Page 8 - Ηθική & Ποιμαντική του Διαδικτύου
P. 8

ΑΝΑΛΕΚΤΑ  Τεύχος 18 /  Ηθική & Ποιμαντική του Διαδικτύου  / 01 Φεβρουαρίου 2014                                          www.pemptousia.gr




         ριότητες που αναπτύσσουν οι έφηβοι στο δωμάτιο       ταυτόχρονα εναποθέτει τις αδυναμίες και τα πάθη
         τους. Έτσι, καθώς χάνουμε την προσωπική μας επα-     του,  προκειμένου  να  τα  θεραπεύσει μέσα από  την
         φή με τους άλλους ανθρώπους, υπάρχει το ενδεχό-      πνευματική ζωή της Εκκλησίας.
         μενο να μην μπορούμε να τους καταλάβουμε, αφού
         σταδιακά εκλείπει η εμπειρία μας επί  της  γλώσσας      «Ο  καθένας από  εμάς  καλείται  να  καταθέσει
         του  σώματος  και των εκφράσεων του ανθρώπινου       στην Αγία Τράπεζα  το «χάρισμά» του. Άλλος ψάλ-
         προσώπου.                                            λει ωραία, άλλος έχει το χάρισμα της προσευχής,
                                                              άλλος το χάρισμα της φιλανθρωπίας κ.ο.κ. Αλλά αν
            Οι ανθρώπινες κοινωνίες γίνονται συνεχώς λιγό-    ο καθένας κρατήσει το χάρισμά του για τον εαυτό
         τερο συνεκτικές, ενώ παράλληλα τροφοδοτείται ο       του, τότε πέφτει σε αίρεση. Τα χαρίσματα δεν είναι
         κοινωνικός αποκλεισμός, αφού σύμφωνα με έρευνες      για τον εαυτό μας, αλλά για τους άλλους. Ο Θεός
         οι πιο ντροπαλοί, μοναχικοί και λιγότερο ελκυστικοί   είναι εκείνος που ξέρει αν τα ασκούμε δια την και
         άνθρωποι των σύγχρονων κοινωνιών, που αποτελούν      εν τη Εκκλησία και μ’ αυτόν τον τρόπο μας κά-
         αναπόσπαστα μέλη τους και επιβεβαιούν την πο-        νει μετόχους στην πορεία της κοινής εκκλησιαστικής
         λυσυλλεκτικότητα τους, τείνουν να καταργούν τις      ζωής» [3].
         διαπροσωπικές επαφές και να αρκούνται στην ηλε-
         κτρονική κοινωνική δικτύωση. Η αποκοινωνικοποί-         Στα πλαίσια της ενορίας οι πιστοί καλούνται να
         ηση όλων αυτών των ανθρώπων, που συναποτελούν        ζήσουν  εν  πνεύματι  αγίω  το μυστήριο  της  Εκκλη-
         εξίσου με τα υπόλοιπα μέλη του κοινωνικού συνό-      σίας. Επιδίδονται σε αγώνα υπέρβασης της ατομι-
         λου εικόνες του Θεού και εμπλουτίζουν τις κοινωνί-   κότητάς τους και βίωσης της ανιδιοτελούς αγάπης
         ες με την ιδιαιτερότητα της προσωπικότητάς τους,     κατά το πρότυπο του σωτήρα Χριστού. Επιδιώ-
         αποτελεί σε τελευταία ανάλυση πλήγμα κατά της        κουν την αλληλοπεριχώρηση, την αλληλοϋποστήριξη
         ελευθερίας του ανθρώπινου προσώπου και θέτει εν      και την αρμονική συνεργασία τους, που αποτελούν
         αμφιβόλω την σύγχρονη συμμετοχική δημοκρατία         έμπρακτα τεκμήρια βίωσης αυτού του κοινοτικού
         των νέων τεχνολογιών [2].                            πνεύματος, που συνέχει τους πιστούς και ευοδώνει
                                                              την προοπτική της πνευματικής τους τελείωσης. Ως
            Ο εθισμός των νέων στο διαδίκτυο δεν τους απο-    εκ τούτου, στο βαθμό κατά τον οποίο ο εθισμός των
