Page 11 - Ο Λογος σαρξ εγένετο
P. 11

www.pemptousia.gr                                                                 Τεύχος 28 /  Ο Λόγος σαρξ εγένετο / 25 Δεκεμβρίου 2014     ΑΝΑΛΕΚΤΑ





                 Λόγος στη Γέννηση του Χριστού



                 Από την αρχαιότατη εποχή της ιστορίας της ανθρωπότητας η θρησκευτική συνείδηση

                 όλων των λαών βρισκόταν σ’ ένα φοβερό σκοτάδι. Και αυτό ήταν φυσικό, επειδή ήταν
                 αδύνατον για τον πεπερασμένο ανθρώπινο νου να βρει την λύση των δυσκολότατων
                 προβλημάτων για την καταγωγή του κόσμου και τις πηγές του καλού και του κακού.

                 Άγιος Λουκάς ο Ιατρός - Αρχιεπίσκοπος Συμφερουπόλεως και Κριμαίας



             ρειαζόταν η θεία αποκάλυψη. Αυτή μόνο θα         Η λατρεία των ζώων απουσίαζε από την θρησκεία
         Χμπορούσε να δώσει την απάντηση. Υπήρχε μόνο         των αρχαίων Ελλήνων και των Ρωμαίων. Οι πολυά-
         ένας εκλεκτός λαός του Θεού, ο λαός του Ισραήλ,      ριθμοι θεοί τους ενσάρκωναν στο πρόσωπό τους τη
         στον οποίο η αποκάλυψη δόθηκε ακόμα από την αρ-      δύναμη, την  αξία και τις καλύτερες ιδιότητες του
         χαιότατη εποχή της ιστορίας του. Αλλά και αυτός ο    ανθρώπου. Σ’ αυτούς όμως αποδίδονταν και όλα τα
         εκλεκτός λαός του Θεού, όπως και κάθε άλλος λαός,    ανθρώπινα  πάθη:  αυτοί  είχαν  έχθρα  μεταξύ  τους,
         αποτελούσε μία μάζα, την οποία η Αγία Γραφή ονο-     πόρνευαν, εκδικούνταν σκληρά τους εχθρούς τους,
         μάζει «λαόν της γης» (Δ΄ Βασ. 15, 5).                όπως το έκανε ο ανώτατος θεός του ελληνικού παν-
                                                              θέου ο Δίας, ο οποίος εκδικήθηκε τον Προμηθέα, ο
         Μία  άλλη  όμως  πολύ  πιο  μικρή  ομάδα  των  αληθι-  οποίος του έκλεψε τη φωτιά και δίδαξε τους ανθρώ-
         νά εκλεκτών του Θεού, εκείνη των προπατόρων και      πους να την μεταχειρίζονται.
         «πάντων των απ’ αιώνος Θεώ ευαρεστησάντων, από
         Αδάμ  άχρι  και  Ιωσήφ  του  μνήστορος  τηςΎπεραγί-  Νομίζω ότι αυτά τα λίγα παραδείγματα από την
         ας Θεοτόκου», τιμά η Αγία μας Εκκλησία τις δύο       ιστορία της αιγυπτιακής και της ελληνικής θρησκείας
         Κυριακές, οι οποίες προηγούνται της Γεννήσεως του    είναι ικανά για να καταλάβετε πόσο σκοτισμένη ήταν
         Χριστού. Μόνο αυτοί οι εκλεκτοί του Θεού κρατού-     η θρησκευτική συνείδηση των λαών, οι οποίοι κατοι-
         σαν την θεία αποκάλυψη ενώ «ο λαός της γης» πολύ     κούσαν στη γη την εποχή εκείνη. Τότε συνέβη αυτό
         συχνά παρασυρόταν στην ειδωλολατρεία και δεν δι-     το σπουδαιότατο σε όλη την ιστορία της ανθρωπότη-
         έφερε πολύ από τους άλλους λαούς, που βρίσκονταν     τας γεγονός, το οποίο γιορτάζουμε σήμερα -η κατά
