Page 7 - Ο Λογος σαρξ εγένετο
P. 7

www.pemptousia.gr                                                                 Τεύχος 28 /  Ο Λόγος σαρξ εγένετο / 25 Δεκεμβρίου 2014     ΑΝΑΛΕΚΤΑ




         την επαγγελία; Ασφαλώς του Χριστού που είπε: «Ο      ένας Θεός και Πατήρ μαζί με τον Υιό και το Πνεύ-
         ουρανός και η γη θα παρέλθουν, οι λόγοι μου όμως     μα τους ομοουσίους, «αυτός που είναι ευλογητός
         δεν θα παρέλθουν» (κατά Ματθαίον 24:35). Παρέ-       στους αιώνες, αμήν» (Ρωμαίους 1:25).
         λευση του ουρανού εννοεί την αλλαγή του, γι΄ αυτό
         λέει ότι αν και ο ουρανός θα αλλάξει, όμως οι δι-    Έτσι όταν πιστεύσουμε ολόψυχα και μετανοήσου-
         κοί του λόγοι θα μένουν αναλλοίωτοι και σταθεροί.    με θερμά θα συλλάβουμε όπως ειπώθηκε τον Λόγο
         Αυτό προανήγγειλε και ο προφήτης Δαυίδ: «Σαν         του Θεού στις καρδιές μας, καθώς τον συνέλαβεν
         μανδύα θα τους τυλίξεις και θα αλλάξουν, εσύ         η Παρθένος, προσφέροντάς του κι εμείς τις ψυχές
         όμως θα παραμείνεις ο ίδιος και τα έτη της ζωής      μας παρθενικές και αγνές. Και όπως εκείνη δεν την
         σου δεν θα εκλείψουν» (Ψαλμοί, 101:27-28). Τι θα     κατέφλεξε το πυρ της θεότητας, επειδή ήταν αγνή
         μπορούσε να γίνει σαφέστερο από αυτά τα λόγια;       και υπεράμωμη, έτσι ούτε και εμάς μας κατακαί-
                                                              ει,  όταν  του  προσφέρουμε  τις  καρδιές  μας  αγνές
         Κεφάλαιο ι´. Ότι και πάντες οι Άγιοι τον Λόγον του   και καθαρές, αλλά γίνεται εντός μας δροσιά από
         Θεού εν εαυτοίς συλλαμβάνουσι τη Θεοτόκω παρα-       τον ουρανό και πηγή ύδατος και ρείθρον αθάνατης
         πλησίως και γεννώσιν αυτόν και γεννάται εν αυτοίς    ζωής. Ότι δεχόμαστε και εμείς παρόμοια το άστε-
         και γεννώνται υπ’ αυτού και πως υιοί και αδελφοί     κτον πυρ της θεότητας, άκουσε τον Κύριο που το
         και μητέρες αυτού χρηματίζουσιν.                     λέει: «Πυρ ήλθα να βάλω στην γη» (κατά Λουκάν
                                                              12:49). Τι άλλο εννοεί, παρά το ομοούσιο προς την
         Ο Υιός του Θεού και Θεός, αφού εισήλθε στα σπλάγ-    θεότητά του Πνεύμα, με το οποίο συνεισέρχεται και
         χνα της Παναγίας Παρθένου και έλαβε σάρκα απ’        συνθεωρείται μέσα μας και ο ίδιος ο Υιός μαζί με
         αυτήν, γεννήθηκε, όπως είπαμε, τέλειος άνθρωπος      τον Πατέρα;
         και τέλειος Θεός ασυγχύτως. Τι σημαντικότερο έγι-
         νε ποτέ για μας; Όλοι μας πιστεύουμε σ’ αυτόν τον    Επειδή ο Λόγος του Θεού μία φορά σαρκώθηκε από
         Υιό του Θεού και Υιό της αειπαρθένου και Θεοτό-      την Παρθένο και γεννήθηκε από αυτήν σωματικά,
         κου Μαρίας και γι’ αυτό δεχόμαστε τον περί αυτού     ανέκφραστα και υπέρ λόγον και δεν είναι δυνατόν
         λόγο με εμπιστοσύνη. Αν τον ομολογούμε λοιπόν        να σαρκωθεί πάλι η να γεννηθεί σωματικά από τον
         και μετανοούμε από τα βάθη της ψυχής μας για τις     καθένα  από  μας,  τι  προνοεί;  Μας  μεταδίδει  για
         προηγούμενες αμαρτίες μας, τότε ο λόγος της ευ-      τροφή εκείνη την άχραντη σάρκα που προσέλαβε
         σεβείας, τον οποίο δεχόμαστε, γεννιέται μέσα μας     από την πανάχραντη Θεοτόκο, κατά την σωματική
         σαν σπόρος, όπως ακριβώς ο Λόγος του Πατρός          του γέννηση. Αν την μεταλαμβάνουμε άξια, έχου-
