδές τους στο αντικείμενο της ηθικής και       του ιατρικού λειτουργήματος καθώς και η ψυχο-
         ειδικότερα της βιοηθικής.                             λογική  τους  διάσταση,  οι  επικοινωνιακές  δεξιό-
                                                               τητες των λειτουργών της ιατρικής, η κοινωνική
             Το διανυθέν ακαδημαϊκό έτος ολοκληρώθηκε          ηθική της βιοτεχνολογίας, η ιατρική αμέλεια σε
         το 1ο έτος σπουδών στο διατμηματικό πρόγραμ-          διεπιστημονική, πάντα, προσέγγιση, τα ζητήματα
         μα μεταπτυχιακών σπουδών (ΔΠΜΣ) «ΣΥΓΧΡΟ-              της αρχής και του τέλους της ζωής του ανθρώπου
         ΝΕΣ ΙΑΤΡΙΚΕΣ ΠΡΑΞΕΙΣ: ΔΙΚΑΙΪΚΗ ΡΥΘΜΙΣΗ                και άλλα σχετικά ζητήματα, φέρνουν τον καθένα
         ΚΑΙ ΒΙΟΗΘΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ» που οργανώνουν σε              αντιμέτωπο τόσο με την κοινωνία, ιδωμένη από
         συνεργασία οι Σχολές Ιατρικής και Οδοντιατρικής       μία σαφώς διευρυμένη οπτική, όσο και με τον ίδιο
         και τα Τμήματα Νομικής και Θεολογίας του ΑΠΘ,         του τον εαυτό.
         με διευθυντή τον κ. Βασίλειο Ταρλατζή, Καθηγη-
         τή Μαιευτικής – Γυναικολογίας και Ανθρώπινης            Πώς αντιλαμβάνεται η κοινή γνώμη ανά τον
         Αναπαραγωγής. Το πρόγραμμα αυτό παρακολού-            κόσμο αυτές τις πτυχές της ζωής; Πώς αντιδρά η
         θησε και η γράφουσα ως πτυχιούχος της Νομικής         Πολιτεία και η Εκκλησία στην Ελλάδα αλλά και
         Σχολής του Α.Π.Θ. και ενεργή δικηγόρος.               παγκοσμίως; Ποιο ρόλο έπαιξαν στην πορεία της
                                                               ιστορίας και ποιος είναι εκείνος ο ρόλος που τους
            Η διάρκεια του προγράμματος είναι τρία εξά-        αρμόζει για το μέλλον; Πόσο διαπραγματεύσιμες
         μηνα παρακολούθησης και ένα εξάμηνο εκπόνη-           είναι τελικά οι αξίες και πώς τοποθετούνται σε
         σης διπλωματικής εργασίας.                            κλίμακες;

            Στο ΔΠΜΣ γίνονται δεκτοί πτυχιούχοι των              Φλέγουσες θεματικές όπως οι κλινικές μελέτες
         Σχολών Ιατρικής και Οδοντιατρικής και των Τμη-        σε έμβρυα και ανθρώπους, η ιατρικώς υποβοη-
         μάτων Νομικής και Θεολογίας των Πανεπιστη-            θούμενη αναπαραγωγή, οι μεταμοσχεύσεις, το ζή-
         μίων της ημεδαπής και των ομοταγών αναγνω-            τημα του εγκεφαλικού θανάτου και η ευθανασία
         ρισμένων Τμημάτων και Σχολών της αλλοδαπής,           αποτελούν μια καθημερινότητα σε κάθε γωνιά
         καθώς και: α) πτυχιούχοι ανθρωπιστικών και κοι-       του πλανήτη που ενίοτε αντιμετωπίζεται χωρίς
         νωνικών επιστημών της ημεδαπής και ομοταγών           την απαιτούμενη επιμέλεια και σίγουρα προκαλεί
         αναγνωρισμένων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων              μεγάλα, ηθικά διλήμματα, ιδίως στους θρησκευό-
         της αλλοδαπής και β) πτυχιούχοι θετικών και τε-       μενους πολίτες.
         χνολογικών επιστημών πανεπιστημιακών ιδρυμά-
         των της ημεδαπής και ομοταγών αναγνωρισμένων            Η παρουσία των εκπροσώπων της Εκκλησίας,
         πανεπιστημιακών ιδρυμάτων της αλλοδαπής. Η            της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ και της Ανώ-
         ποικιλομορφία αυτή  των δυνητικών σπουδαστών          τατης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης
         είναι ενδεικτική της ποικιλίας των γνώσεων που        που μας τίμησαν με την παρουσία και τις διαλέ-
         προσφέρει το προαναφερθέν μεταπτυχιακό πρό-           ξεις τους κατά τη διάρκεια των δύο εξαμήνων του
         γραμμα.                                               μεταπτυχιακού προγράμματος αλλά και οι προ-
                                                               σωπικές ανησυχίες και ενδιαφέροντα πολλών από
            Σε μια χώρα, όπως η Ελλάδα του σήμερα, όπου        εμάς, μας παρακίνησαν να γνωρίσουμε για πρώτη
         το κάθε πτυχίο θυσιάζεται στο βωμό της επαγ-          φορά  τις  θέσεις  της  Εκκλησίας  της  Ελλάδος  για
         γελματικής εξέλιξης και η πολύτιμη γνώση έχει         τα περισσότερα από τα προαναφερθέντα θέματα.
         εκθρονιστεί από τις οικονομικές σκοπιμότητες,
         ένα μεταπτυχιακό που  εντρυφεί στην  ηθική των          Η Εκκλησία της Ελλάδος είναι ιδιαίτερα ευαι-
         ιατρικών-βιολογικών επιτευγμάτων της σύγχρο-          σθητοποιημένη στα θέματα της βιοηθικής και ήδη
         νης εποχής φαντάζει πράγματι ως μια όαση στην         από το 1998 έχει συσταθεί και λειτουργεί Ειδική
         έρημο της τετριμμένης καθημερινότητας. Μια ελ-        Συνοδική Επιτροπή Βιοηθικής, με προεδρεύοντα
         πιδοφόρα συνάντηση όσων με απασχόλησαν ως             το Σεβ. Μητροπολίτη Μεσογαίας και Λαυρεωτι-
         άνθρωπο και ως επιστήμονα στην πορεία της             κής, κ. Νικόλαο, η οποία αναγνωρίζει τη διάστα-
         ζωής μου: θέματα που άπτονται της θρησκευτικό-        ση  και  την  ποικιλία  των  απόψεων  που  υπάρχει
         τητας, της ψυχολογίας, της νομικής και της ιατρι-     ανάμεσα σε όσους επιστήμονες ασχολούνται με
         κής επιστήμης και εν τέλει της ζωής όπως πραγ-        τη βιοηθική, είτε αυτοί προέρχονται από το περι-
         ματικά είναι. Ο μεταπτυχιακός φοιτητής έρχεται        βάλλον των θεωρητικών και ανθρωπιστικών σπου-
         αντιμέτωπος με κοινωνικοηθικές προβληματικές,         δών είτε από το περιβάλλον της ιατρικής και της
         προσωπικούς αλλά και αντικειμενικά υπαρκτούς          βιολογίας.


                                                                                                            Σελίδα 13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18