         στο σκοτάδι και οι οποίοι δεν έλαβαν από τον Θεό     σάρκα Γέννηση του Κυρίου και Θεού και Σωτήρος
         καμμία αποκάλυψη.                                    ημών Ιησού Χριστού, του Υιού του Θεού, ο οποίος
                                                              κατέβηκε από τους ουρανούς και εν-σαρκώθηκε εκ
         Οι περισσότεροι από σας δεν γνωρίζουν την ιστο-      Πνεύματος Αγίου και Υπεραγίας Παρθένου Μαρίας.
         ρία των θρησκευμάτων, γι’ αυτό θα σας πω με δύο
         λόγια μέχρι ποιού σημείου ανοησίας και σκοτισμού     Με  την  είσοδο  του  Χριστού  στον  κόσμο  όλοι  όσοι
         έφτασαν οι λαοί, οι οποίοι με τις δικές τους δυνά-   ζούσαν στο σκοτάδι και δεν γνώριζαν τον αληθινό
         μεις προσπαθούσαν να κατανοήσουν τα βαθύτερα         Θεό, έλαβαν την θεία αποκάλυψη. Όλους τους φώτι-
         μυστήρια της θρησκείας. Από τους αρχαίους λαούς,     σε «το φως το της γνώσεως», όπως λέει το απολυτί-
         οι πιο πολιτισμένοι ήταν οι Αιγύπτιοι. Παρά ταύ-     κιο της μεγάλης σημερινής γιορτής: «Η Γέννησίς σου
         τα την πρώτη θέση στην θρησκεία τους κατείχε η       Χριστέ ο Θεός ημών, ανέτειλε τω κόσμω, το φως το
         λατρεία των ζώων. Φορείς της θείας δυνάμεως και      της γνώσεως».
         άξιοι τιμής θεωρούνταν ο ταύρος Άπις, η αγελάδα, ο
         κροκόδειλος, η κατσίκα, η γάτα, ο πίθηκος, ο σκύλος,   Ας σκεφτούμε καλύτερα το νόημα του μεγάλου αυ-
         το γεράκι, ακόμα και ο ποντικός, το φίδι και ο βά-   τού λόγου «το φώς το της γνώσεως». Μήπως πρό-
         τραχος, ακόμα και ο κάνθαρος.                        κειται για το φως της διανοίας; Όχι, όχι, το νόημα
                                                              είναι πιο βαθύ. Δεν φωτίζεται η κάθε διάνοια από
         Ο τεράστιος ποταμός Νείλος, ο οποίος διασχίζει όλη   το φως το αληθινό. Ακόμα και ο θαυμάσιος νους των
         την Αίγυπτο, εθεωρείτο θεός. Ο βασιλιάς της Αιγύ-    μεγαλυτέρων φιλοσόφων του Πλάτωνα και του Αρι-
         πτου ο Φαραώ εθεωρείτο και αυτός ότι κατάγεται       στοτέλη δεν φωτίζονταν από το φως της αληθείας,
         από το γένος των θεών και ο ίδιος πρόσφερε θυσί-     ενώ η διάνοια μερικών άλλων φιλοσόφων ήταν τόσο
         ες στον εαυτό του. Οι ψεύτικοι αυτοί θεοί εικονίζο-  σκοτισμένη, ώστε αρνούνταν και μεγάλες πνευματι-
         νταν με μορφή ανθρώπου και κεφάλι κάποιου από        κές αλήθειες.
         τα ιερά ζώα. Οι αρχαίοι αιγυπτιακοί ναοί κτίζονταν
         όχι ως τόποι προσευχής του λαού αλλά ως κατοικίες    Ασύγκριτα μεγαλύτερη του ανθρώπινου νου είναι η
         του ιερού ζώου.                                      διάνοια του διαβόλου και των αγγέλων του.


                                                                                                            Σελίδα 11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16