         εισήλθε στην γαστέρα της Παρθένου. Θαύμασε το        με μέσα μας όλον τον σαρκωθέντα Θεό και Κύριό
         μέγα τούτο και εκπληκτικό μυστήριο και δέξου το      μας Ιησού Χριστό, αυτόν τον Υιό του Θεού και Υιό
         με κάθε πληροφορία και πίστη.                        της Παρθένου τον καθήμενο στα δεξιά του Θεού, ο
                                                              οποίος λέει: «εκείνος που τρώγει την σάρκα μου
         Συλλαμβάνουμε λοιπόν αυτόν τον Λόγο όχι σωμα-        και πίνει το αίμα μου μένει μέσα μου και εγώ μέσα
         τικά, όπως τον συνέλαβε η Παρθένος και Θεοτόκος,     του» (κατά Ιωάννη 6:56), χωρίς όμως να προέρχε-
         αλλά πνευματικά μεν πραγματικά όμως. Και έχου-       ται η να γεννιέται σωματικά από εμάς, αλλά ούτε
         με μέσα στις καρδιές μας αυτόν που τον ίδιο που      και να μας αποχωρίζεται ποτέ. Διότι εμείς δεν τον
         συνέλαβε και η Αγνή Παρθένος, όπως λέει ο θείος      αισθανόμαστε σαν σάρκα, αν και βρίσκεται μέσα
         Παύλος: «Ο Θεός που είπε να λάμψει φως μέσα          μας όπως ακριβώς ένα βρέφος, αλλά υπάρχει ασω-
         στις καρδιές μας προς φωτισμόν της γνώσεως του       μάτως σε σώμα, αναμιγνυόμενος ανέκφραστα με
         Υιού του» (Β´ Κορινθίους 4:6), σαν να λέει: Αυτός    την φύση μας και την ουσία μας και θεοποιώντας
         όλος  γεννήθηκε  αληθινά  μέσα  μας.  Και  ότι  είναι   μας, επειδή γίναμε σύσσωμοι και μ’ αυτόν δηλαδή
         έτσι το φανερώνει με όσα παραθέτει στην συνέχεια:    σάρκα από την σάρκα του και οστούν από τα οστά
         «Έχουμε δε τον θησαυρόν αυτόν μέσα σε πήλινα         του. Αυτό είναι το μεγαλύτερο και φρικτότερο μυ-
         σκεύη» (Β´ Κορινθίους 4:6), ονομάζοντας θησαυρό      στήριο της ανέκφραστης οικονομίας και συγκατα-
         το Άγιο Πνεύμα.                                      βάσεώς του, που δίσταζα να το γράψω και έτρεμα
                                                              να το επιχειρήσω.
         Και σε άλλο σημείο ονομάζει το Πνεύμα Κύριο:
         «Γιατί το Πνεύμα» λέει «είναι ο Κύριος» (Β´ Κο-      Ο Θεός όμως πάντοτε θέλει να αποκαλύπτεται και
         ρινθίους 4:6), ώστε όπου ακούς Υιόν Θεού να εν-      να φανερώνεται η αγάπη του σ’ εμάς, ώστε και
         νοείς μαζί και το Πνεύμα και αν πάλι ακούσεις        εμείς κάποτε κατανοώντας την μεγάλη του αγα-
         για το Άγιο Πνεύμα να εννοείς μαζί με αυτό και       θότητα και αισθανόμενοι ντροπή να προθυμοποιη-
         τον Πατέρα, επειδή και γι΄ αυτόν λέει: «Πνεύμα ο     θούμε να τον αγαπήσουμε. Γι’  αυτό και εγώ πα-
         Θεός» (κατά Ιωάννη 4:24), διδάσκοντάς σε παντού      ρακινήθηκα από το Άγιο Πνεύμα που φωτίζει τις
         το αχώριστο και ομοούσιο της Αγίας Τριάδος, ότι      καρδιές μας και σας φανέρωσα αυτά τα μυστήρια
         δηλαδή όπου είναι ο Υιός εκεί είναι και ο Πατήρ,     γραπτώς, όχι για να σας αποδείξω ότι ο άνθρω-
         και όπου ο Πατήρ εκεί και το Πνεύμα, και όπου το     πος είναι όμοιος μ’ αυτήν που γέννησε τον Κύριο
         Άγιο Πνεύμα εκεί όλη η τρισυπόστατη Θεότητα, ο       – μη γένοιτο – αυτό είναι αδύνατο. Διότι άλλη εί-


                                                                                                            Σελίδα 7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12