         κοινωνικοποιεί  μόνο  από τους  παραδοσιακούς  θε-   νέων  στο  διαδίκτυο αναστέλλει,  ακυρώνει,  καταρ-
         σμούς της κοινωνίας, όπως είναι η οικογένεια, αλλά   γεί η υποκαθιστά την συνάντηση των πιστών με το
         και από τη κοινοτική ζωή της ενορίας, που αποτελεί   Χριστό και τα υπόλοιπα μέλη του εκκλησιαστικού
         το κύτταρο της εκκλησιαστικής ζωής. Αν η κοινοτική   σώματος, ανάγεται σε μείζον ποιμαντικό πρόβλημα,
         ζωή των μελών του εκκλησιαστικού σώματος αποτε-      που πρέπει να τύχει ποιμαντικής αντιμετώπισης και
         λεί την πεμπτουσία του γνήσιου χριστιανικού βίου,    θεραπείας.
         που προάγει τη κατακόρυφη και οριζόντια κοινω-
         νικότητα των πιστών, τότε ο εθισμός των νέων στο         ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
         διαδίκτυο λειτουργεί ως διασπαστική δύναμη αυτής
         της αδιάσπαστης κοινωνικότητας, στην καλλιέργεια         1. Φραγκουλίδου Φ., Έφηβοι και Διαδίκτυο:
         της οποίας στοχεύει η Εκκλησία.                          Μελέτη των Επιδράσεων του Διαδικτύου στους
                                                                  Έφηβους Χρήστες, σ 28.
            Το κοινοτικό πνεύμα της ενορίας δεν μπορεί να
         υποκατασταθεί από κανενός είδους διαδικτυακή             2. Σύμφωνα με νέα μελέτη Βρετανών επιστημό-
         κοινότητα, διότι πρωτίστως θεμελιώνεται σε ευχαρι-       νων, που δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα του BBC,
         στιακή βάση.  Πραγματώνεται με τη μετάληψη του           το διαδίκτυο αλλάζει τη ζωή του ανθρώπου κατά
         σώματος και του αίματος του Χριστού από τους             τρόπο ώστε οι ανθρώπινες κοινωνίες να γίνονται
         πιστούς, οι οποίοι κατ’ αυτόν τον τρόπο συναρ-           συνεχώς και λιγότερο συνεκτικές: Βλ. σχ.: http://
         μόζονται σ’ ένα ενιαίο σώμα με ακατάλυτους και           www.nooz.gr/tech/pos-to-diadiktuo-allazei-ti-zoi-mas.
         αδιάσπαστους δεσμούς. Το ποτήριο της ζωής απο-
         τελεί την αρχή  και το τέλος της κοινοτικής ζωής της     3. Σκέψεις του Μακαριωτάτου αρχιεπισκόπου
         Εκκλησίας, άνευ του οποίου αυτή καταργείται και          Αθηνών και πάσης Ελλάδος κατά την αντιφώνη-
         ακυρώνεται.                                              σή του σε τιμητική εκδήλωση που πραγματοποι-
                                                                  ήθηκε στο συνοδικό Μέγαρο για την συμπλήρωση
            Στα πλαίσια αυτής  της πνευματικής  και κοινο-        πέντε ετών από την εκλογή του στον αρχιεπισκο-
         τικής ζωής ο κάθε πιστός έρχεται και εντάσσεται          πικό θρόνο: http://www.amen.gr/article12361.
         στην Εκκλησία ως πρόσωπο, προκειμένου να συνα-
         ντήσει άλλα πρόσωπα και προπάντων τον ίδιο το
         ζώντα Χριστό. Δεν αποκρύπτει κανένα στοιχείο της
         προσωπικότητάς του, που τον καθιστά μοναδικό και
         ανεπανάληπτο πρόσωπο. Προσφέρει τα τάλαντά
         του, που αποτελούν δώρα της χάριτος του Θεού και


         Σελίδα 8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13