Πεπραγμένα των εκδηλώσεων για τα 200 χρόνια της Νέας Μεθόδου

3 Νοεμβρίου 2014

Με επιτυχία ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του διεθνούς επιστημονικού συνεδρίου και των εορταστικών εκδηλώσεων για τα 200 χρόνια από της καθιερώσεως της Νέας Μεθόδου αναλυτικής σημειογραφίας της βυζαντινής μουσικής που έλαβε χώρα στη Θεσσαλονίκη από της 30 Οκτωβρίου έως τη 1η Νοεμβρίου στη Θεσσαλονίκη. Το συνέδριο συνδιοργάνωσαν το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και η Ιερά Μεγίστη Μονή Βατοπαιδίου.

Την έναρξη των εργασιών κήρυξε ο Παναγιώτατος Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ.κ. Άνθιμος στο κατάμεστο από κόσμο Βελλίδειο συνεδριακό κέντρο την Πέμπτη το απόγευμα 30 Οκτωβρίου. Οι  εκπρόσωποι των Πανεπιστημίων και ο Καθηγούμενος της Ιεράς Μεγίστης Βατοπαιδίου Γέροντας Εφραίμ χαιρέτισαν με τη σειρά τους ως διοργανωτές του συνεδρίου.

sinedriomousiko2

Το λόγο έλαβε ο Ομότιμος Καθηγητή Γρηγόριος Στάθης ο οποίος μάσα από την λογοτεχνική του πέννα μετέφερε το φιλόμουσο κοινό στα χρόνια της Νέας Μεθόδου. Εν συνεχεία ο Καθηγούμενος της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου, Γέροντας Εφραίμ πραγματοποίησε ομιλία με θέμα: «Η ψαλτική τέχνη στην θεία λατρεία». Η εκδήλωση συνεχίστηκε με την παρουσίαση του τόμου «Εισαγωγή Χουρμουζίου Χαρτοφύλακος», έκδοση της Ιεράς Μεγίστης Μονής Βατοπαιδίου, από τον λέκτορα του Τ.Μ.Σ. του Α.Π.Θ. Εμμανουήλ Γιαννόπουλο.

Ακολούθως άρχισε το καλλιτεχνικό μέρος της εκδήλωσης.  Χορός αγιορειτών πατέρων αποτελούμενος από τους Δανιηλαίους  π. Δανιήλ και π. Στέφανο, τον  π. Δαμασκηνό και τον π. Θεοδόσιο από τη Νέα Σκήτη, έψαλαν αργά μέλη των εξηγητών διδασκάλων Χουρμουζίου Χαρτοφύλακος και Ματθαίου Βατοπαιδινού. Το Σωματείο Ιεροψαλτών Θεσσαλονίκης «Ιωάννης ο Δαμασκηνός» υπό την χοραρχία του Χαριλάου Ταλιαδώρου απέδωσε με τη σειρά του μέλη των Διδασκάλων της Νέας Μεθόδου και ολοκλήρωσε με τον Πολυχρονισμό του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου και τη Φήμη του Παναγιωτάτου Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης κ. Ανθίμου. Μετά το πέρας του συναυλιακού μέρους η επίκουρος καθηγήτρια του Α.Π.Θ.  Μαρία Αλεξάνδρου παρέδωσε στον Χαρίλαο Ταλιαδώρο τα Πρακτικά από  εκδήλωση που έγινε προς τιμήν του το 2012 στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών.

Την Παρασκευή το πρωί τελέστηκε Θεία Λειτουργία στον ι. ν. Παναγίας Δεξιάς από τον Πρωτοπρεσβύτερο Σπυρίδωνα Αντωνίου, επίκουρο καθηγητή της Θεολογικής Σχολής Θεσσαλονίκης και στην οποία έψαλε ο Αρχιμ. Νεκτάριος Πάρης, επίκουρος καθηγητής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.

Την Παρασκευή το πρωί 31 Οκτωβρίου την αυλαία των επιστημονικών ανακοινώσεων άνοιξε στην μεγάλη αίθουσα της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ ο Αντώνιος Χαντζόπουλος, ο οποίος με την εισήγησή του μετέφερε τους συνέδρους  στο φυσικό χώρο της Μεταρρύθμισης και στις δύο σχολές της νέας μεθόδου στην Κωνσταντινούπολη. Οι ενδιαφέρουσες θεματικές των συνεδριών και οι παρουσιασθείσες επιστημονικές ανακοινώσεις κατά τις εργασίες του συνεδρίου έδωσαν την ευκαιρία για μια λεπτομερή ανάπτυξη επί μέρους θεμάτων της νέας μεθόδου. Πρόεδροι των έξι συνολικά συνεδριών ήταν οι καθηγητές και ακαδημαϊκοί δάσκαλοι Γρηγόριος Στάθης,, Αχιλλέας Χαλδαιάκης, Ευστάθιος Μακρής, Gerda Wolfram, Χαράλαμπος Σπυρίδης, Christian Troelsgard, ενώ τον γενικό συντονισμό για την εύρυθμη λειτουργία των εργασιών είχε ο Εμμανουήλ Γιαννόπουλος.

Ιδιαίτερη μνεία αξίζει να γίνει στη συναυλία που πραγματοποίησε η χορωδία «Θρόνος» του Πατριαρχείου Ρουμανίας υπό την άριστη διεύθυνση του αρχιδιακόνου Mihail Bucă, η οποία απέδωσε ύμνους από την ελληνική και ρουμανική παράδοση της Νέας Μεθόδου και κατέπληξε τους παρευρισκομένους.

Η λήξη του Συνεδρίου έγινε το Σάββατο το απόγευμα στο Βελλίδειο συνεδριακό κέντρο. Η Μαρία Αλεξάνδρου ως μέλος της επιστημονικής επιτροπής ανέγνωσε τα πορίσματα του συνεδρίου. Η καταληκτήρια ομιλία δόθηκε από τον επίκουρο καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών Θωμά Αποστολόπουλο με θέμα: «Παρασημαντική και κοσμικό μέλος». Εξαιρετική πρωτοτυπία ήταν να κλείσει το συνέδριο με την συναυλία του Χρίστου Τσιαμούλη με έργα Ρωμηών συνθετών μέσα από τη σημειογραφία της βυζαντινής μουσικής.

Με ευχάριστες και ελπιδοφόρες διαπιστώσεις ολοκληρώθηκαν οι εορταστικές εκδηλώσεις για τα 200 χρόνια της Μεταρρύθμισης του 1814.  Η Νέα Μέθοδος ως τελευταίος σταθμός εξέλιξης της μουσικής σημειογραφίας αποτελεί το σημείο αναφοράς για την μελέτη και έρευνα, τη διδασκαλία και παράδοση του μελωδικού πλούτου της βυζαντινής μουσικής.

Η Πεμπτουσία ήταν παρούσα καθ’ όλη τη διάρκεια των εκδηλώσεων του εορταστικού τριημέρου και θα αναρτήσει σύντομα τα πορίσματα του συνεδρίου, τις επιστημονικές ανακοινώσεις και συναυλίες.